Siregar, Elen Sulastri (2024) Peran Penggunaan Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Canva oleh Guru Pendidikan Agama Kristen Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik di SD Negeri Tebet Timur 07 Jakarta Selatan. S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.
Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Daftar_Tabel_Daftar_Gambar_Daftar_Lampiran_Abstrak)
HalJudulDaftarIsiDaftarTabelDaftarGambarDaftarLampiranAbstrak.pdf.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (1MB) |
|
Text (BAB_I)
BABI.pdf.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (466kB) |
|
Text (BAB_II)
BABII.pdf.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (536kB) |
|
Text (BAB_III)
BABIII.pdf.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (471kB) |
|
Text (BAB_IV)
BABIV.pdf.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (497kB) |
|
Text (BAB_V)
BABV.pdf.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (206kB) |
|
Text (Daftar_Pustaka)
DaftarPustaka.pdf.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (463kB) |
|
Text (Lampiran)
Lampiran.pdf.pdf Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (2MB) |
Abstract
Media adalah salah satu alat yang digunakan guru guna memberikan materi untuk mencapai tujuan pembelajaran yang telah ditentukan. Munculnya Revolusi Industri 4.0 berdampak pada dinamika pendidikan dan mengubah cara pandang terhadap pendidikan. Dalam menghadapi kesulitan dan perubahan era ini, termasuk kemajuan teknologi yang pesat, bidang pendidikan harus memanfaatkan komunikasi dan informasi sebagai instrumen canggih untuk memperlancar proses pembelajaran dan meningkatkan standar pendidikan. Hal ini juga mendorong dalam proses pembelajaran untuk memanfaatkan media, salah satunya melalui media komputer. Oleh sebab itu, Penelitian ini membahas mengenai peran penggunaan media pembelajaran video animasi berbasis canva oleh guru Pendidikan Agama Kristen terhadap motivasi belajar peserta didik di Sekolah Dasar Negeri Tebet Timur 07 Jakarta Selatan. Tujuan penelitian ini untuk: 1) Mengetahui efektivitas penggunaan media pembelajaran video animasi berbasis canva oleh guru Pendidikan Agama Kristen, 2) Mengetahui motivasi belajar peserta didik terhadap penggunaan media pembelajaran video animasi berbasis canva. Metode penelitian yang digunakan melalui pendekatan kualitatif deskriptif. Informan penelitian ini ialah satu guru Pendidikan Agama Kristen dan enam peserta didik di Sekolah Dasar Negeri Tebet Timur 07 Jakarta Selatan. Hasil penelitian ini adalah: 1) Media video animasi berbasis canva efektif digunakan dalam proses pembelajaran Pendidikan Agama Kristen karena selain mudah dipahami dan dimengerti oleh guru cara penggunaannya media ini menyediakan menu-menu atau tools yang dapat memudahkan guru dalam pembuatan video animasi. Selain itu, video animasi mampu menampilkan materi yang sebelumnya dalam bentuk deskripsi menjadi nyata sehingga peserta didik mendapat kesempatan untuk melihat objek secara nyata, 2) Peserta didik termotivasi dalam pembelajaran ketika menggunakan video animasi berbasis canva, karena media memberikan pengalaman belajar berbeda dan menjadikan peserta didik dapat memahami materi yang disampaikan. Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa penggunaan media video animasi berbasis canva efektif digunakan dalam pembelajaran karena mampu merangsang pikiran, perasaan, dan perhatian peserta didik dan menjadi dasar motivasi peserta didik pada mata pelajaran Pendidikan Agama Kristen di Sekolah Dasar Negeri Tebet Timur 07 Jakarta Selatan. Kata Kunci: Media Pembelajaran, Video Animasi, Canva, Motivasi Peserta Didik. / Media is one of the tools used by teachers to provide material to achieve predetermined learning objectives. The emergence of Industrial Revolution 4.0 has had an impact on the dynamics of education and changed the way we view education. In facing the difficulties and changes of this era, including rapid technological advances, the education sector must utilize communication and information as sophisticated instruments to facilitate the learning process and improve educational standards. This also encourages the learning process to use media, one of which is computer media. Therefore, this research discusses the role of Canva-based animated video learning media by Christian Religious Education teachers on students' learning motivation at Tebet Timur 07 State Elementary School, South Jakarta. The aims of this research are: 1) to determine the effectiveness of using Canva-based animated video learning media by Christian Religious Education teachers; 2) to determine students' learning motivation towards using Canva-based animated video learning media. The research method used is a descriptive-qualitative approach. The informants for this research were a Christian Religious Education teacher and six students at Tebet Timur 07 State Elementary School, South Jakarta. The results of this research are: 1) Canva-based animated video media is effectively used in the Christian Religious Education learning process because, apart from being easy for teachers to understand and use, this media provides menus or tools that can make it easier for teachers to make animated videos. Apart from that, animated videos can display material that was previously in the form of descriptions in reality so that students have the opportunity to see objects in real life. 2) Students are motivated to learn using Canva-based animated videos because the media provides a different learning experience and makes students understand the material presented. Thus, it can be concluded that Canva-based animated video media is effective in learning because it can stimulate students' thoughts, feelings, and attention and is the basis for students' motivation in Christian Religious Education subjects at Tebet Timur State Elementary School 07, South Jakarta. Keywords: learning media, animation videos, Canva, student motivation
Item Type: | Thesis (S1) | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
||||||||||||
Subjects: | PHILOSOPHY. PSYCHOLOGY. RELIGION > Christianity EDUCATION > Education (General) TECHNOLOGY |
||||||||||||
Divisions: | FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN > Pendidikan Agama Kristen | ||||||||||||
Depositing User: | Ms Elen Sulastri Siregar | ||||||||||||
Date Deposited: | 24 Oct 2024 04:26 | ||||||||||||
Last Modified: | 24 Oct 2024 04:26 | ||||||||||||
URI: | http://repository.uki.ac.id/id/eprint/17624 |
Actions (login required)
View Item |