Andrianto, Dicky (2023) Peningkatan Motivasi Belajar Kimia Siswa dengan Penerapan Model Pembelajaran Tutor Sebaya Berbasis Media Pembelajaran Animasi Video Berbantukan Aplikasi Kinemaster pada Materi Hukum Dasar Kimia di SMAN 61 Jakarta. S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.
Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Abstrak)
HalJudulAbstrakDaftarisiDaftarGambarDaftarTabelDaftarlampiran.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (538kB) |
|
Text (BAB_I)
BABI.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (135kB) |
|
Text (BAB_II)
BABII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (565kB) |
|
Text (BAB_III)
BABIII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (155kB) |
|
Text (BAB_IV)
BABIV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (227kB) |
|
Text (BAB_V)
BABV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (54kB) |
|
Text (Daftar_Pustaka)
DaftarPustaka.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (140kB) |
|
Text (Lampiran)
Lampiran.pdf Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (2MB) |
|
Text (Lampiran)
Lampiran.pdf Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (2MB) |
Abstract
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi bagaimana penerapan model pembelajaran tutor sebaya berbasis media pembelajaran video animasi menggunakan aplikasi kinemaster di SMAN 61 jakarta dapat meningkatkan motivasi belajar siswa pada materi hukum dasar kimia. Motivasi belajar siswa adalah ekspresi mental yang mendesak mereka untuk menjadi dinamis dan mengambil bagian dalam pertemuan yang instruktif. Hal ini menjadi dorongan bagi siswa untuk terus belajar dengan tekun untuk mencapai target belajar yang diharapkan. Tinjauan ini menggunakan metodologi ekspresif kuantitatif dengan rencana penelitian pre-non-test dan post-non-tes satu kelompok, yang merupakan strategi yang menghasilkan informasi sebagai skala likert melalui survei siswa. Dalam tinjauan ini, strategi eksploratori digunakan dengan populasi siswa kelas X SMAN 61 Jakarta T.A 2022/2023. Sampel penelitian diambil dari kelas X-1 dan menggunakan teknik pengambilan sampel jenuh, yang terdiri dari 36 siswa dengan instrumen yang digunakan adalah angket berupa skala likert yang terdiri dari 20 pernyataan. Uji prasyarat menunjukkan data terdistribusi normal, sehingga uji parametrik digunakan dalam analisis data. Hipotesis dianalisis dengan menggunakan uji-t sampel dengan tingkat signifikansi di bawah 0,05 dengan menggunakan SPSS 26 for windows. Hasil uji informasi lanjutan bahwa menunjukkan bahwa penggunaan model pembelajaran tutor sebaya berbantuan media pembelajaran video animasi pada materi hukum dasar kimia di SMAN 61 jakarta efektif meningkatkan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran kimia. Hasil rerata N-Gain sebesar 0,36 menunjukkan adanya peningkatan motivasi belajar siswa setelah menerapkan model pembelajaran berbasis media animasi. / The purpose of this research is to identify how the application of peer tutor learning model based on animated video learning media using kinemaster application at SMAN 61 Jakarta can increase students' learning motivation on the material of basic laws of chemistry. Student learning motivation is a mental expression that urges them to be dynamic and take part in instructive meetings. This becomes an impetus for students to continue to study diligently to achieve the expected learning targets. This review utilizes quantitative expressive methodology with a one-group pre-non-test and post-non-test research plan, which is a strategy that generates information as a Likert scale through student surveys. In this review, an exploratory strategy was used with a population of X grade students of SMAN 61 Jakarta T.A 2022/2023. The research sample was taken from class X-1 and used saturated sampling technique, which consisted of 36 students with the instrument used was a questionnaire in the form of a Likert scale consisting of 20 statements. Prerequisite tests show that the data is normally distributed, so parametric tests are used in data analysis. Hypotheses were analyzed using a sample t-test with a significance level below 0.05 using SPSS 26 for windows. The results of the advanced information test showed that the use of peer tutor learning model assisted by animated video learning media on the material of basic laws of chemistry.
Item Type: | Thesis (S1) | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
||||||||||||
Subjects: | EDUCATION > Education (General) EDUCATION > Theory and practice of education EDUCATION > Theory and practice of education > Teaching (Principles and practice) EDUCATION > Theory and practice of education > Education and training of teachers and administrators EDUCATION > Theory and practice of education > School administration and organization SCIENCE SCIENCE > Chemistry |
||||||||||||
Divisions: | FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN > Pendidikan Kimia | ||||||||||||
Depositing User: | Users 4511 not found. | ||||||||||||
Date Deposited: | 03 May 2024 08:31 | ||||||||||||
Last Modified: | 03 May 2024 08:31 | ||||||||||||
URI: | http://repository.uki.ac.id/id/eprint/14481 |
Actions (login required)
View Item |