Siregar, Julinda and Murniarti, Erni (2021) Manajemen Kecerdasan Emosi Guru Mengatasi Kenakalan Remaja. Jurnal Dinamika Pendidikan, 14 (2). pp. 100-109. ISSN 2620 3952
Text
MANAJEMENKECERDASANEMOSIGURUMENGATASIKENAKALANREMAJA.pdf Download (241kB) |
|
Text (Hasil Turnitin)
HasilTurnitinMANAJEMENKECERDASANEMOSIGURUMENGATASIKENAKALANREMAJA.pdf Download (2MB) |
|
Text (Reviewer (Ibu Erni))
ReviewerManajemenkecerdasanemosi.pdf Download (77kB) |
Abstract
Emotional intelligence management is one of the important concerns for the world of education, teachers are responsible for educating, teaching, training, and are expected to have emotional intelligence management. This study aims to determine the emotional intelligence management of teachers in overcoming juvenile delinquency in high school/vocational high school students (SMA/SMK). This research method uses literature review, namely by collecting various reference sources related to emotional intelligence management in overcoming juvenile delinquency, the data collected is analyzed using content analysis methods. The occurrence of high school students is the lack of teacher emotional intelligence in understanding, paying attention, communicating effectively, and feelings that are less sensitive to adolescents which results in high school students being less able to channel their talents, interests, and creativity so that high school students as teenagers express their desires with activities. activities that violate norms, both legal, social, customary, and religious norms. The results of this study found juvenile delinquency caused by various factors, including internal and external factors. External factors include the teacher's emotional intelligence. Keywords: juvenile delinquency, management, teacher emotional intelligence / Manajemen kecerdasan emosional merupakan salah satu perhatian yang penting bagi dunia pendidikan, guru yang bertanggung jawab untuk mendidik, mengajar, melatih, dan diharapkan memiliki manajemen kecerdasan emosional. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui manajemen kecerdasan emosional guru mengatasi kenakalan remaja pada peserta didik SMA/SMK. Metode penelitian ini menggunakan kajian pustaka yaitu dengan mengumpulkan berbagai sumber referensi yang berkaitan dengan manajemen kecerdasan emosional dalam mengatasi kenakalan remaja, data yang dikumpulkan dianalisis dengan menggunakan metode analisis isi (content analysis). Terjadinya kenakalan remaja pada diri siswa SMA adalah kurangnya kecerdasan emosi guru dalam memahami, memperhatikan, berkomunikasi secara efektif dan perasaan yang kurang peka terhadap remaja yang mengakibatkan Siswa SMA kurang dapat mengalirkan bakat, minat, dan kreativitasnya sehingga siswa SMA sebagai remaja mengekspresikan keinginannya dengan kegiatan-kegiatan yang melanggar norma, baik norma hukum, sosial, adat, dan agama. Hasil penelitian ini menemukan adanya kenakalan remaja yang disebabkan oleh berbagai faktor, diantaranya faktor internal dan eksternal. Faktor eksternal antara lain kecerdasan emosional guru. Katakunci: manajemen, kecerdasan emosional guru, kenakalan remaja
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | EDUCATION |
Depositing User: | Mr Alexander Jeremia |
Date Deposited: | 24 May 2022 04:38 |
Last Modified: | 03 Jun 2022 07:13 |
URI: | http://repository.uki.ac.id/id/eprint/7962 |
Actions (login required)
View Item |