Putri, Adelia (2021) Visualisasi Peran Perempuan Dalam Iklan Produk Perawatan Kulit (Analisis Semiotika pada Iklan Minyak Zaitun Produksi PT Mustika Ratu). S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.
Text (HalJudulDaftarIsiDaftarGambarDaftarTabelDaftarDaftarSingkatanDaftarLampiranAbstrak)
HalJudulDaftarIsiDaftarGambarDaftarTabelDaftarDaftarSingkatanDaftarLampiranAbstrak.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (1MB) |
|
Text (BAB1)
BABI.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (311kB) |
|
Text (BABII)
BABII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (402kB) |
|
Text (BABIII)
BABIII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (538kB) |
|
Text (BABIV)
BABIV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (2MB) |
|
Text (BABV)
BABV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (657kB) |
|
Text (DaftarPustaka)
DaftarPustaka.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (861kB) |
|
Text (Lampiran)
Lampiran.pdf Restricted to Repository staff only Download (2MB) |
Abstract
Iklan-iklan televisi seringkali memvisualisasikan perempuan dengan stereotip-stereotip yang selama ini masih saja melekat pada perempuan, yaitu perempuan diharuskan cantik dengan ciri fisik yang kulitnya putih, rambutnya lurus, tubuhnya langsing, tinggi, dan memiliki kulit yang juga sangat lembut. Lalu perempuan seringkali tubuhnya diobjektifikasi, dengan menampilkan tubuh perempuan secara sensual untuk menarik perhatian para penonton, dan perempuan juga harus menjalankan kegiatan domestik, salah satunya memasak yang membuat hal ini lumrah bagi masyarakat. Kemudian peneliti menemukan iklan yang tampak sekilas sudah mulai mengeluarkan perempuan dari stereotipisasi, domestikasi, dan objektifikasi, yaitu iklan produk perawatan kulit minyak zaitun yang di iklankan oleh PT Mustika Ratu. Iklan yang ditampilkan oleh Mustika Ratu menjadi hal yang menarik untuk diteliti karena terlihat sudah mulai memberdayakan perempuan untuk berada di ruang publik. Penelitian ini bertujuan untuk melihat visualisasi peran perempuan di Mustika Ratu, dan bagaimana iklan ini menunjukkan keberpihakan, memberdayakan, dan mendorong perempuan untuk meraih kesetaraan gender. Penulis menggunakan teori Backlash oleh Susan Faludi dan konsep yang ada pada Backlash tersebut. Lalu penelitian ini menggunakan analisis semiotika Erving Goffman yang tentunya sudah diperbarui oleh Mee-Eun Kang untuk menambahkan dua teknik analisis. Sumber data penelitian ini menggunakan tiga iklan yang ada di Youtube Mustika Ratu dari tahun 2018-2020. Hasil dari penelitian ini, ternyata iklan Mustika Ratu masih belum mengeluarkan perempuan dari hal stereotipisasi standar kecantikan perempuan, objektifikasi pada tubuh perempuan, dan domestikasi, mustika ratu memvisualisasikan perempuan yang memiliki sebuah pekerjaan, mandiri, dan berpendidikan, tetapi dalam iklan tersebut tidak lupa untuk mengurusi hal kecantikan yang ada di dalam dirinya itu sendiri. / Television advertisement often visualize women with stereotypes that are still attached to women, women are required to be beautiful with physical characteristics of white skin, straight hair, slim body, tall, and have very soft skin. Then women's bodies are often objectified, by displaying women's bodies sensually to attract the attention of the audience, and women also have to carry out domestic activities, one of which is cooking which makes this commonplace for society. Then the researchers found that advertisements that seemed at first glance had begun to exclude women from stereotyping, domestication, and objectification, that is advertisements for olive oil skin care products by PT Mustika Ratu. The advertisements displayed by Mustika Ratu are interesting to study because they seem to have started to empower women to be in public spaces. This study aims to see the visualization of the role of women in Mustika Ratu, and how this advertisement shows siding with, empowering, and encouraging women to achieve gender equality. The author uses the Backlash theory by Susan Faludi and the concepts that exist in the Backlash. Then this study uses Erving Goffman's semiotic analysis which of course has been updated by Mee-Eun Kang to add two analytical techniques. The data sources of this research used three advertisements on Mustika Ratu Youtube from 2018-2020. The results of this study, it turns out that Mustika Ratu's advertisement still has not removed women from stereotyping women's beauty standards, objectification of the female body, and domestication, Mustika Ratu visualizes women who have a job, are independent, and educated, but in the ad they do not forget to take care of themselves. the thing of beauty that is in itself.
Item Type: | Thesis (S1) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
||||||||
Additional Information: | Nomor Panggil : TA 658.812 Ade v 2021 | ||||||||
Subjects: | SOCIAL SCIENCES > Commerce SOCIAL SCIENCES > The Family. Marriage. Women > Women. Feminism TECHNOLOGY > Technology (General) > Communication of technical information |
||||||||
Divisions: | FAKULTAS ILMU SOSIAL DAN ILMU POLITIK > Ilmu Komunikasi | ||||||||
Depositing User: | Users 1211 not found. | ||||||||
Date Deposited: | 04 Mar 2022 04:55 | ||||||||
Last Modified: | 09 Mar 2023 07:48 | ||||||||
URI: | http://repository.uki.ac.id/id/eprint/6941 |
Actions (login required)
View Item |