Parhusip, Elda Elisabet (2017) Efektivitas Program Pelatihan dalam Meningkatkan Kinerja Guru di Sekolah Dasar Santo Markus Jakarta. S2 thesis, Universitas Kristen Indonesia.
Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Abstrak)
HalJudulDaftarisiAbstrak.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (728kB) |
|
Text (BAB_I)
BABI.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (228kB) |
|
Text (BAB_II)
BABII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (503kB) |
|
Text (BAB_III)
BABIII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (239kB) |
|
Text (BAB_IV)
BABIV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (368kB) |
|
Text (BAB_V)
BABV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (459kB) |
|
Text (Daftar_Pustaka)
DaftarPustaka.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (330kB) |
|
Text (Lampiran)
Lampiran.pdf Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (2MB) |
Abstract
Dalam sebuah Organisasi termasuk organisasi pendidikan kesenjangan antara tuntutan kerja dengan kemampuan sumber daya manusia yang dimiliki sering kali terjadi. Para guru dituntutut meningkatkan kemampuannya. Baik dalam mengajar maupun metodenya. Kemajuan dalam bidang teknologi, adanya penemuan-penemuan di bidang ilmu pengetahuan, perkembangan dalam hal metode mengajar serta keberagaman para siswa di sekolah merupakan sebagian penyebab yang mengharuskan para guru meningkatkan propesi kompetensinya. Kesenjangan tersebut jika tidak diatasi akan berdampak pada kinerja sekolah. Menurunnya kinerja akan merugikan berbagai pihak, bukan hanya parasiswa dan orang tua siswa namun juga pihak sekolah sendiri. Salah satu bentuk kerugian yang dapat terjadi adalah menurunnya jumlah siswa yang mendaftarkan diri untuk bersekolah di sekolah tersebut. Salah satu upaya untuk mengatasi kesenjangan yang terjadi itu adalah melalui aktifitas pelatihan, khususnya kepada para guru. Pelatihan yang efektif akan mampu meningkatkan kinerja para guru sehingga akan mampu menghadapi berbagai tantangan yang ada. Pelatihan yang dapat meningkatkan kinerja harus dirancang dan dilakukan dengan sungguh-sungguh. Kesungguhan dalam merancang dan melakukan sebuah pelatihan terlihat dalam perencanaan pelatihan, pengorganisasian, pelaksanaan serta monitoring dan evalusi yang dilakukan terhadap pelatihan tersebut. Selain itu sebuah kegiatan pelatihan akan dinilai efektif jika dapat meningkatkan kinerja guru dan menjembatani kesenjangan yang ada. Dalam penelitian ini, penulis menggali mengenai efektifitas program pelatihan dalam meningkatan kinerja yang dilakukan oleh SD Santo Markus 2 Jakarta sebagai objek penelitian. Dalam mendapatkan data yang diperlukan penulis menggunakan metode kualitatif, yaitu melalui wawancara, pengamatan serta melihat dokumen-dokumen terkait yang dimiliki sekolah. Kata Kunci : Efektivitas Pelatihan, Perencanaan, Pengorganisasian, Pelaksanaan, Monitoring, Evaluasi Pelatihan dan kinerja guru. / In an organization, including educational organization, a gap between the work demands and capabilities of its human resources is frequently happened. The teachers are required to improve their ability, either in the field of teaching or their methods. Technology advancement, discoveries in science, progress in methods of teaching as well as the student diversity in school, are partially the reasons of why teachers have to improve their abilities. If the gap is not resolved then it will have an impact on school performance. The decline in performance would be detrimental to all parties. Not just the students and their parents, but also the school if self. One of the disadvantages that may occur is the decrease in the number of students who enroll to the school. One of the efforts to solve the gap that may occur is through the training activities, especially to the teachers. The effective training will be able to develop the performance, so that the teachers are able to face the existed challenges. It should be well-planned and be carried out in earnest. The sincerity in conducting a training is seen in its planning, organizing, implementation, monitoring and evaluation. In addition, a training activity will be considered effective if it is able to bridge the gap. In this study, the author proves the effectiveness of training programs conducted by SD Santo Markus 2 Jakarta as an object of research. The author obtains the necessary data using qualitative Santo Markus, namely through interviews, observation and some relevant document owned by school. Keywords: Effectiveness, Training, Planning, Organizing Implementation, Monitoring and Training Evaluation.
Item Type: | Thesis (S2) | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
||||||||||||
Subjects: | EDUCATION | ||||||||||||
Divisions: | PROGRAM PASCASARJANA > Magister Administrasi Pendidikan | ||||||||||||
Depositing User: | Mr Andika Prima | ||||||||||||
Date Deposited: | 21 Oct 2024 03:58 | ||||||||||||
Last Modified: | 21 Oct 2024 03:58 | ||||||||||||
URI: | http://repository.uki.ac.id/id/eprint/17576 |
Actions (login required)
View Item |