Analisis Manajemen Perpustakaan untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan pada SMP di Kecamatan Sanggalangi’ Kabupaten Toraja Utara

Saludung, Desty Pali (2021) Analisis Manajemen Perpustakaan untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan pada SMP di Kecamatan Sanggalangi’ Kabupaten Toraja Utara. S2 thesis, Universitas Kristen Indonesia.

[img] Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Abstrak)
HalJudulDaftarisiAbstrak.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (790kB)
[img] Text (BAB_I)
BABI.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (137kB)
[img] Text (BAB_II)
BABII.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (236kB)
[img] Text (BAB_III)
BABIII.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (157kB)
[img] Text (BAB_IV)
BABIV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (683kB)
[img] Text (BAB_V)
BABV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (105kB)
[img] Text (Daftar_Pustaka)
DaftarPustaka.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (132kB)
[img] Text (Lampiran)
Lampiran.pdf
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (393kB)

Abstract

Tujuan Penelitian ini adalah untuk mengetahui fungsi manajemen perpustakaan dalam meningkatkan mutu pendidikan pada SMP di Kecamatan Sanggalangi’ Kabupaten Toraja Utara. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode pendekatan kualitatif. Dalam metode pendekatan kualitatif, alat pengumpul data utama adalah peneliti yang berperan sebagai pengamat penuh hal - hal yang menyangkut manajeman perpustakaan dalam kaitannya dengan mutu pendidikan. Data diperoleh melalui hasil observasi, wawancara, dan dokumentasi langsung pada tempat penelitian yaitu SMP di Kecamatan Sanggalangi Kabupaten Toraja Utara. Narasumber dalam penelitian ini terdiri dari kepala sekolah, pustakawan, guru, dan pengawas SMP di Kecamatan Sanggalangi. Validasi data dengan cara triangulasi yaitu triangulasi sumber, tekhnik dan waktu. Hasil penelitian menunjukkan bahwa manajemen perpustakaan pada SMP di Kecamatan Sanggalangi’ Kabupaten Toraja Utara pada umumnya sudah menunjukkan hal yang baik namun mengalami berbagai kendala di lapangan baik dari sisi sarana prasarana maupun dari tenaga perpustakaan, dimana tenaga pustakawan yang ada bukan dari latar belakang bidang perpustakaan. Mutu pendidikan SMP di Kecamatan Sanggalangi’ Kabupaten Toraja Utara masih mengalami keterbatasan karena SDM yang terbatas serta sarana yang belum optimal, namun pada beberapa sekolah yang ada, sudah mengalami peningkatan. Hal ini bisa dilihat bahwa terdapat siswa di kecamatan Sanggalangi yang memiliki prestasi. di berbagai bidang. Penggunaan perpustakaan sangat berpengaruh terhadap mutu pendidikan karena lewat perpustakaan, guru dan siswa bisa mendapatkan informasi pengetahuan yang dibutuhkan dalam proses belajar mengajar. Kata kunci : Manajemen perpustakaan, Mutu Pendidikan. / The purpose of this research is to know the function of library management to improve the quality of education in junior high schools in Sanggalangi Subdistrict, North Toraja Regency. The method used in this study is qualitative approach method. In qualitative approaches, the main data collection tool is a researcher who acts as a full observer of things - things that concern the management of libraries in relation to the quality of education. The data was obtained through observations, interviews, and documentation directly at the research site, namely junior high school in Sanggalangi Subdistrict, North Toraja Regency. The speakers in this study consisted of principals, librarians, teachers, and junior high school supervisors in Sanggalangi Subdistrict. Data validation by means of triangulation i.e. source triangulation, engineering and time. The results showed that library management in junior high school in Sanggalangi Subdistrict, North Toraja Regency in general has shown good things but experienced various obstacles in the field both in terms of infrastructure and from library personnel, where librarians are not from the background of the library field. The quality of junior high school education in Sanggalangi Subdistrict, North Toraja Regency, is still limited due to limited human resources and facilities that are not optimal, but in some schools, it has improved. It can be seen that there are students in Sanggalangi sub-district who have achievements. in various fields. The use of the library is very influential on the quality of education because through the library, teachers and students can get the knowledge information needed in the teaching and learning process. Keywords: Library management, Quality of Education

Item Type: Thesis (S2)
Contributors:
ContributionContributorsNIDN/NIDKEmail
Thesis advisorLimbong, MestaUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Thesis advisorSihotang, HotmaulinaUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Subjects: EDUCATION
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA > Magister Administrasi Pendidikan
Depositing User: Mr Andika Prima
Date Deposited: 21 Oct 2024 03:55
Last Modified: 21 Oct 2024 03:55
URI: http://repository.uki.ac.id/id/eprint/17564

Actions (login required)

View Item View Item