Students’ Perceptions of the Use of TikTok Application in Learning English Vocabulary at SMAN 14 Jakarta

Jovandi, Jovandi (2024) Students’ Perceptions of the Use of TikTok Application in Learning English Vocabulary at SMAN 14 Jakarta. S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.

[img] Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Daftar_Gambar_Daftar_Tabel_Daftar_Lampiran_Abstrak)
HalJudulDaftarIsiDaftarGambarDaftarTabelDaftarLampiranAbstrak.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (1MB)
[img] Text (BAB_I)
BABI.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (150kB)
[img] Text (BAB_II)
BABII.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (255kB)
[img] Text (BAB_III)
BABIII.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (267kB)
[img] Text (BAB_IV)
BABIV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (341kB)
[img] Text (BAB_V)
BABV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (139kB)
[img] Text (Daftar_Pustaka)
DaftarPustaka.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (157kB)
[img] Text (Lampiran)
Lampiran.pdf
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (1MB)

Abstract

Penelitian ini berfungsi untuk mengetahui dan mengeksplorasi persepsi siswa terhadap penggunaan aplikasi TikTok dalam pembelajaran kosakata bahasa Inggris di SMAN 14 Jakarta. Masalah utama dalam penelitian ini adalah apa yang dipersepsikan siswa tentang penggunaan aplikasi TikTok dalam pembelajaran kosakata bahasa Inggris. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui persepsi siswa terhadap penggunaan aplikasi TikTok dalam pembelajaran kosakata bahasa Inggris. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas sepuluh yang berjumlah 250 siswa. Peneliti membuat fokus utama pengambilan sampel pada kelas X-2, X4, dan X-5, dengan jumlah masing-masing 106 siswa, dengan rata-rata 36 siswa di setiap kelas dan menggunakan teknik purposive sampling untuk memilih partisipasi siswa. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi seluruh persepsi siswa dalam menggunakan aplikasi TikTok untuk belajar kosakata bahasa Inggris. Metode penelitian ini adalah kuantitatif menggunakan desain survei dengan menyebarkan kuesioner online yang dibagikan kepada 106 siswa yang mengisinya secara lengkap. Jadi, total responden dalam kuesioner yang akan dianalisis adalah 106 siswa. Hasil temuan menunjukkan skor rata-rata keseluruhan sebesar 67,2% memiliki persepsi yang baik dari seluruh siswa kelas 10th di SMAN 14 Jakarta. Secara holistik, seluruh rata-rata indikator berdasarkan lima kategori yang didistribusikan, menunjukkan bahwa Sangat Setuju 17,52%, Setuju 31,04%, Netral 31,04%, Tidak Setuju 12,15% dan Sangat Tidak Setuju 9,02%. Berdasarkan data tersebut, dapat disimpulkan bahwa seluruh siswa setuju bahwa TikTok dapat digunakan dalam pembelajaran kosakata bahasa Inggris, namun harus ada prosedur lebih lanjut di masa mendatang untuk para guru agar tidak memberikan tantangan tambahan di masa mendatang yang mungkin akan dihadapi oleh para siswa dalam penerapan aplikasi TikTok saat pembelajaran kosakata bahasa Inggris. Kata Kunci: Persepsi, TikTok, pembelajaran kosakata bahasa Inggris. / This study servesto know and explore students' perceptions of the use of the TikTok application in learning English vocabulary at SMAN 14 Jakarta. The main problem in this study is what the students perceive of using the TikTok application in learning English vocabulary. The objective of this study is to identify students’ perceptions of using the TikTok application to learn English vocabulary. The population in this study is the total tenth grade, consisting of 250 students. The researcher made the main focus of sampling in the study classes X-2, X4, and X-5, with a total of 106 students each, with an average of 36 students in each class, and used the purposive sampling technique to select student participants. The purpose of this study is to identify all students’ perceptions of using the TikTok application to learn English vocabulary. This method of the study was quantitative design with a survey design by distributing an online questionnaire that was distributed to 106 students who filled it out completely. So, the total number of respondents in the questionnaire analyzed is 106 students. The results of the findings showed an overall average score of 67.2% had a good perception of all of the student’s grade 10th in SMAN 14 Jakarta. Holistically, all of the average indicators based on the five categories were distributed, showing that Strongly Agree 17.52%, Agree 31.04%, Neutral 31.04%, Disagree 12.15% and Strongly Disagree 9.02%. Based on the data, it can be concluded that all of the students agree that TikTok can be used in learning English vocabulary, but there must be further procedures in the future for the teachers in order not to provide an additional challenge in the future that students might face in the implement the TikTok application in learning English vocabulary. Keywords: Perception, TikTok, learning English vocabulary

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIDN/NIDKEmail
Thesis advisorPurnamasari, Angela Aci AsriNIDN3744767668230412angela.asri.purnamasari@gmail.com
Thesis advisorMale, HendrikusNIDN1035757658130173hendrikus.male@uki.ac.id
Subjects: EDUCATION > Education (General)
EDUCATION > Theory and practice of education > Higher education
EDUCATION > Special aspects of education > Forms of education > Public school education
TECHNOLOGY > Technology (General)
TECHNOLOGY > Technology (General) > Technical education. Technical schools
Divisions: FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Jovandi Jovandi
Date Deposited: 28 Nov 2024 03:00
Last Modified: 05 Dec 2024 05:30
URI: http://repository.uki.ac.id/id/eprint/17788

Actions (login required)

View Item View Item