Perlindungan Hukum Bagi Konten Kreator Terhadap Konten yang Diunggah pada Aplikasi Tiktok Berdasarkan Undang-Undang No. 28 Tahun 2014 tentang Hak Cipta

Theresia, Yolanda (2023) Perlindungan Hukum Bagi Konten Kreator Terhadap Konten yang Diunggah pada Aplikasi Tiktok Berdasarkan Undang-Undang No. 28 Tahun 2014 tentang Hak Cipta. S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.

[img] Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Abstrak)
Hal_Judul_Daftar_Isi_Abstrak.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (1MB)
[img] Text (BAB_I)
BAB_I.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (1MB)
[img] Text (BAB_II)
BAB_II.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (2MB)
[img] Text (BAB_III)
BAB_III.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (1MB)
[img] Text (BAB_IV)
BAB_IV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (1MB)
[img] Text (BAB_V)
BAB_V.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (226kB)
[img] Text (Daftar_Pustaka)
DAFTAR_PUSTAKA.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (548kB)
[img] Text (Lampiran)
BIODATA.pdf
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (65kB)

Abstract

Perkembangan teknologi informasi dan komunikasi memiliki dampak yang sangat besar bagi setiap manusia dalam mengakses informasi, salah satunya ialah penggunaan media sosial untuk membuat konten kreatif. Dalam pembuatan konten sering terjadinya pelanggaran hak cipta yang menimbulkan permasalahan mengenai hak moral dan hak ekonomi. Rumusan masalah pada penelitian ini ialah Bagaimana perlindungan hukum bagi konten kreator atas konten yang diunggah ulang pada aplikasi TikTok dalam prespektif Undang-Undang Nomor 28 Tahun 2014 Tentang Hak Cipta, dan Bagaimana penyelesaian hukum jika terjadi pelanggaran hak cipta atas konten TikTok yang diambil dengan sembarang oleh pihak yang tidak bertanggung jawab. Penelitian ini menggunakan metode penelitian yuridis normatif menggunakan pendekatan perundang-undangan. Data yang digunakan ialah data sekunder, yang dimana menggunakan dua (2) jenis bahan hukum yaitu bahan hukum primer yang terdiri dari Undang-Undang No. 28 Tahun 2014 Tentang Hak Cipta dan bahan hukum sekunder yang terdiri dari karya ilmiah berupa jurnal, buku mengenai hak cipta, informasi dan transaksi elektronik. Dari hasil penelitian ini dapat disimpulkan bahwa Berdasarkan ketentuan Undang-Undang No. 28 Tahun 2014 Tentang Hak Cipta, konten kreator mendapatkan perlindungan mengenai Hak Moral dan juga Hak Ekonomi yang telah diatur dalam Pasal 5 – Pasal 9. Konten kreator dapat melakukan beberapa tindakan hukum untuk mengatasi permasalahan tersebut, yakni melalui Penyelesaian hukum dalam hak cipta dapat dilaksanakan melalui alternatif penyelesaian sengketa, arbitrase, atau melalui pengadilan dan dapat juga dilakukan dengan cara Pemberian peringatan, Tuntutan ganti rugi, Edukasi dan Sosialisasi.Kata Kunci: Hak Cipta, Perlindungan Hukum, Media Sosial./ The development of information and communication technology has a huge impact on every human being in accessing information, one of which is the use of social media to create creative content. In the creation of content, copyright infringement often occurs which raises issues regarding moral rights and economic rights. The formulation of the problem in this study is How is the legal protection for content creators for content re-uploaded on the TikTok application in the perspective of Law Number 28 of 2014 concerning Copyright, and How is the legal settlement in the event of copyright infringement of TikTok content taken arbitrarily by irresponsible parties. This research uses normative juridical research methods using a statutory approach. The data used is secondary data, which uses two (2) types of legal materials, namely primary legal materials consisting of Law No. 28 of 2014 concerning Copyright and secondary legal materials consisting of scientific papers in the form of journals, books on copyright, information and electronic transactions. From the results of this study it can be concluded that based on the provisions of Law No. 28 of 2014 concerning Copyright, content creators get protection regarding Moral Rights and also Economic Rights that have been regulated in Article 5 - Article 9. Content creators can take several legal actions to overcome these problems, namely through legal settlements in copyright can be implemented through alternative dispute resolution, arbitration, or through the courts and can also be done by giving warnings, demands for compensation, education and socialization. Keyword:Copyright, Legal Protection, Social Media.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIDN/NIDKEmail
Thesis advisorWijayati, Rr. AniNIDN0327046303aniwijayati@yahoo.co.id
Thesis advisorSri Widiarty, WiwikNIDN0327096504wiwik.widiarty@gmail.com
Additional Information: Nomor Panggil : T.A 346.048 2 Yol p 2023
Subjects: LAW
Divisions: FAKULTAS HUKUM > Ilmu Hukum
Depositing User: Users 2393 not found.
Date Deposited: 28 Feb 2023 02:41
Last Modified: 04 Jul 2023 03:16
URI: http://repository.uki.ac.id/id/eprint/10454

Actions (login required)

View Item View Item