Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah dan Pemahaman Learning Management System Terhadap Kompetensi Literasi Digital Guru di Sekolah Menengah Pertama pada Yayasan Budi Mulia Lourdes Jakarta

Sirait, Sarwedi (2024) Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah dan Pemahaman Learning Management System Terhadap Kompetensi Literasi Digital Guru di Sekolah Menengah Pertama pada Yayasan Budi Mulia Lourdes Jakarta. S2 thesis, Universitas Kristen Indonesia.

[img] Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Abstrak)
HalJudulDaftarisiDaftarGambarDaftarTabelDaftarlampiranAbstrak.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (2MB)
[img] Text (BAB_I)
BAB I.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (594kB)
[img] Text (BAB_II)
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (622kB)
[img] Text (BAB_III)
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (775kB)
[img] Text (BAB_IV)
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (808kB)
[img] Text (BAB_V)
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (289kB)
[img] Text (Daftar_Pustaka)
DAFTAR PUSTAKA.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (370kB)
[img] Text (Lampiran)
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (1MB)

Abstract

Penelitian ini ditujukan untuk menemukan pengaruh kepemimpinan transformasional kepala sekolah dan pemahaman Learning Management System terhadap kompetensi literasi digital guru di Sekolah Menengah Pertama pada Yayasan Budi Mulia Lourdes Jakarta. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kuantitatif dengan analisis menggunakan statistik deskriptif atau inferensial dan survei. Populasi penelitian ini adalah 93 orang dengan menggunakan instrumen kuesioner untuk memperoleh data. Berdasarkan hasil analisis terdapat pengaruh yang signifikan antara kepemimpinan transformational kepala sekolah dengan skor regresi sebesar 0.396 terhadap kompetensi literasi digital dengan determinansi varians sebesar 0.157 atau 15.7% dan tingkat signifikan pada 0.000 < 0.05, artinya kepemimpinan transformational kepala sekolah dapat meningkatkan kompetensi literasi digital dari para guru, seperti garis regresi linear berikut: Ŷ = 20.879 + 0.294X1. Regresi pemahaman Learning Management System memiliki skor sebesar 0.710 terhadap kompetensi literasi digital dengan determinansi sebesar 0.504 atau 50.4%. Data ini menunjukkan bahwa pemahaman Learning Management System memberikan pengaruh yang sangat kuat dan signifikan bagi kompetensi literasi digital para guru yang juga dibuktikan dengan hasil signifikansi sebesar 0.000 < 0.05. Pemahaman LMS dari para guru semakin meningkat, maka kompetensi literasi digital para guru pun akan meningkat seperti yang digambarkan oleh garis regresi linear berikut: Ŷ = 10.925 + 0.516X2. Dilihat dari regresi kepemimpinan transformational kepala sekolah dan pemahaman Learning Management System secara bersama-sama memiliki skor sebesar 0.712 terhadap kompetensi literasi digital dengan determinansi varians sebesar 0.506 atau 50.6%, artinya kepemimpinan transformasional kepala sekolah dan pemahaman LMS dari para guru memiliki pengaruh yang sangat kuat dan signifikan dibuktikan dengan tingkat signifikansi sebesar 0.000 < 0.05, sehingga garis regresi linear pun membuktikan bahwa kepemimpinan transformational kepala sekolah dan pemahaman LMS apabila dijalankan bersama-sama dan ditingkatkan, maka akan meningkatkan kompetensi literasi digital dari para guru. / This research is aimed at finding the influence of the principal transformational leadership and understanding of the Learning Management System on the digital literacy competence of teachers in junior high schools at the Budi Mulia Lourdes Foundation. The method used in this research is a quantitative approach with analysis using descriptive or inferential statistics and survey. The population of this study was 93 people using a questionnaire instrument to obtain data. Based on the results of the analysis, there is a significant influence between the principal transformational leadership with a regression score of 0.396 on digital literacy competency with a variance determination of 0.157 or 15.7% and a significant level of 0.000 < 0.05, meaning that the principal transformational leadership can increase the digital literacy competency of teachers, like the following linear regression line: Ŷ = 20.879 + 0.294X1. The regression of understanding of the Learning Management System has a score of 0.710 on digital literacy competency with a determination of 0.504 or 50.4%. This data shows that understanding the Learning Management System has a very strong and significant influence on the digital literacy competence of teachers. This is also proven by the significance result of 0.000 < 0.05. As teachers understanding of the LMS increases, teachers digital literacy competency will also increase as depicted by the following linear regression line: Ŷ = 10.925 + 0.516X2. Judging from the regression of the principal transformational leadership and understanding of the Learning Management System together, they have a score of 0.712 on digital literacy competency with a variance determination of 0.506 or 50.6%, meaning that the principal transformational leadership and teachers understanding of the LMS have a very strong influence and significant, proven by a significance level of 0.000 < 0.05, so that the linear regression line also proves that the transformational leadership of the school principal and understanding of the LMS, if implemented together and improved, will increase the digital literacy competence of teachers.

Item Type: Thesis (S2)
Contributors:
ContributionContributorsNIDN/NIDKEmail
Thesis advisorSunaryo, T. SunaryoNIDN313106202sunaryo@uki.ac.id
Thesis advisorMurniarti, ErniNIDN0328086806erni.murniarti@uki.ac.id
Subjects: EDUCATION
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA > Magister Administrasi Pendidikan
Depositing User: Users 4682 not found.
Date Deposited: 10 Jun 2024 09:33
Last Modified: 01 Jul 2024 10:44
URI: http://repository.uki.ac.id/id/eprint/14783

Actions (login required)

View Item View Item