Nauli, Ruth Clarissa (2025) PERAN DAN TANGGUNG JAWAB PLANNER DALAM PROSES PELAKSANAAN EVENT PRELOVED MARKET: ZIGMARKET.CO. S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.
![]() |
Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Daftar_Tabel_Daftar_Gambar_Daftar_Lampiran_Abstrak)
HalJudulDaftarIsiDaftarTabelDaftarGambarDaftarLampiranAbstrak.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (1MB) |
![]() |
Text (BABI)
BABI.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (623kB) |
![]() |
Text (BABII)
BABII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (383kB) |
![]() |
Text (BABIII)
BABIII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (1MB) |
![]() |
Text (BABIV)
BABIV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (79kB) |
![]() |
Text (DAFTARPUSTAKA)
DaftarPustaka.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (374kB) |
![]() |
Text (LAMPIRAN)
LAMPIRAN.pdf Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (680kB) |
Abstract
Kegiatan Zigmarket.co merupakan sebuah acara berbentuk pop up market yang diselenggarakan dengan tujuan untuk mengajak para anak muda untuk lebih sadar dan peduli terhadap isu keberlanjutan lingkungan hidup. Laporan ini dibuat untuk memperlihatkan dan mengeksplorasi lebih dalam bagaimana peran seorang planner atau perencana acara dalam proses penyusunan acara ini. Laporan ini juga ingin memperlihatkan berbagai tantangan yang muncul dalam proses perencanaan dan pelaksanaan acara serta bagaimana Zigmarket.co juga melibatkan berbagai pihak eksternal seperti Brand lokal, komunitas, jajaran pengusaha menengah kreatif, dan influencer untuk memperluas jangkauan audiens serta meningkatkan kesadaran publik terhadap isu keberlanjutan. Acara ini dikemas dengan cara yang menarik melalui konsep market dengan harapan pesan-pesan tentang pentingnya menjaga lingkungan bisa diterima dengan mudah oleh generasi muda dengan cara yang jauh lebih kekinian. Dalam pelaksanaannya, Zigmarket.co menghadirkan empat kegiatan utama, yaitu Preloved Corner, Freecycle Corner, Creative Corner, dan Workshop. Secara keseluruhan, Zigmarket.co berhasil menarik perhatian masyarakat, dengan jumlah pengunjung mencapai lebih dari 600 orang dalam satu hari pelaksanaan. Acara ini juga mencatat hasil nyata berupa pengumpulan sebanyak 13 kg sampah empties beauty product berbahan plastik dan kaca yang merupakan hasil dari partisipasi para pengunjung yang hadir. Melalui laporan ini, diharapkan pembaca dapat memahami pentingnya peran planner dalam membangun sebuah event bertema sosial, serta melihat bagaimana kolaborasi, konsep kreatif, dan pelaksanaan teknis dapat menghasilkan dampak positif yang nyata bagi masyarakat. Kata kunci: Zigmarket.co, event planner, pop up market / Zigmarket.co is a pop-up market event organized with the aim of encouraging young people to be more aware and concerned about Sustainability issues. This article was written to highlight and explore the important role of event planners in organizing and executing events. This report also aims to highlight the various challenges that arose during the planning and implementation of the event, as well as how Zigmarket.co collaborated with external parties such as local Brands, communities, creative small businesses, and influencers to reach a wider audience and raise public awareness about Sustainability issues. The event was packaged in an engaging market-style concept, aiming to convey messages about the importance of environmental conservation in a way that resonates with the younger generation through a more contemporary approach. During the event, Zigmarket.co featured four main activities: Preloved corner, freecycle corner, creative corner, and workshop. Overall, Zigmarket.co attracted significant public attention, with over 600 visitors on the day of the event. The event also achieved tangible results, collecting 13 kg of plastic and glass beauty product empties, a contribution from the attendees. Through this report, readers are encouraged to understand the importance of event planners in creating events with a social theme, as well as how collaboration, creative concepts, and proper execution can produce genuine positive impacts for the society. Keywords: Zigmarket.co, event planner, Sustainability, youth, pop-up market.
Item Type: | Thesis (S1) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
||||||||
Subjects: | SOCIAL SCIENCES > Social sciences (General) SOCIAL SCIENCES > Communities. Classes. Races SOCIAL SCIENCES > Management |
||||||||
Divisions: | FAKULTAS ILMU SOSIAL DAN ILMU POLITIK > Ilmu Komunikasi | ||||||||
Depositing User: | Ms Ruth Clarissa Nauli | ||||||||
Date Deposited: | 25 Jul 2025 06:25 | ||||||||
Last Modified: | 25 Jul 2025 06:25 | ||||||||
URI: | http://repository.uki.ac.id/id/eprint/19786 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |