Industri Makanan Korea Selatan (K-Food) Sebagai Alat Nation Branding di Indonesia

Tampubolon, Eveline Feni (2023) Industri Makanan Korea Selatan (K-Food) Sebagai Alat Nation Branding di Indonesia. S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.

[img] Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Daftar_Tabel_Daftar_Gambar_Daftar_Bagan_Daftar_Singkatan_Daftar_Lampiran_Abstrak)
HalJudulDaftarIsiDaftarTabelDaftarGambarDaftarBaganDaftarSingkatanDaftarLampiranAbstrak.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (2MB)
[img] Text (BAB_I)
BABI.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (809kB)
[img] Text (BAB_II)
BABII.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (852kB)
[img] Text (BAB_III)
BABIII.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (1MB)
[img] Text (BAB_IV)
BABIV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (553kB)
[img] Text (Daftar_Pustaka)
DaftarPustaka.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (619kB)
[img] Text (Lampiran)
Lampiran.pdf
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (685kB)

Abstract

Korea Selatan merupakan salah satu negara yang telah mendunia melalui diplomasi publik yang dikenal dengan sebutan Korean Wave. Produk dari Korean Wave berupa K-pop dan K-drama. Dari kedua aspek tersebut kemudian berkembang dengan munculnya produk-produk industri lainnya, salah satunya adalah produk makanan Korea Selatan atau yang lebih dikenal sebagai K-food. Topik ini penting untuk dikaji karena akar permasalahan yang diangkat adalah sebuah industri makanan nasional yang dapat mempengaruhi citra nasional dari suatu negara ke publik mancanegara. Dan skripsi ini menggunakan Korea Selatan sebagai objek penelitian serta katamata negara Indonesia apakah hal tersebut berhasil terjadi oleh negara Korea Selatan. Untuk memecahkan masalah penelitian, skipsi ini menggunakan konsep gastrodiplomasi dan nation branding dengan metode penelitian kualitatif. Hasil dari skripsi ini menjelaskan bahwa gastrodiplomasi yang dilakukan Korea Selatan berhasil dan memberikan dampak kepada citra negara Korea Selatan di Indonesia. Keberhasilan tersebut dapat dilihat dari konsep nation branding yang digunakan pada penelitian ini. Dengan adanya peningkatan pada sektor pariwisatan Indonesia ke Korea Selatan, investasi, ekspor makanan Korea selatan di Indonesia, serta penyebaran restoran khas Korea Selatan di setiap daerah di Indonesia adalah dampak dari hari terciptanya nation branding Korea Selatan melalui industri makanannya di Indonesia. Kata Kunci: Gastrodiplomasi, Indonesia, Korea Selatan, Nation Branding. / South Korea is one of the countries that has gone global through public diplomacy known as the Korean Wave. Products from the Korean Wave are K-pop and K-drama. These two aspects then developed with the emergence of other industrial products, one of which is South Korean food products or better known as K-food. This topic is important to study because the root of the problem raised is a national food industry which can affect the national image of a country to the foreign public. And this thesis uses South Korea as the object of research and the words of the Indonesian state whether this has been successful in South Korea. To solve research problems, this thesis uses the concepts of gastrodiplomacy and nation branding with qualitative research methods. The results of this thesis explain that South Korea's gastrodiplomacy was successful and had an impact on the image of South Korea in Indonesia. This success can be seen from the nation branding concept used in this study. With an increase in the Indonesian tourism sector to South Korea, investment, exports of South Korean food in Indonesia, and the spread of typical South Korean restaurants in every region in Indonesia is the impact of the day South Korea's nation branding was created through its food industry in Indonesia. Keyword: Gastrodiplomacy, Indonesia, Nation Branding, South Korea.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIDN/NIDKEmail
Thesis advisorHutabarat, Leonard FelixNIDK8821640017Lfhutabarat@gmail.com
Additional Information: Nomor Panggil : T.A 327.2 Tam i 2023
Subjects: SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES > Commerce
SOCIAL SCIENCES > Commerce > Commercial geography. Economic geography
SOCIAL SCIENCES > Commerce > Commodities. Commercial products
SOCIAL SCIENCES > Commerce > By region or country
Divisions: FAKULTAS ILMU SOSIAL DAN ILMU POLITIK > Ilmu Hubungan Internasional
Depositing User: Users 3412 not found.
Date Deposited: 23 Aug 2023 09:52
Last Modified: 15 Dec 2023 06:42
URI: http://repository.uki.ac.id/id/eprint/12048

Actions (login required)

View Item View Item