Tambunan, Martua Eliakim and Samaria, Angel (2025) Determinants of Tax Aggressivity in Food and Beverage Sub-Sector Companies on The Indonesian Stock Exchange. Jurnal Ilmiah Manajemen Kesatuan (JIMKES), 13 (2). pp. 1127-1138. ISSN 2721 169X
![]() |
Text
DeterminantsofTaxAggressivity.pdf Download (351kB) |
![]() |
Text (Hasil_Turnitin)
HasilTurnitinDeterminantsofTaxAggressivity.pdf Download (3MB) |
Abstract
Tax is an obligation that must be fulfilled by companies to the state. In fulfilling their tax obligations, companies often engage in tax aggressiveness to minimize the tax burden they must pay. This study aims to examine and analyze the influence of factors such as profitability, leverage, company size, and corporate social responsibility on tax aggressiveness in the food and beverage sub- sector companies listed on the Indonesia Stock Exchange during the period from 2019 to 2021. This research uses a quantitative approach with data collection through documentation, where the researcher analyzes the financial statements of the companies listed as samples. The data analysis method used is panel data regression to test the proposed hypotheses. The sampling technique employed is non-probability sampling with a purposive sampling approach, selecting 16 companies as the sample, resulting in 48 observations. The results show that profitability has a negative and significant effect on tax aggressiveness. Leverage and company size do not have a significant effect on tax aggressiveness, while corporate social responsibility has a significant negative effect on tax aggressiveness. This study provides valuable insights for companies and regulators regarding the factors that may influence tax behavior in the food and beverage industry. Keywords: Tax Aggressiveness, Profitability, Leverage, Company Size, Corporate Social Responsibility. / Pajak merupakan kewajiban yang harus dilaksanakan oleh perusahaan terhadap negara. Dalam menjalankan kewajiban perpajakan, perusahaan sering kali terlibat dalam agresivitas pajak untuk meminimalkan beban pajak yang harus dibayar. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji dan menganalisis pengaruh faktor-faktor seperti profitabilitas, leverage, ukuran perusahaan, dan tanggung jawab sosial perusahaan terhadap agresivitas pajak pada perusahaan subsektor makanan dan minuman yang terdaftar di Bursa Efek Indonesia selama periode 2019 hingga 2021. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode pengumpulan data dokumentasi, di mana peneliti menganalisis laporan keuangan perusahaan yang terdaftar sebagai sampel. Metode analisis data yang digunakan adalah regresi data panel untuk menguji hipotesis yang telah diajukan. Teknik pengambilan sampel menggunakan non-probability sampling dengan pendekatan purposive sampling, memilih 16 perusahaan sebagai sampel yang menghasilkan 48 observasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa profitabilitas memiliki pengaruh negatif dan signifikan terhadap agresivitas pajak. Leverage dan ukuran perusahaan tidak berpengaruh signifikan terhadap agresivitas pajak, sementara tanggung jawab sosial perusahaan memiliki pengaruh negatif yang signifikan terhadap agresivitas pajak. Penelitian ini memberikan wawasan penting bagi perusahaan dan regulator mengenai faktor-faktor yang dapat mempengaruhi perilaku pajak dalam industri makanan dan minuman. Kata kunci: Agresivitas Pajak, Profitabilitas, Leverage, Ukuran Perusahaan, Tanggung Jawab Sosial Perusahaan.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | SOCIAL SCIENCES > Public finance > Revenue. Taxation. Internal revenue |
Depositing User: | Ms Mentari Simanjuntak |
Date Deposited: | 12 Jun 2025 04:34 |
Last Modified: | 12 Jun 2025 06:32 |
URI: | http://repository.uki.ac.id/id/eprint/19204 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |