Marpaung, Angelina Grace Juniar (2024) Pembentukan Personal Branding Influencer Melalui Media Sosial TikTok (Studi pada Akun TikTok @melati.sesilia). S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.
Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Abstrak)
HalJudulAbstrakDaftarisiDaftarGambarDaftarTabelDaftarLampiran.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (2MB) |
|
Text (BAB_I)
BABI.pdf - Bibliography Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (1MB) |
|
Text (BAB_II)
BABII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (952kB) |
|
Text (BAB_III)
BABIII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (1MB) |
|
Text (BAB_IV)
BABIV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (531kB) |
|
Text (Daftar_Pustaka)
DaftarPustaka.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (662kB) |
|
Text (Lampiran)
Lampiran.pdf Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (1MB) |
Abstract
Melati Sesilia merupakan salah seorang influencer yang awalnya dikenal melalui grup idol JKT48. Namun, pada tahun 2020 Melati graduation dari grup idol JKT48 dikarenakan alasan kesehatan. Saat ini, ia tidak hanya aktif di dunia hiburan sebagai penyanyi dan penari, tetapi juga merambah ke industri bisnis makanan. Melati sebagai salah satu influencer yang saat ini memiliki banyak followers pada media sosialnya khususnya TikTok, sangat aktif dalam membuat berbagai macam konten terutama konten mengenai bisnisnya. Keberadaan Melati Sesilia sebagai seorang mantan idol yang keluar dari grup yang telah membesarkan namanya, namun tetap memiliki banyak followers pada akun TikTok-nya, sehingga menjadikan dirinya sebagai influencer menarik untuk diteliti lebih lanjut terutama terkait pembentukan personal branding-nya. Oleh sebab itu, maka dalam penelitian ini, peneliti memiliki rumusan masalah yaitu bagaimana pembentukan personal branding Melati Sesilia pada media sosial TikTok? Penelitian ini menggunakan teori The Eight Laws of Personal Branding dari Peter Montoya. Pendekatan penelitian pada penelitian ini yaitu pendekatan kualitatif dengan tipe penelitian deskriptif dan menggunakan metode penelitian fenomenologi, dengan teknik analisis tematik untuk mengidentifikasi tema dari hasil wawancara mendalam dengan informan, serta open coding untuk mengolah data wawancara. Melalui penerapan teori Eight Laws of Personal Branding Peter Montoya, dapat disimpulkan bahwa Melati Sesilia telah berhasil membangun dan mengelola personal branding-nya di platform TikTok dan telah memenuhi setiap konsep dari teori tersebut. Dari konten yang Melati sajikan melalui TikTok-nya terkait dengan personal branding, hal yang paling menonjol adalah entrepreneur. Sehingga personal branding yang ditunjukkan oleh Melati adalah Melati bukan hanya sebagai influencer yang aktif di dunia hiburan, tetapi juga sebagai entrepreneur. / Melati Sesilia is an influencer who was initially recognized through the JKT48 idol group. However, in 2020 Melati graduated from JKT48 idol group due to health reasons. Currently, she is not only active in the entertainment world as a singer and dancer, but also ventured into the food business industry. Melati as one of the influencers who currently has many followers on her social media, especially TikTok, is very active in creating various kinds of content, especially content about her business. Melati Sesilia's existence as a former idol who left the group that had raised her name, but still has many followers on her TikTok account, making her an interesting influencer to be studied further, especially regarding the formation of her personal branding. Therefore, in this study, the researcher has a problem formulation, namely how is the formation of Melati Sesilia's personal branding on TikTok social media? This research uses Peter Montoya's The Eight Laws of Personal Branding theory. The research approach in this research is a qualitative approach with a descriptive research type and uses phenomenological research methods, with thematic analysis techniques to identify themes from in-depth interviews with informants, and open coding to process interview data. Through the application of Peter Montoya's Eight Laws of Personal Branding theory, it can be concluded that Melati Sesilia has successfully built and managed her personal branding on the TikTok platform and has fulfilled each concept of the theory. From the content that Melati presents through her TikTok related to personal branding, the most prominent thing is entrepreneur. So that the personal branding shown by Melati is Melati not only as an influencer who is active in the entertainment world, but also as an entrepreneur.
Item Type: | Thesis (S1) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
||||||||
Subjects: | TECHNOLOGY > Technology (General) > Communication of technical information | ||||||||
Divisions: | FAKULTAS ILMU SOSIAL DAN ILMU POLITIK > Ilmu Komunikasi | ||||||||
Depositing User: | Users 5348 not found. | ||||||||
Date Deposited: | 21 Aug 2024 06:25 | ||||||||
Last Modified: | 21 Aug 2024 06:25 | ||||||||
URI: | http://repository.uki.ac.id/id/eprint/16331 |
Actions (login required)
View Item |