Sitorus, Chronika (2021) Proses Gamifikasi Jurnalistik Media Online Melalui Praktik Newsgame Journalism (Studi Kasus Pada Artikel Virion Di Visual Interaktif Kompas). S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.
Text (HalJudulAbstrakDaftarisi DaftarGambarDaftarTabel Daftarlampiran)
HalJudulAbstrakDaftarisi DaftarGambarDaftarTabel Daftarlampiran.pdf.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (1MB) |
|
Text (BABI)
BABI.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (530kB) |
|
Text (BABII)
BABII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (597kB) |
|
Text (BABIII)
BABIII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (424kB) |
|
Text (BABIV)
BABIV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (641kB) |
|
Text (BABV)
BABV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (383kB) |
|
Text (DaftarPustaka)
DaftarPustaka.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (417kB) |
|
Text (Lampiran)
Lampiran.pdf Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (1MB) |
Abstract
Dalam proses transformasi media, media mengalami tantangan untuk beradaptasi dalam perkembangan teknologi tersebut. Hal ini dipahami sebagai proses konvergensi media yang bisa dipahami sebagai proses yang lebih dari sekedar pergeseran teknologi, tetapi konvergensi mengubah hubungan antara teknologi, industri, pasar, genre, dan audiens yang ada, dan konvergensi mengubah logika di mana industri media beroperasi dan konsumen media memproses berita dan hiburan, yang juga berdampak pada perubahan konten media. Atas dasar pemikiran tersebut Kompas.com melahirkan rubrik Visual Interaktif Kompas (VIK) sebagai upayanya bertransformasi dengan menarik pembaca dan berupaya untuk menciptakan pengalaman baru bagi pembaca dalam mengonsumsi berita, yakni dengan melakukan gamifikasi jurnalistik pada konten serius melalui praktik newsgame. Gamifikasi jurnalistik merupakan salah satu model baru yang diadopsi oleh outlet berita untuk melibatkan pembaca (interaktif) pada kalangan muda, dalam hal ini melalui permainan (game) yang dikombinasikan dengan berita. Upaya ini untuk menarik pembaca dengan menawarkan pengalaman baru saat mengonsumsi berita dengan isu serius, namun praktik newsgame ini bukanlah hal yang mudah untuk diadopsi, mengingat belum ada batasan-batasan yang jelas antara praktik jurnalisme pada umumnya (normatif) dan praktik gamifikasi jurnalistik ini yang bisa dipahami sebagai praktik jurnalisme alternatif. Oleh karena itu penelitian ini berusaha untuk mengetahui dan menguraikan proses gamifikasi jurnalistik khususnya newsgame di Visual Interaktif Kompas (VIK) untuk menarik pembaca dan memberikan pengalaman baru dalam membaca berita serius. Penelitian ini dilakukan dengan metode studi kasus artikel newsgame VIK yang berjudul “Virion 3 : Petualangan Teks Menemukan Vaksin Covid-19” dengan pengumpulan data wawancara pada informan yang berhubungan langsung dengan produksi newsgame pada VIK. Penelitian ini menguraikan proses produksi gamifikasi jurnalistik khususnya newsgame pada VIK di mana melalui beberapa tahap, yakni tahap pra-produksi gamifikasi jurnalistik, tahap produksi gamifikasi jurnalistik, serta tahap pasca publikasi artikel gamifikasi jurnalistik. / In the process of media transformation, the media face challenges to adapt to these technological developments. It is understood as a process of media convergence which can be understood as a process that is more than just a technology shift, but convergence is changing the relationship between existing technologies, industries, markets, genres, and audiences, and convergence is changing the logic in which the media industry operates and media consumers process. news and entertainment, which also has an impact on changing media content. On this basis, Kompas.com gave birth to the Visual Interactive Kompas (VIK) rubric as an effort to transform by attracting readers and trying to create new experiences for readers in consuming news, namely by carrying out journalistic gamification of serious content through the practice of newsgames. Journalistic gamification is one of the new models adopted by news outlets to engage readers (interactively) among young people, in this case through games (games) combined with news. This effort is to attract readers by offering new experiences when consuming news with serious issues, but the practice of this newsgame is not an easy thing to adopt, considering that there are no clear boundaries between the practice of journalism in general (normative) and this practice of journalistic gamification that can understood as an alternative journalism practice. Therefore, this study seeks to identify and describe the process of journalistic gamification, especially newsgames in Visual Interactive Kompas (VIK) to attract readers and provide new experiences in reading serious news. This research was conducted using the case study method of VIK's newsgame article entitled "Virion 3: The Adventure of Text Finding a Covid-19 Vaccine" by collecting interview data on informants who are directly related to newsgame production at VIK. This study describes the production process of journalistic gamification, especially newsgames at VIK which goes through several stages, namely the pre-production stage of journalistic gamification, the production stage of journalistic gamification, and the post-publishing stage of journalistic gamification articles.
Item Type: | Thesis (S1) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
||||||||
Additional Information: | Nomor Panggil : TA 303.231 Sit p 2021 | ||||||||
Subjects: | LANGUAGE AND LITERATURE > Philology. Linguistics > Communication. Mass media > Interpersonal communication LANGUAGE AND LITERATURE > Philology. Linguistics > Communication. Mass media > Oral communication. Speech LANGUAGE AND LITERATURE > Philology. Linguistics > Nonverbal communication TECHNOLOGY > Technology (General) > Communication of technical information |
||||||||
Divisions: | FAKULTAS ILMU SOSIAL DAN ILMU POLITIK > Ilmu Komunikasi | ||||||||
Depositing User: | Users 1423 not found. | ||||||||
Date Deposited: | 25 Feb 2022 06:41 | ||||||||
Last Modified: | 07 Feb 2023 02:15 | ||||||||
URI: | http://repository.uki.ac.id/id/eprint/6783 |
Actions (login required)
View Item |