Dampak Desain Secara Psikofisik Terhadap Jumlah Penduduk di Summarecon Mall Kelapa Gading

Sumanti, Ceria Thalia (2025) Dampak Desain Secara Psikofisik Terhadap Jumlah Penduduk di Summarecon Mall Kelapa Gading. S2 thesis, Universitas Kristen Indonesia.

[img] Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Abstrak)
HalJudulDaftarIsiDaftarTabelDaftarGambarDaftarGrafikAbstrak.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (1MB)
[img] Text (BAB_I)
BABI.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (86kB)
[img] Text (BAB_II)
BABII.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (692kB)
[img] Text (BAB_III)
BABIII.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (564kB)
[img] Text (BAB_IV)
BABIV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (2MB)
[img] Text (BAB_V)
BABV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (733kB)
[img] Text (Daftar_Pustaka)
DaftarPustaka.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (107kB)

Abstract

Pusat perbelanjaan & manusia merupakan dua hal yang saling mempengaruhi. Manusia sebagai objek utama dalam sebuah pusat perbelanjaan merupakan objek yang tidak dapat dibatasi dan tidak terukur terutama dari segi psikologisnya. Jika dulu pusat perbelanjaan mengusung konsep one stop shopping dengan teori Customer Centric yang merupakan strategi yang menempatkan pelanggan pada posisi utama dan menjadi inti dari seluruh aktivitas organisasi, pusat perbelanjaan mulai merubah teori yang dipakai menjadi Costumer Centric Experience yakni pengalaman pelanggan saat berinterkasi dengan pusat perbelanjaan. Psikofisik merupakan basic issues yang berfokus pada rangsangan lingkungan terhadap sensorik manusia yang erat kaitannya dengan Costumer Centric Experience seperti yang sudah dijelaskan di atas, sehingga kajian Psikofisik akan diangkat sebagai dasar penelitian ini. Tujuan penelitian dari penelitian ini adalah untuk membuktikan pernanan aspek Psikofisik dalam pengaruhnya terhadap jumlah pengunjung pada suatu Mall dan bagiamana penerapannya. Metode penelitian yang dipakai adalah kualitatif, sehingga dari data-data penelitian, pengkajian dilanjutkan dengan triangulasi & reduksi data. Penelitan meliputi hal-hal yang berhubungan dengan aspek-aspek psikofisik yang dirasakan pada dua Mall di Jakarta Utara yakni Summarecon Mall Kelapa Gading & Mall Artha Gading yang merupakan mall dengan kelas yang sama namun dalam data tercatat memiliki jumlah penngunjung yang timpang. Hasil dari penelitian ini dikemudian hari dapan dipakai oleh Mall Artha Gading maupun Mall-Mall lainnya untuk mengkaji lagi apa yang harusnya disajikan lewat bangunan demi menciptakan rasa nyaman yang diharapkan dapat menaikkan jumlah pengunjung, yang mana naikknya jumlah pengunjung punya pengaruh yang baik untuk sebuah Mall dari berbagai aspeknya dari perpektif pemili, pengguna, hingga pihak-pihak lain yang turut merasakan provit dari kesuksesan Mall itu sendiri. / Shopping centers & humans are two things that influence each other. Humans as the main object in a shopping center are objects that cannot be limited and cannot be measured, especially in terms of psychology. If in the past shopping centers carried the concept of one stop shopping with the Customer Centric theory which is a strategy that places customers in the main position and becomes the core of all organizational activities, shopping centers began to change the theory used to Costumer Centric Experience, namely the customer experience when interacting with the shopping center. Psychophysics are basic issues that focus on environmental stimuli to human sensors that are closely related to the Costumer Centric Experience as explained above, so that the study of Psychophysics will be raised as the basis for this research. The purpose of this research is to prove the role of Psychophysical aspects in their influence on the number of visitors to a Mall and how to apply them. The research method used is qualitative, so that from the research data, the study is continued with triangulation & data reduction. The research covers matters related to psychophysical aspects felt in two Malls in North Jakarta, namely Summarecon Mall Kelapa Gading & Mall Artha Gading which are malls with the same class but in the recorded data have an unequal number of visitors. The results of this study can later be used by Mall Artha Gading and other Malls to review what should be presented through the building in order to create a sense of comfort that is expected to increase the number of visitors, where the increase in the number of visitors has a good influence on a Mall from various aspects from the perspective of the owner, user, to other parties who also feel the profit from the success of the Mall itself.

Item Type: Thesis (S2)
Contributors:
ContributionContributorsNIDN/NIDKEmail
Thesis advisorEni, Sri PareNIDN88456223419sripareeni@yahoo.com
Thesis advisorHutasoit, Posma SJKNIDN0331017403posmahutasoit@gmail.com
Subjects: PHILOSOPHY. PSYCHOLOGY. RELIGION > Psychology
FINE ARTS > Architecture
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA > Magister Arsitektur
Depositing User: Ms Sumanti Ceria Thalia
Date Deposited: 30 Jan 2025 10:33
Last Modified: 30 Jan 2025 10:33
URI: http://repository.uki.ac.id/id/eprint/18132

Actions (login required)

View Item View Item