Gambaran Hasil Belajar Mata Kuliah "X" Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Z Berdasarkan SKS, Jenis Kelamin, Tempat Tinggal, dan Jumlah Materi yang Dipelajari

Pasoro, Debora Iriani Sanda (2023) Gambaran Hasil Belajar Mata Kuliah "X" Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Z Berdasarkan SKS, Jenis Kelamin, Tempat Tinggal, dan Jumlah Materi yang Dipelajari. S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.

[img] Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Daftar_Tabel_Daftar_Gambar_Daftar_Lampiran_Abstrak)
HalJudulDaftarIsiDaftarTabelDaftarGambarDaftarLampiranAbstrak.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (1MB)
[img] Text (BAB_I)
BABI.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (358kB)
[img] Text (BAB_II)
BABII.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (375kB)
[img] Text (BAB_III)
BABIII.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (469kB)
[img] Text (BAB_IV)
BABIV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (479kB)
[img] Text (BAB_V)
BABV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (335kB)
[img] Text (Daftar_Pustaka)
DaftarPustaka.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (391kB)
[img] Text (Lampiran)
Lampiran.pdf
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (871kB)

Abstract

Pendidikan kedokteran memegang peranan penting dalam membentuk calon dokter yang berkualitas dan kompeten. Salah satu indikator penting dari efektivitas pendidikan ini adalah hasil belajar mahasiswa. Hasil belajar mencerminkan sejauh mana mahasiswa berhasil memahami dan menguasai materi yang diajarkan dalam mata kuliah tertentu. Banyak faktor yang dapat memengaruhi hasil belajar mahasiswa dalam mata kuliah “X”. Salah satunya adalah jumlah Sistem Kebut Semalam (SKS) yang ditempuh oleh mahasiswa. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui gambaran hasil belajar mata kuliah “X” mahasiswa kedokteran berdasarkan sistem kebut semalam, jenis kelamin, tempat tinggal, dan jumlah materi yang dipelajari. Penelitian ini menggunakan metode cross sectional dengan kriteria sampel yaitu mahasiswa kedokteran yang telah mendapatkan mata kuliah “X”. Pengambilan data menggunakan kuesioner. Analisis data menggunakan deskriptif statistik pada SPSS. Beradasarkan data dari 138 responden, mahasiswa perempuan memiliki skor rata-rata hasil belajar yang lebih tinggi daripada mahasiswa laki-laki. Kedua, mahasiswa yang tinggal di rumah sendiri memiliki skor rata-rata hasil belajar yang lebih tinggi dibandingkan dengan mahasiswa yang tinggal di kos. Ketiga, pola belajar pada siang hari (Pukul 12.00 - 16.00 WIB) cenderung lebih efektif dalam meningkatkan hasil belajar mata kuliah “X”. Terakhir, mahasiswa yang mempelajari 11-15 materi memiliki skor rata-rata hasil belajar tertinggi. Hasil belajar mahasiswa kedokteran dipengaruh oleh jenis kelamin, waktu belajar, tempat tinggal, dan jumlah materi yang dipelajari. Kata Kunci : Hasil Belajar, Sistem Kebut Semalam, Jenis Kelamin, Tempat Tinggal, Jumlah Materi yang di pelajari. / Medical education plays an important role in forming qualified and competent future doctors. One important indicator of the effectiveness of this education is student learning outcomes. Learning outcomes reflect the extent to which students succeed in understanding and mastering the material taught in certain courses. Many factors can influence student learning outcomes in course "X". One of them is the number of credits Cramming (SKS) taken by students. This study aims to describe the learning outcomes of medical students in course "X" based on the overnight speeding system, gender, place of residence, and the amount of material studied. This research uses a cross sectional method with the sample criteria namely medical students who have received "X" courses. Data collection uses a questionnaire. Data analysis uses descriptive statistics in SPSS. Based on data from 138 respondents, female students have a higher average learning outcome score than male students. Second, students who live in their own homes have a higher average learning outcome score compared to students who live in boarding houses. Third, study patterns during the day (12.00 - 16.00 WIB) tend to be more effective in improving learning outcomes for subject "X". Finally, students who studied 11-15 materials had the highest average learning outcome scores. Medical student learning outcomes are influenced by gender, study time, place of residence, and the amount of material studied. Keywords : Learning outcome, Cramming, Gender, Place of residence, the amount of material studied.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIDN/NIDKEmail
Thesis advisorSiagian, Forman ErwinNIDN0323057702forman.siagian@uki.ac.id
Additional Information: Nomor Panggil : T.A 610.7 Deb g 2023
Subjects: MEDICINE > Medicine (General)
Divisions: FAKULTAS KEDOKTERAN > Pendidikan Dokter
Depositing User: Users 3748 not found.
Date Deposited: 13 Oct 2023 12:00
Last Modified: 09 Nov 2023 09:04
URI: http://repository.uki.ac.id/id/eprint/12551

Actions (login required)

View Item View Item