Sianturi, Manogari and Giawa, Etika Nyaman and Faradiba, Faradiba and Masta, Ngia and Guswantoro, Taat and Murniarti, Erni (2024) The Use of Solar Power Plant Media to Increase Literacy Ability Solar Energy of Students. Journal of Educational Research and Evaluation, 8 (3). pp. 508-519. ISSN 2549-2675
Text
TheUseofSolarPowerPlantMedia.pdf Download (357kB) |
|
Text (Korespondensi)
KorespondensiTheUseofSolarPowerPlantMedia.pdf Download (499kB) |
|
Text (Hasil_Turnitin)
HasilTurnitinTheUseofSolarPowerPlantMedia.pdf Download (2MB) |
Abstract
Tingkat literasi sains di kalangan pelajar Indonesia, khususnya dalam memahami energi surya sebagai sumber daya terbarukan, masih relatif rendah. Kekurangan ini dapat disebabkan oleh berbagai faktor, antara lain kurangnya pemanfaatan materi pendidikan yang bertujuan untuk meningkatkan literasi sains siswa. Tujuan utama penelitian ini adalah untuk meningkatkan kemampuan siswa dalam literasi energi surya dengan menerapkan materi pembelajaran pembangkit listrik tenaga surya. Purposive sampling digunakan untuk memilih peserta dari dua kelompok mahasiswa: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP) dan Fakultas Teknik (FT) yang telah menyelesaikan mata kuliah fisika gerak atau fisika dasar. Responden FKIP berjumlah 33 orang, terdiri dari 13 orang dari Program Studi Pendidikan Fisika, 6 orang dari Program Studi Pendidikan Kimia, dan 14 orang dari Program Studi Pendidikan Biologi. Sedangkan responden FT berjumlah 23 mahasiswa yang terdiri dari 9 orang dari Program Studi Teknik Elektro dan 14 orang dari Program Studi Teknik Mesin. Jadi, jumlah responden yang memenuhi kriteria penelitian ini berjumlah 56 siswa. Penilaian terhadap literasi energi surya meliputi tes pilihan ganda untuk aspek kognitif dan kuesioner untuk aspek afektif dan perilaku, yang dikelola melalui Google Formulir. Pemberian modul pembelajaran pembangkit listrik tenaga surya memberikan peningkatan pengetahuan dengan persentase jawaban benar meningkat pada mahasiswa FKIP dan mahasiswa FT dari pre-test hingga post-test. Kesimpulannya, kemampuan siswa dalam literasi energi surya dapat meningkat dengan menerapkan materi pembelajaran pembangkit listrik tenaga surya. Kata Kunci : Literasi, Tenaga, Surya, Media, NGain. / Indonesian students' science literacy level, especially in understanding solar energy as a renewable resource, still needs to be higher. This deficiency can be caused by various factors, including the need for more utilization of educational materials that aim to improve students' science literacy. The main objective of this study was to enhance students' solar energy literacy skills by applying solar power plant learning materials. Purposive sampling was used to select participants from two groups of students: Faculty of Teacher Training and Education (FKIP) and Faculty of Engineering (FT) who have completed physics of motion or introductory physics courses. FETT respondents numbered 33 people, consisting of 13 people from the Physics Education Study Program, 6 from the Chemistry Education Study Program, and 14 from the Biology Education Study Program. At the same time, The FT respondents were 23 students, consisting of 9 people from the Electrical Engineering Study Program and 14 from the Mechanical Engineering Study Program. Thus, the total number of respondents who met the criteria of this study amounted to 56 students. The assessment of solar energy literacy includes multiple-choice tests for cognitive aspects and questionnaires for affective and behavioral factors, which are managed through Google Forms. The provision of solar power plant learning modules increases knowledge, with the percentage of correct answers increasing in FKIP and FT students from pre-test to post-test. In conclusion, applying solar power plant learning materials can improve students' solar energy literacy skills. Keywords: Literacy, Power, Solar, Media, NGain
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | EDUCATION |
Depositing User: | Mr Sahat Maruli Tua Sinaga |
Date Deposited: | 11 Dec 2024 04:35 |
Last Modified: | 11 Dec 2024 04:35 |
URI: | http://repository.uki.ac.id/id/eprint/17859 |
Actions (login required)
View Item |