Penggunaan Dwibahasa pada Pembelajaran Biologi Kelas 10 dan 11 Kurikulum Oxford AQA di SMA Nasional Plus BPK Penabur Sentul Bogor

Pratiwi, Natasya (2023) Penggunaan Dwibahasa pada Pembelajaran Biologi Kelas 10 dan 11 Kurikulum Oxford AQA di SMA Nasional Plus BPK Penabur Sentul Bogor. S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.

[img] Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Daftar_Tabel_Daftar_Gambar_Daftar_Lampiran_Abstrak)
HalJudulAbstrakDaftarisiDaftarGambarDaftarTabelDaftarlampiran.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (2MB)
[img] Text (BAB_I)
BABI.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (155kB)
[img] Text (BAB_II)
BABII.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (365kB)
[img] Text (BAB_III)
BABIII.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (124kB)
[img] Text (BAB_IV)
BABIV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (1MB)
[img] Text (BAB_V)
BABV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (81kB)
[img] Text (Daftar_Pustaka)
DaftarPustaka.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (163kB)
[img] Text (Lampiran)
Lampiran.pdf
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (867kB)

Abstract

Pembelajaran Biologi menggunakan dwibahasa adalah salah satu cara untuk meningkatkan kemampuan siswa dalam pembelajaran di kelas. Dwibahasa sudah dicanangkan pemerintah untuk diterapkan di sekolah-sekolah agar siswa bisa mengikuti dan bersaing dengan antarsiswa di Indonesia maupun di dunia. Penggunaan dwibahasa dilakukan dengan adanya penggunaan kurikulum campuran, Oxford AQA sebagai kurikulum utama pembelajaran Biologi dan bahasa Indonesia sebagai bahasa untuk membantu siswa lebih memahami materi ajar. Siswa di SMA Nasional Plus BPK Penabur Bogor memiliki kendala untuk memahami bahan ajar yang terlalu advanced sehingga perlu diterapkannya dwibahasa secara konstan. Tujuan penelitian ini adalah (1) untuk mengetahui penggunaan dwibahasa pada pembelajaran Biologi dengan menggunakan kurikulum Oxford AQA dan (2) untuk mengetahui efektivitas pembelajaran Biologi dengan menggunakan kurikulum Oxford AQA. Metode penelitian yang dilakukan adalah dengan menggunakan observasi RPP dan kegiatan pembelajaran, pemberian kuesioner kepada siswa dan wawancara kepada 6 siswa. Adapun indikator yang digunakan adalah (1) RPP, (2) Proses pembelajaran dan aktivitas pembelajaran, (3) hasil belajar kognitif. Hasil penelitian ini adalah penggunaan dwibahasa di SMA Nasional Plus BPK Penabur Bogor cukup baik dengan hasil observasi, kuesioner serta wawancara yaitu 40,6% siswa menyukai cara belajar dengan dwibahasa serta 46,9% siswa memahami materi pembelajaran Biologi dengan menggunakan dwibahasa, serta didukungnya hasil wawancara, dimana 5 dari 6 siswa menyukai penerapan dwibahasa, dari hasil observasi juga terlihat selalu ditemukannya penggabungan bahasa di setiap kegiatan sekolah, baik di lingkungan sekolah, maupun pada proses pembelajaran. Proses pembelajaran menggunakan dwibahasa sudah dilakukan dengan baik, dan seluruh siswa serta guru mengikutinya, walaupun terdapat siswa yang kurang memahami bahasa Inggris, tetapi bisa diselingi oleh bahasa Indonesia, dan bagi siswa yang cukup memahami bahasa Inggris dengan baik, diperkuat bahasa Inggris di dalam kelas. / Learning Biology using bilingualism is one way to improve students' abilities in learning in class. Bilingualism has been announced by the government to be implemented in schools so that students can follow and compete with other students in Indonesia and the world. The use of bilingualism is carried out by using a mixed curriculum, with Oxford AQA as the main curriculum for learning Biology and Indonesian as the language to help students better understand teaching material. Students at BPK Penabur Bogor National Plus High School have problems understanding teaching materials that are too advanced so they need to be bilingual constantly. The aims of this study were (1) to determine the use of bilingualism in Biology learning using the Oxford AQA curriculum and (2) to determine the effectiveness of Biology learning using the Oxford AQA curriculum. The research method used was to use lesson plan observations and learning activities, giving questionnaires to students and interviewing 6 students. The indicators used are (1) lesson plans, (2) learning processes and learning activities, and (3) cognitive learning outcomes. The results of this study are that the use of bilingualism at SMA Nasional Plus BPK Penabur Bogor is quite good with the results of observations, questionnaires and interviews, namely 40.6% of students like the bilingual way of learning and 46.9% of students understand Biology learning material using bilingualism, and the results are supported interviews, where 5 out of 6 students liked the application of bilingualism, from the observations it was also seen that there was always a combination of languages in every school activity, both in the school environment and in the learning process. The learning process using bilingualism has been carried out well, and all students and teachers have followed it, even though there are students who do not understand English, they can be interspersed with Indonesian, and for students who understand English well enough, English is reinforced in class.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIDN/NIDKEmail
Thesis advisorSunarto, SunartoNIDN0327095802sunarto@uki.ac.id
Thesis advisorAdinugraha, FajarNIDN0306088801fajar.adinugraha@uki.ac.id
Additional Information: Nomor Panggil : T.A 372.357 Nat p 2023
Subjects: EDUCATION > Theory and practice of education > Teaching (Principles and practice) > Reading (General)
Divisions: FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN > Pendidikan Biologi
Depositing User: Users 2829 not found.
Date Deposited: 04 May 2023 01:37
Last Modified: 21 Jul 2023 09:12
URI: http://repository.uki.ac.id/id/eprint/11061

Actions (login required)

View Item View Item