Kompetensi Guru Pembina Dalam Memberikan Pelatihan Dan Pembimbingan Siswa KSN

Tandisau, Aljan L. and Murniarti, Erni (2021) Kompetensi Guru Pembina Dalam Memberikan Pelatihan Dan Pembimbingan Siswa KSN. Jurnal Dinamika Pendidikan, 14 (2). pp. 46-58. ISSN 2620 3952

[img] Text
KOMPETENSIGURUPEMBINA.pdf

Download (336kB)
[img] Text (Hasil Turnitin)
HasilTurnitinKOMPETENSIGURUPEMBINA.pdf

Download (3MB)
[img] Text (Reviewer)
ReviewerKompetensigurupembinadalampelatihan.pdf

Download (68kB)
Official URL: http://ejournal.fkipuki.org/index.php/jdp/

Abstract

The National Science Competition (KSN) is one of the competition events programmed by the government every year to measure the quality of education of students from SD (Elementary School), SMP(Junior high School), and SMA(Senior High School) in the fields of science, technology and mathematics, which is implemented at the level of each region / city, province , national and international. The purpose of this activity is to determine the extent to which the supervisor's competence (Pedagogic and Professional Competence) has in conducting training and mentoring for students’KSN at SMA Kristen Rantepao, and also to find out the obstacles encountered by students during training and mentoring. From the results of the OSN / KSN competition which was participated in by SMA Kristen Rantepao in the last 5 years with unsatisfactory results. Analysis of activities using qualitative data methods obtained direct observation through filling in the Google Form to 10 supervisor teachers and some students who have taken OSN / KSN. Obtained the main cause is the competence of mentor teachers, both Pedagogic competence and Professional Competence, do not meet the qualifications / quality is still low. Schools are obliged to conduct training and mentoring for supervisory teachers and KSN students in an effort to increase academic achievement and be able to compete at the district, provincial and national levels. Keywords: teacher competency, national science competition, training and guidance / Kompetisi Sains Nasional (KSN) merupakan salah satu ajang kompetisi yang diprogramkan oleh pemerintah setiap tahun untuk mengukur kualitas pendidikan siswa dari SD, SMP, dan SMA di lingkungan sekolah. bidang ilmu pengetahuan, teknologi dan matematika, yang dilaksanakan pada tingkat masing-masing daerah/kota, provinsi, nasional dan internasional. Tujuan dari kegiatan ini adalah untuk mengetahui sejauh mana kompetensi supervisor (Kompetensi Pedagogik dan Profesional) dalam melakukan pelatihan dan pendampingan bagi siswa KSN di SMA Kristen Rantepao, serta untuk mengetahui kendala yang dihadapi siswa selama pelatihan dan pendampingan. . Dari hasil lomba OSN/KSN yang diikuti oleh SMA Kristen Rantepao dalam 5 tahun terakhir dengan hasil yang kurang memuaskan. Analisis kegiatan menggunakan metode data kualitatif diperoleh observasi langsung melalui pengisian Google Form kepada 10 guru pembimbing dan beberapa siswa yang telah mengikuti OSN/KSN. Didapatkan penyebab utama adalah kompetensi guru pembimbing, baik kompetensi Pedagogik maupun Kompetensi Profesional, belum memenuhi kualifikasi/kualitas yang masih rendah. Sekolah wajib melakukan pelatihan dan pendampingan bagi guru pengawas dan siswa KSN dalam upaya meningkatkan prestasi akademik dan mampu bersaing di tingkat kabupaten, provinsi, dan nasional. Katakunci : kompetensi guru, kompetisi sains nasional (ksn), pelatihan dan bimbingan

Item Type: Article
Subjects: EDUCATION
Depositing User: Mr Alexander Jeremia
Date Deposited: 24 May 2022 03:55
Last Modified: 03 Jun 2022 07:17
URI: http://repository.uki.ac.id/id/eprint/7955

Actions (login required)

View Item View Item