Persepsi Siswa Terhadap Motivasi Belajar Secara Daring dan PTMT di Sekolah SMP Negeri 1 Sianjur Mulamula

Limbong, David B. (2022) Persepsi Siswa Terhadap Motivasi Belajar Secara Daring dan PTMT di Sekolah SMP Negeri 1 Sianjur Mulamula. S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.

[img] Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Daftar_Tabel_Daftar_Gambar_Abstrak)
HalJudulAbstrakDaftarisiDaftarGambarDaftarTabelDaftarlampiran.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (2MB)
[img] Text (BAB_I)
BABI.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (183kB)
[img] Text (BAB_II)
BABII.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (301kB)
[img] Text (BAB_III)
BABIII.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (275kB)
[img] Text (BAB_IV)
BABIV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (144kB)
[img] Text (BAB_V)
BABV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (134kB)
[img] Text (Daftar_Pustaka)
DaftarPustaka.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (179kB)
[img] Text (Lampiran)
Lampiran.pdf
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (265kB)

Abstract

"David B. Limbong: Persepsi Siswa Terhadap Motivasi Belajar Secara Daring Dan PTMT Setelah peristiwa Covid-19 mengubah semua aspek kegiatan individu terutama dalam bidang pendidikan. Sesuai dengan peraturan Kementerian Pendidikan dan kebudayaan dalam surat edarannya menghimbau untuk melakukan pembelajaran dalam jaringan dari rumah untuk peserta didik, mahasiswa, pagawai, guru, dosen melaksanakan kegiatan aktifitas dan belajar dari rumah. Tujuan penelitian yaitu untuk mengetahui seberapa besar persepsi siswa terhadap motivasi belajar secara daring dan PTMT.Penelitian ini merupakan jenis penelitian kuantitatif deskriptif Subjek penelitian ini adalah siswa SMP N 1 Sianjur Mulamula berjumlah 64 siswa. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah skala persepsi siswa terhadap morivasi belajar secara daaring dan PTMT. Dalam menganalisis data digunakan metode deskriptif dengan menggunakan metode persentil. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa siswa SMP N 1 Sianjur Mulamula memiliki tingkat persepsi sedang dengan persentase 40,9% terhadap motivasi belajar secara daring dan persentase 97,7% terhadap motivasi belajar secara PTMT. Kategori persepsi sedang berarti bahwa siswa SMP N 1 Sianjur Mulamula memiliki kendala dalam pembelajaran daring yaitu minimnya intensitas pertemuan antar siswa dan pengajar, pengajar memberikan tugas terus menerus kepada siswa yang dapat mengakibatkan kejenuhan bagi siswa, siswa dituntut untuk kreatif dan bisa menggunakan teknologi karena tugas yang diberikan bersifat digital. Sedangkan pada pembelajaran PTMT memiliki kendala yaitu pembelajaran dilakukan klasikal dimana guru dan siswa berkomunikasi secara tatap muka di dalam ruangan atau forum yang sama, pembelajaran yang sangat jarang dilakukan karena mempertimbangkan penularan virus Covid-19, adanya keterbatasan waktu pembelajaran, pembelajaran campuran (daring dan luring), setiap kelas harus dibagi ke dalam dua ruangan dan guru yang mengajar saat itu menangani dua ruangan sekaligus PTMT dilaksanakan dengan sistem rolling atau bergiliran.Maka dapat disimpulkan persepsi sedang yang dimiliki oleh siswa terhadap SMP Negeri 1 Sianjur Mulamula dapat terbentuk karena adanya aspek kognitif, aspek afektif dan aspek konatif. Kata Kunci: Persepsi, Motivasi Belajar, Daring dan PTMT./ David B. Limbong: Persepsi Siswa Terhadap Motivasi Belajar Secara Daring Dan PTMT After the Covid-19 incident changed all aspects of individual activities, especially in the field of education. In accordance with the regulations of the Ministry of Education and Culture in a circular letter calling for online learning from home for students, students, employees, teachers, lecturers to carry out activities and learn from home. The purpose of this research is to find out how much students' perceptions of online learning motivation and PTMT are. This research is a type of descriptive quantitative research. The subjects of this study were students of SMP N 1 Sianjur Mulamula totaling 64 students. The data collection method used is the scale of student perceptions of online learning motivation and PTMT. In analyzing the data used descriptive method using the percentile method. The results of this study indicate that students of SMP N 1 Sianjur Mulamula have a moderate level of perception with a percentage of 40.9% on online learning motivation and 97.7% on PTMT learning motivation. The medium perception category means that students of SMP N 1 Sianjur Mulamula have obstacles in online learning, namely the lack of intensity of meetings between students and teachers, teachers give continuous assignments to students which can lead to boredom for students, students are required to be creative and can use technology because of the tasks that are required. provided digitally. While the PTMT learning has obstacles, namely learning is done classically where teachers and students communicate face-to-face in the same room or forum, learning that is very rarely carried out because it considers the transmission of the Covid-19 virus, limited learning time, mixed learning (online and offline), each class must be divided into two rooms and the teacher who teaches at that time handles two rooms at the same time PTMT is carried out with a rolling system or takes turns. So it can be concluded that the moderate perception that students have of SMP Negeri 1 Sianjur Mulamula can be formed because of the cognitive aspects, affective and conative aspects. Keywords: Perception, Learning Motivation, Online and PTMT"

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIDN/NIDKEmail
Thesis advisorGunawan, RonnyNIDN0309107701ronny.gunawan@uki.ac.id
Thesis advisorWigunawati, EustaliaNIDN0322108305eustalia.wiguna@gmail.com
Additional Information: Nomor Panggil: T.A 371.4 Lim p 2022
Subjects: EDUCATION > Theory and practice of education > Teaching (Principles and practice) > Reading (General)
Divisions: FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN > Bimbingan dan Konseling
Depositing User: Users 1973 not found.
Date Deposited: 21 Feb 2023 07:43
Last Modified: 10 Jul 2023 03:19
URI: http://repository.uki.ac.id/id/eprint/10363

Actions (login required)

View Item View Item