Hutapea, Delia Cantika Sari (2025) Pengaruh Kompetensi Profesional Guru Pendidikan Agama Kristen Terhadap Pemahaman Peserta Didik Pada Materi Menjadi Pribadi Yang Dewasa Pada Kelas XI Di Sman 71 Jakarta. S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.
|
Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Daftar_Gambar_Daftar_Tabel_Daftar_Daftar_Singkatan_Daftar_Lampiran_Abstrak)
HalJudulDaftarIsiDaftarGambarDaftarTabelDaftarDaftarSingkatanDaftarLampiranAbstrak.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (1MB) |
|
|
Text (BAB_I)
BABI.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (720kB) |
|
|
Text (BAB_II)
BABII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (931kB) |
|
|
Text (BAB_III)
BABIII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (731kB) |
|
|
Text (BAB_IV)
BABIV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (779kB) |
|
|
Text (BAB_V)
BABV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (222kB) |
|
|
Text (Daftar_Pustaka)
DaftarPustaka.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (410kB) |
|
|
Text (Lampiran)
Lampiran.pdf Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (2MB) |
Abstract
ABSTRAK Kompetensi guru berperan penting dalam menunjang proses pembelajaran di kelas, dimana mencakup sikap, pengetahuan, dan keterampilan yang mendukung terciptanya kegiatan pembelajaran secara efektif dan berkualitas. Penelitian ini ingin melihat bagaimana kompetensi profesional guru PAK di SMAN 71 Jakarta dalam menciptakan pembelajaran yang berkualitas dan optimal, yang berpengaruh langsung pada pemahaman peserta didik. Dalam mencapai upaya tersebut, guru perlu memahami indikator kompetensi profesional yang telah ditetapkan. Dalam penelitian ini, berfokus pada kompetensi profesional guru PAK, dimana dalam melaksanakan tugasnya, peserta didik akan dibimbing dan dipersiapkan untuk mengerti nilai-nilai Kerajaan Allah melalui pemahaman pada materi Menjadi Pribadi Yang Dewasa yang peserta didik dapatkan dalam proses pembelajaran. Kompetensi profesional guru PAK bukan hanya penguasaan materi ajar secara akademis saja tetapi pemahaman teologis yang mendalam untuk membimbing setiap peserta didik. Adapun tujuan dalam penelitian ini yaitu 1) Untuk mengetahui pengaruh kompetensi profesional guru terhadap pemahaman peserta didik pada Materi Menjadi Pribadi Yang Dewasa Pada Kelas XI di SMAN 71 Jakarta. 2) Untuk Mengetahui Pemahaman Peserta Didik Pada Materi Menjadi Pribadi Yang Dewasa Pada Kelas XI di SMAN 71 Jakarta. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif dengan pendekatan studi kasus. Penelitian ini melibatkan 5 informan yang terdiri dari kelas XI di SMAN 71 Jakarta. Hasil penelitian ini, diketahui bahwa kompetensi profesional guru PAK masih perlu untuk ditingkatkan terutama pada penjelasan materi, metode pembelajaran, dan sumber yang relevan, dimana ini memengaruhi pemahaman peserta didik pada materi Menjadi Pribadi Yang Dewasa. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa kompetensi profesional perlu untuk diperhatikan dan dilakukan dengan optimal sebab memengaruhi pemahaman dari peserta didik. Penelitian ini memberikan kesimpulan bahwa peningkatan kompetensi profesional pada guru PAK perlu untuk dikembangkan guna menunjang pemahaman yang optimal pada peserta didik yang diajar pada mata pelajaran PAK seperti pada materi Menjadi Pribadi Yang Dewasa masih ditemui peserta didik yang mendapatkan pemahaman materi secara garis besar. Karena itu, disimpulkan bahwa guru PAK perlu mengembangkan kompetensi profesional yang dimiliki agar peserta didik mendapatkan pemahaman yang optimal dan dapat mengimplementasikan materi yang dipelajari dengan baik dikehidupannya. Kata kunci: Guru PAK, Kompetensi Profesional, Materi Menjadi Pribadi Yang Dewasa, Pemahaman Peserta Didik. / Teacher competence plays an important role in supporting the learning process in the classroom, which includes attitudes, knowledge, and skills that support the creation of effective quality learning activities. This research wants to see how the professional competence of PAK teachers at SMAN 71 Jakarta in creating quality and optimal learning, which has a direct effect on understanding of students. In achieving these effort, teachers need to understand the indicators of professional competence that have been determined. In this study, it focuses on the professional competence of PAK teachers, where in carrying out their duties, students will be guided and prepared to understand the values of the Kingdom of God through understanding the material of becoming a Mature Person that students get in the learning process. The professional competence of PAK teachers is not only the mastery of teaching materials academically but a deep theological understanding to guide each learner. The objectives in this study are 1) to determine the effect of teachers’ professional competence on students’ understanding of the material of becoming an adult person in class XI at SMAN 71 Jakarta. 2) To find out the understanding of students on the material of becoming a Mature Person in class XI at SMAN 71 Jakarta. This research used descriptive qualitative method with case study approach. This research involved 5 informants consisting of class XI at SMAN 71 Jakarta. The results of this study showed that the professional competence of PAK teachers still needs to be improved, especially in explaining the material, learning methods, and relevant sources, which affect students’ understanding of the material of Becoming a Mature Person. The results of this study indicate that professional competence needs to be considered and carried out optimally because it affects the understanding of students. This study provides a conclusion that increasing professional competence in PAK teacher needs to be developed in order to support optimal understanding of students taught in PAK subjects such as on the material of becoming a Mature Person there are still students who get an understanding of the material in outline. Therefore, it is concluded that PAK teachers need to develop their professional competencies so that students get an optimal understanding and can implement the material learned well in their lives. Keywords: Professional Competence, PAK Teacher, Learner Understanding, Material Becoming a Mature Person.
| Item Type: | Thesis (S1) | ||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Contributors: |
|
||||||||||||
| Subjects: | PHILOSOPHY. PSYCHOLOGY. RELIGION > Psychology PHILOSOPHY. PSYCHOLOGY. RELIGION > Christianity EDUCATION EDUCATION > Theory and practice of education EDUCATION > Theory and practice of education > Teaching (Principles and practice) EDUCATION > Theory and practice of education > Education and training of teachers and administrators EDUCATION > Theory and practice of education > School administration and organization |
||||||||||||
| Divisions: | FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN > Pendidikan Agama Kristen | ||||||||||||
| Depositing User: | Ms DELIA CANTIKA SARI HUTAPEA | ||||||||||||
| Date Deposited: | 08 Dec 2025 00:49 | ||||||||||||
| Last Modified: | 08 Dec 2025 00:49 | ||||||||||||
| URI: | http://repository.uki.ac.id/id/eprint/21157 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |
