Silvia, Silvia (2019) Analisis Risiko Waktu Tunggu Pelayanan Instalasi Farmasi Rawat Jalan di RS. Kartika Husada Jatiasih. S2 thesis, Universitas Kristen Indonesia.
Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Abstrak)
HalJudulDaftarIsiAbstrak.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (1MB) |
|
Text (BAB_I)
BABI.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (264kB) |
|
Text (BAB_II)
BABII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (412kB) |
|
Text (BAB_III)
BABIII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (282kB) |
|
Text (BAB_IV)
BABIV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (420kB) |
|
Text (BAB_V)
BABV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (389kB) |
|
Text (DaftarPustaka)
DaftarPustaka.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (339kB) |
Abstract
Standar Pelayanan Minimal (SPM) pada pelayanan Farmasi meliputi kepuasan pasien lebih dari 80% dan waktu tunggu pelayanan obat jadi serta waktu tunggu pelayanan obat racikan (antara 30 dan kurang dari 60 menit). Waktu tunggu pelayanan merupakan masalah yang masih banyak dijumpai dalam praktik pelayanan kesehatan, dan salah satu komponen yang potensial menyebabkan ketidakpuasan adalah menunggu dalam waktu yang lama. Tujuan penelitian untuk mengevaluasi hubungan antara waktu tunggu dengan kepuasan pasien di Instalasi Farmasi di RS. Kartika Husada Jatiasih. Penelitian ini termasuk penelitian Kuantitatif berdasarkan pengumpulan data. Teknik pengumpulan data dalam penelitian dalam penelitian ini adalah melalui pengamatan / observasi dari alur proses pelayanan resep di farmasi rawat jalan RS. Kartika Husada Jatisih pada bulan Mei–Juni 2019. Alat yang digunakan untuk mendapatkan data waktu tunggu obat adalah Stopwatch dan lembar pengumpul data serta kuesioner yang telah divalidasi untuk mengetahui data skoring kepuasan pasien. Pengukuran risiko pada fungsi departemen akan di ukur untuk mengetahui tingkat kemungkinan terjadinya (likelihood) dan dampak adalah seberapa besar pengaruh yang ditimbulkan. Pengukuran risiko terlebih dahulu disepakati konversi ukuran likelihood dan dampak risiko yang akan digunakan dalam pengukuran risiko. Likelihood risiko dinyatakan dengan Kejadian Tidak Diinginkan (KTD). Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa adanya hubungan antara waktu tunggu pasien dengan kepuasan pasien terhadap pelayanan di RS Kartika Husada Jatiasih ditunjukkan dengan nilai 1. Selain itu bahwa ketersediaan obat, Sumber Daya Manusia (SDM), komunikasi dan keterampilan petugas, Ketaatan dokter dalam peresepan tidak sesuai formularium obat Rumah Sakit, Sistem Informasi Manajemen Rumah Sakit (SIM RS) menjadi kendala terbesar dalam waktu tunggu pelayanan resep di Instalasi Farmasi RS. Kartika Husada Jatiasih tidak sesuai Standar pelayanan Minimum (SPM). Dan ini dapat berpengaruh terhadap mutu pelayanan farmasi yang berdampak kepada kepuasan pasein dan nama baik rumah sakit. Kata Kunci : Waktu tunggu, Manajemen Risiko, Kepuasaan pasien, Pelayanan kesehatan. / Set minimum standards of service on the pharmacy covering satisfaction patients more than 80 % drug so service and waiting time as well as waiting time taste drug services between 30 and have less than a 60 minutes ) .Waiting time a matter of services are still found here in practice health services , and one of a component that potential caused dissatisfaction is waiting in a long time .Research objectives to evaluate the relationship between waiting time with satisfaction in installation pharmacy patients at the Kartika Husada Jatiasih hospital. This research including research quantitative approaches based on data collection. Engineering data collection in research the research is through the observation/observation of the service process prescription pharmacy outpatient in Kartika Husada Jatisih Hospital in May-June 2019 .An instrument used to get data waiting times drugs are a stopwatch and sheets gatherer data and the questionnaire that have been validated to know data skoring satisfaction patients. Measurement on risk function of ministries will be measured determine the level of the possibilities of (likelihood) and the impact is how big influence posed. Measurement risk first agreed conversion likelihood size and the risk to be used in measurement risk. Likelihood risk expressed in the undesirable (KTD). Based on the research done we can conclude that the relationship between the time about patients with satisfaction the patients in the Kartika Husada Jatiasih Hospital indicated the 2. In addition that the availability of medicines, human resources (SDM), human resources communication and the, skills a physician in ketaat peresepan incompatible medicinal hospital formulary, facilities and infrastructure hospital information system management (SIM RS) becomes an obstacle to the waiting time services prescription in installation. pharmacy Kartika Husada Jatiasih Hospital does not fit the standard minimum service (SPM). Standard minimum service and this could affect the quality of service pharmaceutical impact the satisfaction of patients and the name of both hospitals. Keywords: Waiting time, Risk management, Patient Satisfaction, Health Services.
Item Type: | Thesis (S2) | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
||||||||||||
Subjects: | SOCIAL SCIENCES | ||||||||||||
Divisions: | PROGRAM PASCASARJANA > Magister Manajemen | ||||||||||||
Depositing User: | Mr Ero Papa | ||||||||||||
Date Deposited: | 24 May 2024 06:38 | ||||||||||||
Last Modified: | 24 May 2024 06:38 | ||||||||||||
URI: | http://repository.uki.ac.id/id/eprint/14650 |
Actions (login required)
View Item |