Karoline, Ika Esterlita (2022) Pengembangan Media Pembelajaran Animasi dengan Bantuan Powtoon pada Materi Transformasi Geometri di SMK Kesehatan Letris Indonesia. S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.
Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Daftar_Tabel_Daftar_Gambar_Daftar_Lampiran_Abstrak)
HalJudulAbstrakDaftarIsiDaftarGambarDaftarTabelDaftarlampiran.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (1MB) |
|
Text (BAB_I)
BAB I.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (396kB) |
|
Text (BAB_II)
BAB II.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (796kB) |
|
Text (BAB_III)
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (225kB) |
|
Text (BAB_IV)
BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (398kB) |
|
Text (BAB_V)
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (28kB) |
|
Text (Daftar_Pustaka)
Daftar Pustaka.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (163kB) |
|
Text (Lampiran)
Lampiran.pdf Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (2MB) |
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk: (1) Mengembangkan media pembelajaran animasi pada materi transformasi geometri dengan bantuan aplikasi Powtoon. (2) Mengetahui keefektifan media pembelajaran powtoon animasi pada materi transformasi geometri. Penelitian ini menggunakan metode Research and Development dengan model ADDIE (Analyze, Design, Development, Implementation ̧ and evaluation). Media pembelajaran animasi disesuaikan dengan kebutuhan siswa. Media pengembangan animasi yang dikembangkan berisi beberapa slide yaitu diantaranya kata pembuka, kompetensi dasar, tujuan pembelajaran, apersepsi, contoh dalam kehidupan sehari-hari, jenis transformasi geometri beserta rumus-rumus, contoh soal dan pembahasan, serta penutup. Penelitian dilakukan di SMK Kesehatan Letris Indonesia pada siswa kelas XI Keperawatan 1 (kelas eksperimen) dan XI Keperawatan 2 (kelas kontrol) dengan jumlah siswa masing masing adalah 28 siswa. Berdasarkan hasil validasi yang dilakukan oleh ahli media dan ahli materi, maka media pembelajaran animasi mendapatkan skor 90,34 dengan kategori sangat valid untuk digunakan dan kemenarikan media memperoleh skor 88% dari hasil angket yang diberikan kepada responden. Selanjutnya hasil dari uji coba responden yang didapat dari siswa kelas XI Keperawatan 1, produk yang dikembangkan berupa media pembelajaran animasi pada materi transformasi geometri diperoleh rata-rata 43,43 dengan jumlah skor 1216 dan skor maksimal 1400 mendapatkan respon positif dari siswa sehingga diperoleh persentase 87% dengan kategori sangat kuat. Dari hasil tersebut, maka media pembelajaran animasi dengan bantuan Powtoon dapat meningkatkan minat dan hasil belajar siswa sehingga sangat cocok digunakan di dalam pembelajaran matematika khususnya pada materi transformasi geometri. Kata Kunci: Pengembangan, Media Pembelajaran Animasi, Powtoon, Transformasi Geometri. / Study this aim to : (1) Develop learning media animation on Theory transformation geometry with help application Powton. (2) Knowing the effectiveness of learning media powtoon animation on Theory transformation geometry. Study this use method Research and Development with the ADDIE model ( Analyze, Design, Development, Implementation ̧ and evaluation ). Learning media animation customized with needs students. Development media developed animation containing some of the slides are including opening words, competence base, goal learning, apperception, example in life everyday, kind transformation geometry along with formulas, examples question and discussion, and cover . Study conducted at the Health Vocational School Letris Indonesia on student Class XI Nursing 1 ( class experiment ) and XI Nursing 2 ( class control ) with amount student each each is 28 students. Based on results validation performed by media expert and expert material, then learning media animation get score 90.34 with category very valid for used and media traction gain score 88% of results the questionnaire given to respondents . Based on results test normality , value studentsobtained is data that is not normal while results test homogeneity get score significance of 0.981 so that the data homogeneous or same. From result study students obtained from pre test and post test, there is enhancement results study with using learning media animation. So that the learning media animation very suitable used on theory transformation geometry. Keywords : Development, Learning Media Animation, Powtoon, Transformation Geometry
Item Type: | Thesis (S1) | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
||||||||||||
Additional Information: | Nomor Panggil :T.A 372.7 Ika p 2022 | ||||||||||||
Subjects: | EDUCATION > Theory and practice of education > Teaching (Principles and practice) | ||||||||||||
Divisions: | FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN > Pendidikan Matematika | ||||||||||||
Depositing User: | Users 2685 not found. | ||||||||||||
Date Deposited: | 28 Mar 2023 08:18 | ||||||||||||
Last Modified: | 12 Jul 2023 08:48 | ||||||||||||
URI: | http://repository.uki.ac.id/id/eprint/10755 |
Actions (login required)
View Item |