Taa, Ronaldo Jacob Hines (2018) Profil Nilai Pre- dan Post- Test serta Quiz Berulang Mahasiswa serta Prediksi Nilai Akhir Mata Kuliah Parasitologi Fakultas Kedokteran X Tahun 2018. S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.
Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Abstrak)
HalJudulDaftarIsiAbstrak.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (708kB) |
|
Text (BAB_I)
BABI.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (378kB) |
|
Text (BAB_II)
BABII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (205kB) |
|
Text (BAB_III)
BABIII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (199kB) |
|
Text (BAB_IV)
BABIV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (354kB) |
|
Text (BAB_V)
BABV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (214kB) |
|
Text (BAB_VI)
BABVI.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (197kB) |
|
Text (BAB_VII)
BABVII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (196kB) |
|
Text (Daftar_Pustaka)
DaftarPustaka.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (319kB) |
|
Text (Lampiran)
Lampiran.pdf Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (327kB) |
Abstract
Bentuk evaluasi beragam, intinya adalah upaya membuat keputusan berdasarkan proses mengukur atau menilai, dalam hal ini kegiatan belajar. Selain ujian akhir, tes pra dan pasca dan kuis berulang adalah salah satu bentuk evaluasi dan merupakan metode yang baik untuk mendorong siswa meningkatkan porsi pembelajaran. Pra dan pasca tes dan kuis berulang juga membantu siswa memahami konteks dan isi pembelajaran. Banyak data penelitian tentang proses evaluasi pembelajaran telah dipublikasikan. Penelitian ini bertujuan untuk mengkarakterisasi proses hasil evaluasi selama proses (skor pra dan pasca tes dan kuis berulang) untuk siswa tahun pertama semester kedua di kursus Parasitologi di fakultas kedokteran X; Selain itu, ia juga ingin mengetahui apakah hasil atau nilai dari pra dan pasca tes serta kuis berulang dapat digunakan untuk memprediksi nilai akhir (evaluasi pada akhir proses). Penelitian ini adalah penelitian deskriptif sederhana, studi pendahuluan dengan metode cross sectional pada hasil data pra dan pasca tes serta kuis berulang dari Departemen X dan prediksi pada nilai akhir. Rentang usia siswa dalam penelitian ini adalah 18-21 tahun dengan mayoritas berusia 18 tahun dan usia rata-rata 18,36 tahun. Ini juga khas untuk rata-rata siswa tahun kedua. Distribusi usia yang terdistribusi secara merata sebenarnya merupakan faktor yang menguntungkan bagi para manajer pendidikan, dalam hal ini Fakultas Kedokteran, karena perbedaan usia tidak jauh; dan kemungkinan perbedaan usia emosional-kronologis dapat lebih dikendalikan. Dalam hal gender atau gender, ada rentang dan pola yang berbeda dalam mencapai nilai dalam kelompok siswa dan mahasiswa. Data penelitian menemukan bahwa dalam istilah sederhana dapat dikatakan bahwa siswa memiliki distribusi nilai yang lebih merata sementara pencapaian nilai siswa lebih beragam. Jika dilihat secara individual, nilai tertinggi diperoleh oleh satu siswa (nilai 100 pada ujian akhir) tetapi nilai terendah juga dicapai oleh kelompok siswa perempuan. Selain itu, dalam hal kuantitas, persentase tingkat kelulusan untuk siswa perempuan (120/123 = 97,56%) lebih tinggi daripada untuk siswa (47/51 = 92,15%) dengan skor rata-rata juga lebih tinggi pada kelompok siswa perempuan (77,41 ) dibandingkan dengan 76,12 untuk kelompok siswa. Secara statistik, tidak ada perbedaan signifikan berdasarkan jenis kelamin. Uji statistik Pearson Chi-square menunjukkan bahwa tidak ada hubungan antara jenis kelamin (siswa atau mahasiswa) terhadap prestasi siswa (p = 0,724). Temuan data ini menarik dan memberikan celah bagi peneliti lain untuk mengeksplorasi lebih lanjut tentang apakah ada juga pengaruh gender untuk kursus atau subjek yang berbagi lebih banyak kegiatan psikomotorik. Selain itu, kelemahan dari penelitian ini adalah bahwa ia tidak dapat mengeksplorasi lebih lanjut perbedaan dalam kemampuan untuk merespon berdasarkan jenis kelamin karena perangkat atau data tidak tersedia. / The form of evaluation is diverse, the point is the effort to make decisions based on the process of measuring or assessing, in this case a learning activity. In addition to the final exam, pre- and post-tests and repeated quizzes are one form of evaluation and are a good method to encourage students to increase the portion of learning. Preand post-tests and repeated quizzes also help students understand the context and content of learning. Many research data on the learning evaluation process have been published. This study aims to characterize the process of evaluation results during the process (pre- and post-test scores and repeated quizzes) for the first year students of the second semester at the Parasitology course in medical faculty X; In addition, it also wants to know whether the results or values of pre- and post-test as well as repeated quizzes can be used to predict the final value (evaluation at the end of the process). This research is a simple descriptive study, a preliminary study with a cross sectional method on the results of pre- and post-test data as well as repeated quizzes of Department X and its predictions on the final value. The age range of students in this study was 18-21 years with the majority being 18 years old and the average age of 18.36 years. This is also typical for the average second-year student. The age distribution that is evenly distributed is actually a favorable factor for managers of education, in this case the Faculty of Medicine, because the age difference is not far away; and the possibility of emotionalchronological age differences can be more controlled. In terms of gender or gender, there are different ranges and patterns in achieving values in groups of students and college students. The research data found that in simple terms it can be said that students have a more even distribution of values while the achievement of student grades is more diverse. If viewed individually, the highest score is obtained by one student (value 100 on the final exam) but the lowest score is also achieved by the female student group. In addition, in terms of quantity, the percentage of graduation rates for female students (120/123 = 97.56%) is higher than for students (47/51 = 92.15%) with a mean score also higher in the female student group (77.41) compared to 76.12 for the student group. Statistically, there are no significant differences based on gender. The Pearson Chi-square statistical test showed that there was no relationship between gender (students or college students) toward student achievement (p = 0.724). The findings of this data are interesting and provide a gap for other researchers to explore more about whether there are also gender influences for courses or subjects that share more psychomotor activities. In addition, the weakness of this study is that it cannot explore further the differences in ability to respond based on gender because the devices or data are not available.
Item Type: | Thesis (S1) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
||||||||
Subjects: | MEDICINE | ||||||||
Divisions: | FAKULTAS KEDOKTERAN > Pendidikan Dokter | ||||||||
Depositing User: | Users 5213 not found. | ||||||||
Date Deposited: | 13 Sep 2024 06:44 | ||||||||
Last Modified: | 13 Sep 2024 06:44 | ||||||||
URI: | http://repository.uki.ac.id/id/eprint/16858 |
Actions (login required)
View Item |