Opini Mahasiswa Universitas Kristen Indonesia Terhadap Iklan Politik Kepak Sayap Kebhinnekaan

Prilianti, Emilia Hanida (2022) Opini Mahasiswa Universitas Kristen Indonesia Terhadap Iklan Politik Kepak Sayap Kebhinnekaan. S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.

[img] Text (Hal_Judul_Abstrak_Daftar_Isi_Daftar_Gambar_Daftar_Tabel_Daftar_Lampiran)
HalJudulAbstrakDaftarisiDaftarGambarDaftarTabelDaftarlampiran.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (883kB)
[img] Text (BAB_I)
BABI.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (343kB)
[img] Text (BAB_II)
BABII.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (454kB)
[img] Text (BAB_III)
BABIII.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (546kB)
[img] Text (BAB_IV)
BABIV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (910kB)
[img] Text (BAB_V)
BABV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (122kB)
[img] Text (Daftar_Pustaka)
DaftarPustaka.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (187kB)
[img] Text (Lampiran)
Lampiran.pdf
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (1MB)

Abstract

Opini Publik adalah pendapat gabungan dari suatu kelompok masyarakat yang diperoleh dari adanya diskusi sosial dari pihak – pihak yang memiliki kepentingan. Dalam negara demokrasi, opini atau pendapat publik sangatlah penting dalam keberlangsungan negara, karena pada negara demokrasi suara rakyat lah yang menjadi penggeraknya. Selain menjadi sebuah pionir dalam sebuah negara demokrasi, opini publik juga berfungsi sebagai pendapat masyarakat akan isu – isu sosial, seperti contohnya isu terkait maraknya pengadaan iklan politik “Kepak Sayap Kebhinnekaan”. Pada contoh kasus dalam isu ini, opini masyarakat dapat digunakan sebagai sebuah gambaran response publik terhadap iklan politik yang beredar. Penelitian ini diteliti dengan tujuan untuk mengetahui pendapat mahasiswa Universitas Kristen Indonesia terkait maraknya pengadaan iklan politik baliho Kepak Sayap Kebhinnekaan. Metode penelitian yang digunakan pada penelitian ini adalah metode kuantitatif deskriptif, dimana hasil dari penelitian ini adalah mahasiswa Universitas Kristen Indonesia dominan memiliki response positif tentang pengadaan iklan politik Kepak Sayap Kebhinnekaan tersebut. Beberapa macam informasi tambahan didapatkan melalui iklan tersebut, dari tambahan informasi tentang Partai, Puan Maharani, dan Ketua DPR RI. Meskipun dominan response mahasiswa Universitas Kristen Indonesia adalah positif, namun para responden tidak setuju jika mereka akan memilih atau mendukung aktor politik yang ada pada iklan tersebut hanya karena para responden menyukai apa yang terdapat pada suatu iklan politik. Dapat dikatakan bahwa para mahasiswa Universitas Kristen Indonesia memberikan respon positif terhadap iklan Kepak Sayap Kebhinnekaan, namun tidak setuju untuk memberi dukungan kepada Puan Maharani hanya karena sebatas iklannya yang menarik. Bagi para responden untuk mendukung suatu aktor politik perlu banyak faktor lainnya yang harus diperhatikan./ Public Opinion is the combined opinion of a community group obtained from social discussions from parties who have interests. In democracies, public opinion or opinion is very important in the sustainability of the state, because in democracies the voice of the people is the driving force. In addition to being a pioneer in a democratic country, public opinion also serves as a public opinion on social issues, such as issues related to the rampant procurement of political advertisements "Kepak Sayap Kebhinnekaan". In this case in point, public opinion can be used as an illustration of the public response to political advertisements circulating. This research was researched with the aim of determining the opinions of students of the Christian University of Indonesia regarding the rampant procurement of political advertisements for kepak sayap kebhinnekaan billboards. The research method used in this study is a descriptive quantitative method, where the result of this study is that students of the Christian University of Indonesia predominantly have a positive response about the procurement of political advertisements for the Kepak Sayap Kebhinnekaan. Several kinds of additional information were obtained through the advertisement, from additional information about the Party, Puan Maharani, and the Speaker of the House of Representatives of the Republic of Indonesia. Although the dominant response of Universitas Kristen Indonesia students was positive, the respondents did not agree if they would choose or support the political actors in the advertisement just because the respondents liked what was contained in a political advertisement. It can be said that the students of Universitas Kristen Indonesia gave a positive response to the kepak sayap kebhinnekaan advertisement, but did not agree to give support to Puan Maharani just because it was limited to its attractive advertisement. For respondents to support a political actor, there needs to be many other factors that must be considered.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIDN/NIDKEmail
Thesis advisorMali, Fransiskus X. Gian TueNIDN0325099002gfrank25.gf@gmail.com
Additional Information: Nomor Panggil : TA 303.38 Emi o 2022
Subjects: POLITICAL SCIENCE
Divisions: FAKULTAS ILMU SOSIAL DAN ILMU POLITIK > Ilmu Politik
Depositing User: Users 2023 not found.
Date Deposited: 30 Sep 2022 02:25
Last Modified: 24 Feb 2023 08:25
URI: http://repository.uki.ac.id/id/eprint/9130

Actions (login required)

View Item View Item