Kweesoeandi, Adella Febriyanti (2022) Strategi Penyelamatan dan Penyelesaian Kredit Macet pada PT Bank Negara Indonesia (Persero) Tbk. D3 thesis, Universitas Kristen Indonesia.
Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Abstrak)
HalJudulAbstrakDaftarisiDaftarGambarDaftarTabelDaftarLampiran.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (2MB) |
|
Text (BAB_I)
BABI.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (214kB) |
|
Text (BAB_II)
BABII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (333kB) |
|
Text (BAB_III)
BABIII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (1MB) |
|
Text (BAB_IV)
BABIV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (291kB) |
|
Text (BAB_V)
BABV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (216kB) |
|
Text (Daftar_Pustaka)
DaftarPustaka.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (203kB) |
|
Text (Lampiran)
Lampiran.pdf Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (731kB) |
Abstract
Pembiayaan merupakan aktivitas penyaluran dana oleh bank kepada nasabah yang tidak terlepas dari risiko pembiayaan atau kredit bermasalah. Terjadinya kredit macet pada PT Bank Negara Indonesia (Persero) Tbk disebabkan oleh faktor internal yaitu pejabat kredit yang kurang teliti dalam menganalisis kredit, kurangnya pemahaman terhadap kebutuhan keuangan yang sebenarnya dari calon nasabah dan manfaat kredit yang diberikan seperti kredit modal kerja yang digunakan untuk kegiatan konsumtif, kurangnya pengecekan latar belakang calon nasabah dan juga disebabkan oleh faktor eksternal yaitu karena merosotnya perekonomian debitur, terjadinya PHK mendadak ditempat kerja debitur, penurunan omset atau laba usaha debitur, mutasi dan penurunan jabatan. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui strategi penyelamatan dan penyelesaian kredit macet serta dampak bagi kinerja keuangan pada PT Bank Negara Indonesia (Persero) Tbk. Metode yang digunakan untuk penelitian ini adalah metode deskriptif kualitatif yaitu dengan mendeskripsikan dan menggambarkan data secara sistematis berdasarkan hasil wawancara, dan studi kepustakaan dengan jenis dan sumber data yang digunakan yaitu data primer dan data sekunder. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penyelamatan dan penyelesaian kredit macet dapat dilakukan dengan pemulihan dan penyelesaian kredit. Kesimpulan penulisan ini adalah dalam penyelamatan kredit macet, bank melakukan Rescheduling (penjadwalan kembali), Reconditioning (persyaratan kembali), dan Restructuring (penataan kembali). Sedangkan dalam penyelesaian kredit macet dilakukan dengan cara di luar proses pengadilan seperti penagihan langsung oleh bank, penyerahan pengurusan kredit kepada Panitia Urusan Piutang Negara (PUPN) dan penyelesaian melalui proses pengadilan seperti penyitaan jaminan dan pelelangan jaminan. Kemudian dampak yang diakibatkan dari kredit macet terhadap kinerja keuangan yaitu ketidaklancaran perputaran kas pada bank dan juga akan berpengaruh terhadap penurunan keuntungan (laba) bank dan juga menurunnya kesehatan bank.Kata Kunci: Kredit Macet, Penyelamatan dan Penyelesaian, Kinerja Keuangan. / Financing is an activity of channeling funds by banks to customers that cannot be separated from the risk of financing or non-performing loans. The occurrence of bad loans at PT Bank Negara Indonesia (Persero) Tbk is caused by internal factors, namely credit officials who are less thorough in analyzing credit, lack of understanding of the actual financial needs of prospective customers and credit benefits provided such as working capital loans used for consumptive activities. , lack of background checks on prospective customers and also caused by external factors, namely due to the decline in the debtor's economy, sudden layoffs at the debtor's workplace, decrease in turnover or debtor's operating profit, transfer and demotion. The purpose of this study was to determine the strategy of rescuing and resolving bad loans and the impact on financial performance at PT Bank Negara Indonesia (Persero) Tbk. The method used for this research is descriptive qualitative method, namely by describing and describing data systematically based on the results of interviews, and literature study with the types and sources of data used, namely primary data and secondary data. The results of this study indicate that the rescue and settlement of bad loans can be done by credit recovery and settlement. The conclusion of this paper is that in rescuing bad loans, banks carry out rescheduling, reconditioning, and restructuring. Meanwhile, the settlement of bad loans is carried out by way outside the court process such as direct billing by the bank, submission of credit management to the State Receivable Affairs Committee (PUPN) and settlement through court processes such as foreclosure of collateral and auction of guarantees. Then the impact resulting from bad loans on financial performance is the non-fluency of cash circulation in banks and will also affect the decline in bank profits and also the decline in bank health. Keywords: Non-Performing Loans, Remedial and Recovery, Financial Performance
Item Type: | Thesis (D3) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
||||||||
Subjects: | SOCIAL SCIENCES > Finance > Banking | ||||||||
Divisions: | FAKULTAS VOKASI > Analisis Keuangan (Perbankan dan Keuangan) | ||||||||
Depositing User: | Users 4768 not found. | ||||||||
Date Deposited: | 14 May 2024 09:51 | ||||||||
Last Modified: | 14 May 2024 09:51 | ||||||||
URI: | http://repository.uki.ac.id/id/eprint/14565 |
Actions (login required)
View Item |