Diplomasi Budaya Indonesia: Batik Sebagai Fashion Global

Umboh, Eirene Jusi (2019) Diplomasi Budaya Indonesia: Batik Sebagai Fashion Global. S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.

[img] Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Abstrak)
HalJudulDaftarIsiAbstrak.pdf

Download (1MB)
[img] Text (BAB_I)
BABI.pdf
Restricted to Registered users only

Download (159kB)
[img] Text (BAB_II)
BABII.pdf
Restricted to Registered users only

Download (569kB)
[img] Text (BAB_III)
BABIII.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (BAB_IV)
BABIV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (7kB)
[img] Text (Daftar_Pustaka)
DaftarPustaka.pdf

Download (413kB)

Abstract

Sejak zaman dahulu hingga sekarang dengan adanya pengakuan oleh UNESCO kini batik semakin gencar dipromosikan. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana upaya yang dilakukan Indonesia untuk membawa batik ke tingkat fashion global, maka penulis tertarik menggunakan konsep diplomasi budaya, nation branding, dan fashion global untuk menemukan jawaban atas pertanyaan penelitian. Metode yang digunakan adalah metode kualitatif dengan sumber data primer dan sekunder. Hasil penelitian pertama menunjukkan bahwa batik semakin dikenal meluas tidak hanya di Indonesia saja namun di berbagai negara, dan berhasil membangun citra positif negara Indonesia. Kedua, dibalik dampak positif yang dicapai terdapat beberapa hambatan yang seharusnya menjadi fokus Indonesia sekarang ini. Kata Kunci : Batik, Diplomasi Budaya, Nation Branding Fashion Global /Since long time ago until now with acknowledgement from UNSECO, now Batik is more agressively promoted. Reason for this research is to gain understanding how Indonesia’s effort to bring Batik to global fashion level, hence writer is interested to use concept such as cultural diplomacy, nation branding, and global fashion to find an answer from this research. Method that is going to be used is a qualitative method with primer and secondry data sources. The results of the first research shows that batik is now being more acknowledged not only in Indonesia but in the world, and successfully building a positive image of Indonesia. Second, behind a positive image, there are some obstacles which should be Indonesia’s focus for now. Keywords : Batik, Cultural Diplomacy, Nation Branding, Global Fashion

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIDN/NIDKEmail
Thesis advisorSolaiman, Yugiantie S.NIDN8857560018UNSPECIFIED
Subjects: POLITICAL SCIENCE > International relations
Divisions: FAKULTAS ILMU SOSIAL DAN ILMU POLITIK > Ilmu Hubungan Internasional
Depositing User: Ms Mentari Simanjuntak
Date Deposited: 11 Jun 2021 04:27
Last Modified: 11 Jun 2021 04:27
URI: http://repository.uki.ac.id/id/eprint/4533

Actions (login required)

View Item View Item