Analisis Pelatihan Asesmen Kompetensi Minimum

Tju, Meriana and Murniarti, Erni (2021) Analisis Pelatihan Asesmen Kompetensi Minimum. Jurnal Dinamika Pendidikan, 14 (2). pp. 110-116. ISSN 2620 3952

[img] Text
ANALISISPELATIHANASESMENKOMPETENSI.pdf

Download (405kB)
[img] Text (Hasil Turnitin)
HasilTurnitinANALISISPELATIHANASESMENKOMPETENSIMINIMUM.pdf

Download (1MB)
[img] Text (Reviewer (Ibu Erni))
ReviewerAnalisispelatihanasesmenkompetensi.pdf

Download (76kB)
Official URL: http://ejournal.fkipuki.org/index.php/jdp/

Abstract

The Minimum Competency Assessment (AKM) is a measure of literacy and numeracy achievement, which is used to map the quality of education in Indonesia with international standards. How important AKM training is because it increases teacher competence to develop learning frameworks that lead to students' reasoning in literacy and numeracy and character surveys. The purpose of this analysis is to ensure that the AKM training for teachers greatly impacts the development of a learning framework and motivates teachers to participate in the training enthusiastically and implement it consistently for students. This analysis uses a literature review method taken from various sources of reading and analysis that has been done. The findings in this study are that teachers still use a standard learning framework by providing an assessment that is limited to testing memory. The results of this study are recommendations for teachers to be enthusiastic about developing competencies and become study materials for further research. Keywords: assessment, competency, literacy, numeracy / Asesmen Kompetensi Minimum (AKM) menjadi pengukur capaian literasi dan numerasi, yang digunakan untuk memetakan mutu pendidikan di Indonesia dengan standar internasional. Betapa pentingnya pelatihan AKM karena meningkatkan kompetensi guru untuk mengembangkan kerangka pembelajaran yang mengarah kepada penalaran peserta didik dalam literasi dan numerasi, serta survey karakter. Tujuan analisis ini adalah meyakinkan bahwa pelatihan AKM bagi guru sangat berdampak pada pengembangan kerangka pembelajaran dan memotivasi guru untuk mengikuti pelatihan dengan antusias serta mengimplementasikannya kepada peserta didik secara konsisten. Analisis ini menggunakan metode kajian literatur yang diambil dari berbagai sumber bacaan dan analisis yang sudah pernah dilakukan. Temuan dalam kajian ini adalah guru masih menggunakan kerangka pembelajaran yang standar dengan pemberian asesmen yang sebatas menguji ingatan. Hasil kajian ini menjadi rekomendasi bagi para guru untuk bersemangat dalam mengembangkan kompetensi dan menjadi bahan kajian untuk dapat diteliti lebih lanjut. Katakunci : asesmen, kompetensi, literasi, numerasi

Item Type: Article
Subjects: EDUCATION
Depositing User: Mr Alexander Jeremia
Date Deposited: 24 May 2022 04:30
Last Modified: 03 Jun 2022 07:12
URI: http://repository.uki.ac.id/id/eprint/7961

Actions (login required)

View Item View Item