Gambaran Pendekatan Pembelajaran Biologi Kurikulum 2013 di Sma Swasta Se-Kabupaten Purworejo

Adinugraha, Fajar and Ratnapuri, Adisti and Ponto, Andriyan Ino and Novalina, Novalina (2021) Gambaran Pendekatan Pembelajaran Biologi Kurikulum 2013 di Sma Swasta Se-Kabupaten Purworejo. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, 9 (1). pp. 1-17. ISSN 2623 226X

[img] Text
GambaranPendekatanpembelajarandiPurworejo.pdf

Download (2MB)
[img] Text (Preeview(Ibu Adisti Ratnapuri))
PreeviewGambaranPendekatanPembelajaranBiologiKurikulum2013diSmaSwastaSeKabupatenPurworejo.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://ejournal.uncen.ac.id/index.php/JIPI/index

Abstract

The purpose of this study was to determine the description of the Biology learning approach applied in private high schools throughout Purworejo Regency and the factors that support and hinder the learning activities of Biology with the learning approach in private high schools throughout Purworejo Regency. Research methods are surveys and interviews related to the Biology Learning approach conducted in private high schools throughout Purworejo Regency. The research instrument was a non-test instrument and the data obtained were qualitative and quantitative data in the form of Biology National Examination (UN) scores which were analyzed using descriptive statistics. The results obtained are (1). The approach used in Biology Learning in private high schools throughout Purworejo Regency is the Scientific Approach and the Natural Exploration Approach, while the Local Wisdom and Cultural Approach is rarely used. (2). Biology National Examination (UN) scores do not depend on the applied learning approach. This is because the learning outcomes of the Biology UN which are the benchmarks in this study cannot be used as a description of student learning outcomes (cognitive, affective, psychomotor) as a whole. (3). Factors that support and hinder the process of implementing the learning approach are the learning process, motivation, time and the ability of students.. Keywords: learning approach; Biology; Curriculum 2013; Purworejo / Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui gambaran pendekatan pembelajaran Biologi yang diterapkan di SMA Swasta se-Kabupaten Purworejo dan faktor yang mendukung dan menghambat kegiatan pembelajaran Biologi dengan pendekatan pembelajaran di SMA Swasta se-Kabupaten Purworejo. Metode Penelitian adalah survey dan wawancara terkait pendekatan Pembelajaran Biologi yang dilakukan di SMA Swasta se-Kabupaten Purworejo. Instrumen penelitian adalah instrumen non test dan data yang diperoleh adalah data kualitatif dan kuantitatif berupa nilai UjianNasional (UN) Biologi yang dianalisis menggunakan statistik deskriptif. Hasil yang diperoleh adalah (1). Pendekatan yang digunakan dalam Pembelajaran Biologi di SMA Swasta se-Kabupaten Purworejo adalah Pendekatan Saintifik dan Pendekatan Jelajah Alam Sekitar sedangkan Pendekatan Kearifan Lokal dan Budaya jarang digunakan. (2). Nilai Ujian Nasional (UN) Biologi tidak bergantung pada Pendekatan Pembelajaran yang diterapkan. Hal ini karena hasil belajar UN Biologi yang menjadi tolak ukur pada penelitian ini tidak dapat digunakan sebagai gambaran hasil belajar peserta didik (koginitif, afektif, psikomotorik) secara keseluruhan. (3). Faktor yang mendukung dan menghambat proses pelaksanaan pendekatan pembelajaran adalah proses pembelajaran, motivasi, waktu dan kemampuan peserta didik. Keywords: Pendekatan Pembelajaran; Biologi; Kurikulum 2013; Purworejo

Item Type: Article
Subjects: EDUCATION
Depositing User: Mr Alexander Jeremia
Date Deposited: 15 Oct 2021 04:31
Last Modified: 14 Jul 2022 08:32
URI: http://repository.uki.ac.id/id/eprint/5506

Actions (login required)

View Item View Item