Efektvitas Pembelajaran Online di Masa Pandemi (Studi Kasus Mahasiswa Prodi Ilmu Komunikasi Universitas Kristen Indonesia)

Siahaan, Chontina and Badiang, Florenshya and Sihotang, Tiko and Marpaung, Christine and Agustini, Yemima and Anderson, Frans (2022) Efektvitas Pembelajaran Online di Masa Pandemi (Studi Kasus Mahasiswa Prodi Ilmu Komunikasi Universitas Kristen Indonesia). Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5 (4). pp. 1260-1264. ISSN 2614 8854

[img] Text
EfektvitasPembelajaranOnline.pdf

Download (490kB)
[img] Text (Peer_Review)
PeerReviewEfektvitasPembelajaranOnline.pdf

Download (1MB)
[img] Text (Hasil_Turnitin)
HasilTurnitinEfektvitasPembelajaranOnline.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://jiip.stkipyapisdompu.ac.id/

Abstract

The purpose of this study was to determine the effectiveness of online learning conducted by students of the Communication Studies study program at the Christian University of Indonesia. This research uses quantitative methods. Respondents were 79 students using the Slovin formula from 384 students of the UKI Communication Studies study program. Based on the results of the study, it was stated that the online lecture system during the Covid-19 pandemic was considered effective. Several things related to lecture activities, even new habits that emerged after following the lecture process boldly, such as the lecture style which tends to be more modern by using various types of applications that support lectures to remain effective. Learning through online media can be seen from: (1) The communication process is related to (a) Submission of material presented by lecturers to students is clearly accepted, (b) Students are able to receive presentation material between students, and (c) Material is easier to reach when online lectures; and (2) Student responses such as Students are more interested in asking questions when learning online, (b) Students are more daring to express opinions related to what is conveyed during lectures, and (c) Students are more interested in sharing personal experiences related to the material presented. Keywords: Online Learning; Media; Pandemic./ Tujuan dari adanya penelitian ini adalah untuk mengetahui efektivitas pembelajaran online yang dilakukan mahasiswa prodi Ilmu Komunikasi Universitas Kristen Indonesia. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif. Responden sebanyak 79 mahasiswa dengan menggunakan rumus Slovin dari 384 mahasiswa prodi Ilmu Komunikasi UKI. Berdasarkan hasil temuan penelitian dinyatakan bahwa sistem perkuliahan secara online selama masa pandemi Covid-19 dinilai cukup efektif. Beberapa hal terkait kegiatan perkuliahan tetap berjalan dengan baik, bahkan terdapat kebiasaan-kebiasaan baru yang muncul setelah berjalannya proses perkuliahan secara daring, seperti gaya pengajaran dosen yang cenderung lebih modern dengan menggunakan berbagai jenis aplikasi yang mendukung jalannya perkuliahan agar tetap efektif. Pembelajaran melalui media online tersebut dilihat dari: (1) Proses komunikasi berkaitan dengan (a) Penyampaian materi yang dipaparkan oleh dosen kepada mahasiswa diterima dengan jelas, (b) Mahasiswa mampu menerima materi presentasi antar mahasiswa, dan (c) Materi lebih mudah dipahami ketika kuliah online ; dan (2) Respon mahasiswa seperti (a) Mahasiswa lebih tertarik memberikan pertanyaan ketika pembelajaran online, (b) Mahasiswa lebih berani menyampaikan pendapat terkait materi yang disampaikan saat perkuliahan berlangsung, dan (c) Mahasiswa lebih tertarik berbagi pengalaman pribadi yang berhubungan dengan materi yang disampaikan. Kata kunci: Pembelajaran Online; Media; Pandemi.

Item Type: Article
Subjects: EDUCATION
Depositing User: Ms Mentari Simanjuntak
Date Deposited: 21 Jun 2022 04:53
Last Modified: 21 Jun 2022 07:05
URI: http://repository.uki.ac.id/id/eprint/8137

Actions (login required)

View Item View Item