Peningkatan Hasil Belajar Kimia Siswa Melalui Metode Tutor Sebaya Kelas X di SMA Negeri 71 Jakarta Dalam Materi Sistem Periodik Unsur Tahun Ajaran 2022/2023

Obet, Zebedius (2022) Peningkatan Hasil Belajar Kimia Siswa Melalui Metode Tutor Sebaya Kelas X di SMA Negeri 71 Jakarta Dalam Materi Sistem Periodik Unsur Tahun Ajaran 2022/2023. S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.

[img] Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Daftar_Tabel_Daftar_Gambar_Daftar_Lampiran_Abstrak)
HalJuduluAbstrakDaftarisiDaftarTabelDfatargambarDaftarLampiran.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (1MB)
[img] Text (BAB_I)
BABI.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (216kB)
[img] Text (BAB_II)
BABII.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (480kB)
[img] Text (BAB_III)
BABIII.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (345kB)
[img] Text (BAB_IV)
BABIV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (381kB)
[img] Text (BAB_V)
BABV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (140kB)
[img] Text (Daftar_Pustaka)
DAFTARPUSTAKA.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (272kB)
[img] Text (Lampiran)
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (1MB)

Abstract

Penelitian ini untuk mengetahui adanya peningkatan hasil belajar siswa pada materi sistem periodik unsur. Jenis pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuantitatif, yaitu suatu metode menghasilkan data dalam bentuk numerik dari hasil pengujian. Metode penelitian yang digunakan adalah metode true eksperimental.Populasi dalam penelitian ini seluruh siswa kelas X SMA 71 jakarta T.A 2022/2023 dan Sampel dari kelas X C dan D dengan teknik pengambilan sampel menggunakan purposive sampling sebanyak 288 siswa. Metode pembelajaran yang digunakan di Kelas X D sebagai kelas eksperimen adalah Metode tutor sebaya sedangkan di kelas X C sebagai kelas kontrol menggunakan pembelajaran konvensional . Penelitian ini menggunakan Instrumen test yaitu soal essay yang terdiri dari instrumen pretest dan posttest, Pretest untuk diberikan diawal pembelajaran guna untuk mengukur kemampuan awal siswa sebelum diberikan perilakuaan sedangkan posttest diberikan diakhir pembelajaran atau sesudah diberikan perilakuan guna untuk mengetahui hasil belajar siswa setelah diberikan perilakuan. Uji prasyarat yang dilakukan berupa uji parametrik karena data terdistribusi secara normal dan homogen. Selanjutnya, Hipotesis dianalisis dengan uji paired sampel t-test pada taraf signifikan < 0.05 dengan SPSS 25.00 for windows. Hasil dari analisis data dan hipotesis yang didapatkan, maka terjadi adanya peningkatan hasil belajar siswa pada pembelajaran kimia menggunakan metode tutor sebaya dengan nilai rata gain sebesar 0,475 pada kelas eksperimen dan 0,262 pada kelas kontrol yang menunjukan adanya peningkatan hasil belajar siswa. Kata Kunci : Hasil Belajar, Kimia, Tutor Sebaya./ This research is to find out an increase in student learning outcomes on the material of the periodic system of elements. The type of approach used in this research is quantitative, which is a method of generating data in numerical form from the test results. The research method used is the true experimental method. The population in this study were all students of class X SMA 71 Jakarta FY 2022/2023 and samples from class XC and D with a sampling technique using purposive sampling as many as 288 students. The learning method used in Class XD as an experimental class is the peer tutor method, while in class XC as a control class, conventional learning is used. This study uses test , namely essay questions consisting of pretest and posttest instruments, pretest to be given at the beginning of learning in order to measure students' initial abilities before being given behavior while posttest is given at the end of learning or after being given behavior in order to determine student learning outcomes after being given behavior. The prerequisite test is a parametric test because the data is normally distributed and homogeneous. Furthermore, the hypothesis was analyzed by using paired sample t-test at a significant level of <0.05 with SPSS 25.00 for windows. The results of the data analysis and hypotheses obtained, there is an increase in student learning outcomes in chemistry learning using the peer tutor method with an average gain value of 0.475 in the experimental class and 0.262 in the control class which shows an increase in student learning outcomes. Keywords : Learning Outcomes, Chemistry, Peer Tutor.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIDN/NIDKEmail
Thesis advisorSumiyati, SumiyatiNIDN880670016sumiyatigultom17@gmail.com
Thesis advisorAzzahra, St FatimahNIDN0303118702azzahraflh@yahoo.co.id
Additional Information: Nomor Panggil : TA 372.357 Zeb p 2022
Subjects: EDUCATION
EDUCATION > Theory and practice of education > Teaching (Principles and practice)
EDUCATION > Theory and practice of education > School administration and organization
Divisions: FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN > Pendidikan Kimia
Depositing User: Users 2241 not found.
Date Deposited: 24 Nov 2022 02:54
Last Modified: 14 Mar 2023 09:19
URI: http://repository.uki.ac.id/id/eprint/9606

Actions (login required)

View Item View Item