Peran dan Strategi Komunikasi Organizer Dalam Proses Penyelenggaraan Preloved Market: Zigmarket.co

Simbolon, Sharoon Theodora Estella (2025) Peran dan Strategi Komunikasi Organizer Dalam Proses Penyelenggaraan Preloved Market: Zigmarket.co. S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.

[img] Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Daftar_Tabel_Daftar_Gambar_Daftar_Singkatan_Daftar_Lampiran_Abstrak)
HalJudulDaftarIsiDaftarTabelDaftarGambarDaftarSingkatanDaftarLampiranAbstrak.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (1MB)
[img] Text (BAB_I)
BABI.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (703kB)
[img] Text (BAB_II)
BABII.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (683kB)
[img] Text (BAB_III)
BABIII.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (982kB)
[img] Text (BAB_IV)
BABIV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (561kB)
[img] Text (Daftar_Pustaka)
DaftarPustaka.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (560kB)
[img] Text (Lampiran)
Lampiran.pdf
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (1MB)

Abstract

Penulisan skripsi karya ini membahas mengenai peran dan strategi komunikasi yang dijalankan oleh organizer dalam proses penyelenggaraan event preloved market: Zigmarket.co. Kegiatan ini menyuguhkan berbagai aktivitas menarik yang menjadi bentuk penerapan konsep green consumerism melalui kegiatan jual beli baju bekas para influencer, penjualan produk kreatif dari para pelaku usaha kecil, penyediaan aktivitas daur ulang sampah yang memberikan pengalaman berkesan bagi audiens, hingga workshop kreatif yang mengedepankan nilai-nilai keberlanjutan. Skripsi karya ini bertujuan untuk mengidentifikasi bagaimana penyelenggara tidak hanya berperan sebagai pelaksana teknis, tetapi menjadi komunikator strategis dalam menjalin hubungan dengan para mitra dan sponsor, melakukan negosiasi kerja sama, serta menentukan strategi penyampaian pesan dalam seluruh kampanye pemasaran. Keberhasilan skripsi karya ini sangat dipengaruhi oleh efektivitas strategi komunikasi yang digunakan, seperti pemanfaatan media sosial, dukungan dari mitra profesional yang memiliki kesamaan visi, kerja sama dengan beberapa komunitas dan mitra yang kredibel, hingga penyusunan sistematis mengenai pesan kampanye yang akan diangkat kepada audiens. Penulisan skripsi karya ini menegaskan pentingnya peran organizer dalam merancang strategi komunikasi yang sistematis dan efektif agar kegiatan ini tidak hanya menjadi ruang transaksi, melainkan menjadi wadah untuk mendukung para pelaku kreatif lokal hingga menjadi media edukatif untuk meningkatkan kesadaran masyarakat yang lebih luas. Kata Kunci: Strategi Komunikasi, Organizer, Preloved Market, Green Consumer / This thesis discusses the role and communication strategies carried out by the organizer in the process of organizing the preloved market event: Zigmarket.co. This activity presents various interesting activities that are a form of implementing the concept of green consumerism through the buying and selling of used clothes by influencers, selling creative products from small business actors, providing waste recycling activities that provide memorable experiences for the audience, to creative workshops that prioritize sustainability values. This thesis aims to identify how the organizer does not only act as a technical implementer, but becomes a strategic communicator in establishing relationships with partners and sponsors, negotiating cooperation, and determining message delivery strategies in all marketing campaigns. The success of this thesis is greatly influenced by the effectiveness of the communication strategies used, such as the use of social media, support from professional partners who share the same vision, cooperation with several credible communities and partners, to the systematic preparation of campaign messages that will be raised to the audience. The writing of this thesis emphasizes the importance of the role of organizers in designing systematic and effective communication strategies so that this activity is not only a transaction space, but also a forum to support local creative actors to become an educational media to increase wider public awareness. Keywords: Communication Strategy, Organizer, Preloved Market, Green Consumer

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIDN/NIDKEmail
Thesis advisorSasongko, SinggihNIDN0327046804singgih.sasongko16@gmail.com
Subjects: SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES > Commerce > Business > Markets. Fairs
TECHNOLOGY
TECHNOLOGY > Technology (General)
TECHNOLOGY > Technology (General) > Communication of technical information
Divisions: FAKULTAS ILMU SOSIAL DAN ILMU POLITIK > Ilmu Komunikasi
Depositing User: Ms Sharoon Theodora Estella
Date Deposited: 24 Jul 2025 10:25
Last Modified: 24 Jul 2025 10:25
URI: http://repository.uki.ac.id/id/eprint/19958

Actions (login required)

View Item View Item