Palinggi', Hendrik (2022) Analisis Peningkatan Efektivitas Pembelajaran Melalui Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru dan Penerapan Literasi Digital dalam Pembelajaran di SMA Kristen Rantepao. S2 thesis, Universitas Kristen Indonesia.
Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Daftar_Gambar_Daftar_Tabel_Abstrak)
HalJudulDaftarIsiDaftarGambarDaftarTabelAbstrak.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (6MB) |
|
Text (BAB_I)
Bab I.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (4MB) |
|
Text (BAB_II)
Bab II.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (4MB) |
|
Text (BAB_III)
Bab III.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (4MB) |
|
Text (BAB_V)
Bab IV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (1MB) |
|
Text (BAB_V)
Bab V.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (4MB) |
|
Text (Daftar_Pustaka)
Daftar Pustaka.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (4MB) |
|
Text (Lampiran)
Lampiran.pdf Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (1MB) |
Abstract
Tujuan penelitian ini adalah: 1) Mampu menemukan strategi peningkatan kompetensi pedagogik guru dalam penerapan literasi digital; 2) Meningkatkan aspek kerjasama antar siswa agar dapat berkolaborasi dalam pembelajaran dengan implementasi literasi digital; 3) Meningkatkan aspek perhatian siswa dalam pembelajaran dengan menerapkan literasi digital; 4) Meningkatkan aspek minat/keingintahuan siswa dalam pembelajaran dengan penerapan literasi digital; 5) Meningkatkan aspek komunikasi siswa dalam pembelajaran dengan menerapkan literasi digital; 6) Meningkatkan aspek kreativitas siswa dalam pembelajaran dengan menerapkan literasi digital. Metode yang digunakan adalah kualitatif dengan pendekatan penelitian tindakan partisipatif (PAR). Hasil yang diperoleh: 1) Manfaat literasi digital pada aspek kerjasama dan kompetensi pedagogik guru adalah adanya sharing resource melalui media sosial (WhatsApp, Telegram, messenger) atau email; 2) Dengan literasi digital, guru dapat menghadirkan media digital yang lebih konkrit dalam pembelajaran; 3) Mudahnya memperoleh informasi dari sumber digital sehingga informasi yang diperoleh siswa selalu update sehingga siswa lebih komunikatif dan terbuka dalam belajar; 4) Adanya bahan ajar digital yang lebih menarik dan interaktif membuat keinginan/rasa ingin tahu siswa meningkat agar siswa lebih aktif dalam belajar dan menjadi pembelajar mandiri; 5) Adanya berbagai media interaktif, sumber belajar digital, dan temuan inovatif di internet yang mudah diakses melalui perangkat digital membuat kreativitas siswa meningkat seiring dengan penerapan literasi digital; 6) Penerapan literasi digital dalam pembelajaran dapat berjalan dengan baik jika kompetensi pedagogik guru baik untuk membimbing siswa belajar secara digital sesuai dengan kemampuan dan minatnya. Kata kunci: Efektivitas pembelajaran, kompetensi pedagogik, literasi digital. / The aims of this research are: 1) To be able to find strategies to improve teacher pedagogic competence in implementing digital literacy; 2) To improve the aspect of collaboration between students so that they can collaborate in learning with the implementation of digital literacy; 3) To improve aspects of students' attention in learning by implementing digital literacy; 4) To improve the aspect of student interest/curiosity in learning with the implementation of digital literacy; 5) To improve the communication aspect of students in learning by implementing digital literacy; 6) To improve aspects of student creativity in learning by implementing digital literacy. The method used is qualitative with a participatory action research (PAR) approach. The results obtained: 1) The benefits of digital literacy in the aspects of cooperation and teacher pedagogical competence are the sharing of resources through social media (WhatsApp, Telegram, messenger) or e-mail; 2) With digital literacy, teachers can present more concrete digital media in learning; 3) It is easy to obtain information from digital sources so the information obtained by students is always updated so that students are more communicative and open in learning; 4) The presence of digital teaching materials that are more interesting and interactive makes the desire/curiosity of students increase so that students are more active in learning and become independent learners; 5) The existence of various interactive media, digital learning resources, and innovative findings on the internet that are easily accessible through digital tools make student creativity increase along with the application of digital literacy; 6) The application of digital literacy in learning can run well if the teacher's pedagogic competence is good to guide students to learn digitally according to their abilities and interests. Keywords: Learning effectiveness, pedagogic competence, digital literacy
Item Type: | Thesis (S2) | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
||||||||||||
Subjects: | EDUCATION > Theory and practice of education | ||||||||||||
Divisions: | PROGRAM PASCASARJANA > Magister Administrasi Pendidikan | ||||||||||||
Depositing User: | Mr Hendrik Palinggi | ||||||||||||
Date Deposited: | 30 Mar 2023 06:28 | ||||||||||||
Last Modified: | 26 Apr 2023 05:44 | ||||||||||||
URI: | http://repository.uki.ac.id/id/eprint/10754 |
Actions (login required)
View Item |