Putri, Dewisar Herlina Lodo (2025) Analisis Minat Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP Negeri 80 Jakarta pad a Materi Bangun Datar ditinjau dari Perbedaan Gender. S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.
![]() |
Text (Hal_judul_Kata_Pengantar_Daftar_Isi_Daftar_Tabel_Daftar_Gambar_Daftar_Lampiran_Abstrak)
HaljudulKataPengantarDaftarIsiDaftarTabelDaftarGambarDaftarLampiranAbstrak.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (1MB) |
![]() |
Text (BAB_I)
BABI.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (61kB) |
![]() |
Text (BAB_II)
BABII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (464kB) |
![]() |
Text (BAB_III)
BABIII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (328kB) |
![]() |
Text (BAB_IV)
BABIV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (1MB) |
![]() |
Text (BAB_V)
BABV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (21kB) |
![]() |
Text (DAFTAR_PUSTAKA)
DAFTARPUSTAKA.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (265kB) |
![]() |
Text (LAMPIRAN)
LAMPIRAN.pdf Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (1MB) |
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui faktor-faktor yang mempengaruhi minat belajar matematika pada siswa laki laki dan perempuan di SMP Negeri 80 Jakarta dan untuk mengidentifikasi variasi minat berdasarkan gender. Peneliti menggunakan analisis deskriptif kuantitatif yang dipadukan dengan teknik survei untuk menguji data yang dikumpulkan melalui kuesioner. Minat, kajian terhadap seluruh indikator y ang berdampak berada pada kategori berminat, merupakan hasil dari penelitian ini. Penelitian dilakukan dengan menggunakan 20 item pernyataan dan 6 2 partisipan untuk mengetahui hasil persentasenya. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Berdasarkan angket minat belajar sesuai dengan indikator minat belajar yang dan statistic deskriptif yang sudah dibuat, Maka diperoleh hasil dari keseluruhan indikator minat belajar adalah siswa laki laki dan perempuan berada pada kategori sangat berminat terhadap pembelajaran ma tematika. Pada bagian analisis perbedaan gender yang dilakukan di antaranya adalah uji normalitas menurut Kolmogorof Smirnov, pada uji ini dapat disimpulkan bahwa berdasarkan uji normalitas Kolmogorov Smirnov data pada kategori laki laki dan perempuan di k atakan normal dengan ketentuan apabila nilai D kurang dari KS tabel atau D tabel. Sebaliknya yaitu data dikatakan tidak normal jika nilai D lebih dari KS tabel dari uji ini dapat disimpulkan bahwa data tersebut yang telah diuji dikatakan berdistribusi norm al. Setelah di lakukan uji normalitas, selanjutnya diujikan uji homogenitas dengan menggunakan uji levena untuk memastikan varians dari data laki laki dan perempuan adalah homogen. Berdasarkan uji homogenitas yang telah dilakukan pada microsoft excel maka diperoleh hasil F hitung lebih kecil dari F Critical, maka H0 diterima, varians kedua data laki laki dan perempuan adalah homogen. Pada uji T atau uji Hipotesis diperoleh dengan kriteria pengujian bahwa jika t statistiknya atau t hitungnya kurang dari atau lebih kecil dari t tabel maka H0 diterima, jika t statistiknya atau t hitungnya lebih dari t tabel mak H0 ditolak. Berdasarkan uji T atau uji hipotesis yang telah dilakukan maka dapat disimpulkan bahwa t statistic lebih kecil dari t tabel maka H0 ditolak atau terdapat pengaruh minat antara siswa laki laki dan perempuan. Adapun Faktor faktor yang mempengaruhi minat belajar siswa berdasarkan pendapat para ahli sebelumnya dan hasil observasi di lapangan menunjukkan bahwa gender pun dapat mempengaruhi minat siswa terhadap pembelajaran matematika, teman sepergaulannya dan bahkan metode pembelajaran yang dilakukan pun dapat mempengaruhi minat belajar siswa terhadap matematika. / The purpose of this study was to identify the variables that influence interest in learning mathematics among male and female students at SMP Negeri 80 Jakarta and to identify variations in interest based on gender. The researcher used quantitative descriptive analysis combined with s urvey techniques to examine the data collected through questionnaires. Interest, an assessment of all indicators that have an impact in the interested category, is the result of this study. The research was conducted using 20 statement items and 72 partici pants to determine the percentage results. The results showed that based on the learning interest questionnaire in accordance with the learning interest indicators and descriptive statistics that have been made, the results obtained from all indicators of learning interest are male and female students in the category of very interested in learning mathematics. In the analysis of gender differences carried out, among them is the normality test according to Kolmogorof Smirnov, in this test it can be concluded that based on the Kolmogorov Smirnov normality test, the data in the male and female categories are said to be normal provided that the D value is less than the KS table or D table. Conversely, the data is said to be abnormal if the D value is more than t he KS table from this test it can be concluded that the data that has been tested is said to be normally distributed. After doing the normality test, then the homogeneity test is tested using the Levena test to ensure that the variance of male and female d ata is homogeneous. Based on the homogeneity test that has been carried out on Microsoft Excel, the results of F count are smaller than F Critical, then H0 is accepted, the variance of both male and female data is homogeneous. In the T test or Hypothesis t est obtained with the testing criteria that if the t statistic or t count is less than or smaller than t table then H0 is accepted, if the t statistic or t count is more than t table then H0 is rejected. Based on the T test or hypothesis test that has been carried out, it can be concluded that the t statistic is smaller than the t table, so H0 is rejected or there is an influence on interest between male and female students. The factors that influence students' interest in learning based on the opinions of previous experts and the results of field observations show that gender can also affect students' interest in mathematics, their friends and even the learning methods carried out can affect students' interest in learning mathematics.
Item Type: | Thesis (S1) | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
||||||||||||
Subjects: | EDUCATION > College and school magazines and papers | ||||||||||||
Divisions: | FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN > Pendidikan Matematika | ||||||||||||
Depositing User: | Ms Dewisar Herlina Lodo Putri | ||||||||||||
Date Deposited: | 30 Jul 2025 09:24 | ||||||||||||
Last Modified: | 30 Jul 2025 09:24 | ||||||||||||
URI: | http://repository.uki.ac.id/id/eprint/20103 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |