Silaban, Yonas Firdinal (2024) Pengembangan Alat Alat Peraga Penyiram Otomaris Menggunakan Arduino Uno Dan Sensor Kelembaban Tanah Untuk Pembelajaran Fisika. S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.
![]() |
Text (HAL_JUDUL_DAFTAR_ISI_DAFTAR_GAMBAR_DAFTAR_TABEL_ABSTRAK)
HALJUDULDAFTARISIDAFTARGAMBARDAFTARTABELABSTRAK.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (1MB) |
![]() |
Text (BAB_I)
BABI.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (99kB) |
![]() |
Text (BAB_II)
BABII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (235kB) |
![]() |
Text (BAB_III)
BABIII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (497kB) |
![]() |
Text (BAB_IV)
BABIV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (894kB) |
![]() |
Text (BAB_V)
BABV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (29kB) |
![]() |
Text (DAFTAR_PUSTAKA)
DAFTARPUSTAKA.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (120kB) |
![]() |
Text (LAMPIRAN)
LAMPIRAN.pdf Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (1MB) |
Abstract
Penelitian ini dilaksanakan berdasarkan tingkat motivasi belajar fisika yang masih dalam kategori rendah dan sedang. Oleh karena itu, perlu meningkatkan motivasi belajar siswa pada pelajaran fisika. Untuk meningkatkan motivasi belajar siswa dalam penelitian ini dilakukan dengan cara menggunakan alat peraga penyiram otomatis menggunakan Arduino Uno dan sesnsor kelembaban tanah. Tujuan penelitian ini adalah (1) mengetahui peningkatan motivasi belajar fisika pada siswa terutama pada aspek relavansi, melalui alat peraga penyiram otomatis berbasis Arduino Uno dan sensor kelembaban tanah, (2) mengetahui validitas alat peraga penyiram otomatis berbasis Arduino Uno dan sensor kelembaban tanah untuk pembelajaran fisika. (3) untuk mengetahui respon siswa terhadap kepraktisan alat peraga penyiram otomatis menggunakan Arduino Uno dan sensor kelembaban tanah untuk pembelajaran fisika. Metode penelitian yang digunakan yaitu metode penelitian pengembangan (R & D) dengan pendekatan ADDIE dimana tahap dari ADDIE yaitu 1)Tahap analisis (Analysis), 2) tahap perancangan produk awal (Design), 3) tahap pengembangan produk (Implementation), tahap evaluasi (Evaluation). Instrumen yang digunakan dalam pengambilan data berupa angket kepraktisan alat peraga dan angket gaya belajar siswa. Teknik analisis yang digunakan adalah teknik analisis deskriptif kuantitatif dan teknik analisis gap. Hasil uji alat oleh ahli menunjukkan bahwa alat peraga penyiram otomatis berbasis Arduino Uno dan sensor kelembaban tanah berada pada tingkat kualifikasi yang sangat tinggi. Hasil dari penelitian ini menunjukkan nilai persentase yang menigkat dari 72,73% ke 80,30% dengan aspek yang paling meningkat pesat yaitu aspek relevansi dari 55,30% ke 75,76 dan aspek kepercayaan diri dari 60,61% ke 79,55%. Respon siswa pada alat peraga penyiram otomatis menggunakan Arduino Uno dan sensor kelembaban tanah untuk pembelajaran fisika Penelitian ini menujukkan bahwa alat peraga penyiram tanaman otomatis menggunakan Arduino Uno dan sensor kelembaban tanah memiliki potensi yang besar untuk meningkatkan kualitas pembelajaran fisika disekolah. Kata Kunci: Motivasi Belajar Fisika, Alat Peraga Fisika, Arduino Uno, Sensor Kelembaban /This research was carried out based on the level of motivation to learn physics which was still in the low and medium categories. Therefore, it is necessary to increase students' learning motivation in physics lessons. To increase student learning motivation in this research, this research was carried out by using an automatic watering prop using Arduino Uno and a soil moisture sensor. The aims of this research are (1) to determine the increase in students' motivation to learn physics, especially in the aspect of relevance, through an Arduino Uno-based automatic sprinkler and soil moisture sensor, (2) to determine the validity of an Arduino Uno-based automatic sprinkler and soil moisture sensor for learning. physics. (3) to determine students' responses to the practicality of automatic watering teaching aids using Arduino Uno and soil moisture sensors for physics learning. The research method used is the development research (R & D) method with the ADDIE approach where the stages of ADDIE are 1) Analysis stage, 2) initial product design stage (Design), 3) product development stage (Implementation), evaluation stage (Evaluation). The instruments used in collecting data were a questionnaire on the practicality of teaching aids and a questionnaire on student learning styles. The analysis techniques used are quantitative descriptive analysis techniques and gap analysis techniques. The results of equipment tests by experts show that the Arduino Uno-based automatic sprinkler and soil moisture sensor are at a very high qualification level. The results of this research show that the percentage value increased from 72.73% to 80.30% with the aspect that increased most rapidly, namely the relevance aspect from 55.30% to 75.76 and the self-confidence aspect from 60.61% to 79.55. %. Student responses to automatic plant watering props using Arduino Uno and soil moisture sensors for physics learning. This research shows that automatic plant watering props using Arduino Uno and soil moisture sensors have great potential to improve the quality of physics learning in schools. Keywords: Motivation to Learn Physics, Physics Teaching Aids, Arduino Uno, Humidity Sen
Item Type: | Thesis (S1) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
||||||||
Subjects: | SCIENCE > Physics > General | ||||||||
Divisions: | FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN > Pendidikan Fisika | ||||||||
Depositing User: | Yonas Firdinal Silaban | ||||||||
Date Deposited: | 25 Jul 2025 03:53 | ||||||||
Last Modified: | 25 Jul 2025 03:53 | ||||||||
URI: | http://repository.uki.ac.id/id/eprint/19975 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |