Proses Komunikasi Interpersonal Perempuan di Aplikasi Bumble

Panjaitan, Elysa Theresia (2023) Proses Komunikasi Interpersonal Perempuan di Aplikasi Bumble. S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.

[img] Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Daftar_Tabel_Daftar_Gambar_Daftar_Singkatan_Daftar_Lampiran_Abstrak)
HalJudulDaftarIsiDaftarTabelDaftarGambarDaftarSingkatanDaftarLampiranAbstrak.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (901kB)
[img] Text (BAB_I)
BAB I.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (253kB)
[img] Text (BAB_II)
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (354kB)
[img] Text (BAB_III)
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (118kB)
[img] Text (BAB_IV)
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (445kB)
[img] Text (BAB_V)
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (104kB)
[img] Text (Daftar_Pustaka)
DaftarPustaka.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (179kB)
[img] Text (Lampiran)
Lampiran.pdf
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (292kB)

Abstract

Perkembangan teknologi saat ini dapat memudahkan manusia untuk berkomunikasi tanpa ada batasan waktu ataupun batasan jarak. Internet menjadi sarana media komunikasi yang populer keberadaannya dan dianggap paling penting dalam mengembangkan sebuah hubungan. Whitney Wolfe Herd mengumumkan dan mempublikasikan aplikasi Bumble kepada publik khususnya bagi perempuan dengan memperkenalan fitur yang aman dan berbeda dalam menarik perhatian banyak publik. Saat ini Bumble merupakan salah satu aplikasi yang banyak digunakan di dunia. Penetrasi Sosial (social penetration) mengacu pada proses hubungan atau ikatan dimana individu bergerak dari proses ikatan komunikasi dangkal ke komunikasi yang lebih intim. Self disclosure suatu bentuk komunikasi ketika informan tetang diri yang bisa dirasakan, kita beritahu kepada orang lain. Perempuan dihadapkan pada dua pilihan, perempuan juga berusaha menerjemahkan sudut pandang mereka ke dalam sudut pandang maskulin, mereka mencoba mencari model komunikasi alternatif. Metode penelitian Kualitatif metode penelitian yang menggunakan pendekatan kualitatif untuk mengumpulkan data. Dari pola interaktif tersebut tidak salah jika terdapat bermacam-macam persepsi atau tanggapan yang muncul dari diri sendiri menanggapi fenomena atau informasi yang mereka dapat di Bumbel. Dalam penelitian, peneliti ingin mengutarakan bahwa para informan menangkap rangsangan dari adanya perubahan lingkungan internal. Representasi di aplikasi Bumble merupakan bentuk “promosi diri” yang memperlihatkan dirinya sebaik mungkin agar mendapatkan banyak respon dari pengguna yang lain untuk pemenuhan segala bentuk kebutuhan yang ia butuhkan. Tiga mekanisme mental yakni id, ego dan superego. Peneliti menemukan bahwa manusia selalu memiliki motivasi untuk mencari kesenangan dan menurunkan kecemasan yang dapat mendorong tindakan manusia. Kata kunci : Komunikasi Interpersonal, pengungkapan diri perempuan, Bumble. / Current technological developments can make it easier for humans to communicate without any time limits or distance restrictions. The internet has become a popular means of communication media and is considered the most important in developing a relationship. Whitney Wolfe Herd announced and published the Bumble application to the public especially for women by introducing safe and different features to attract the attention of many people. Currently, Bumble is one of the most widely used applications in the world. Social penetration refers to a relationship or bonding process in which individuals move from a process of bonding superficial communication to more intimate communication. Self-disclosure is a form of communication when informants about themselves that can be felt, we tell others. Women are faced with two choices, women also try to translate their point of view into a masculine point of view, they try to find alternative communication models. Qualitative research methods are research methods that use a qualitative approach to collect data. From this interactive pattern, it is not wrong if there are various perceptions or responses that arise from oneself responding to phenomena or information that they get in Bumblebee. In the study, the researcher wanted to say that the informants captured the stimulus from changes in the internal environment. Representation in the Bumble application is a form of "self-promotion" which shows itself as best as possible in order to get a lot of responses from other users to fulfill all the needs they need. The three mental mechanisms are the id, ego and superego. Researchers found that humans always have the motivation to seek pleasure and reduce anxiety that can drive human action. Keywords: Interpersonal Communication, women's self-disclosure, Bumble.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIDN/NIDKEmail
Thesis advisorSimatupang, SunengsihNIDN0308096504sunengsih_93@yahoo.co.id
Additional Information: Nomor Panggil : T.A 302 Pan p 2023
Subjects: TECHNOLOGY > Technology (General) > Communication of technical information
Divisions: FAKULTAS ILMU SOSIAL DAN ILMU POLITIK > Ilmu Komunikasi
Depositing User: Users 3363 not found.
Date Deposited: 21 Aug 2023 04:31
Last Modified: 28 Nov 2023 08:13
URI: http://repository.uki.ac.id/id/eprint/12050

Actions (login required)

View Item View Item