Septiani, Sascya (2024) Efektivitas Strategi Mengajar Katekis Terhadap Pemahaman Katekumen pada Materi Katekisasi di GBKP Cisalak. S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.
Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Abstrak)
HalJudulDaftarIsiAbstrakd.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (836kB) |
|
Text (BAB_I)
BABI.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (305kB) |
|
Text (BAB_II)
BABII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (368kB) |
|
Text (BAB_III)
BABIII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (289kB) |
|
Text (BAB_IV)
BABIV.pdf Download (287kB) |
|
Text (BAB_V)
BABV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (182kB) |
|
Text (Daftar_Pustaka)
DaftarPustaka.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (211kB) |
|
Text (Lampiran)
Lampiran.pdf Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (1MB) |
Abstract
Pengajar adalah seorang yang memberikan materi pembelajaran dengan sebaik-baiknya, seorang pengajar juga memiliki strategi mengajar yang berbeda- beda. Dalam hal ini, seorang pengajar memiliki rencana belajar mengajar yang unik dan kompleks. Strategi merupakan suatu rencana dalam menentukan hasil yang ingin dicapai, strategi yang baik akan menghasilkan pembelajaran yang efektif, sehingga katekumen dapat memahami materi yang diajarkan. Penelitian ini membahas mengenai efektivitas strategi mengajar katekis terhadap pemahaman katekumen mengenai materi katekisasi di GBKP Cisalak. Tujuan penelitian yaitu 1) Mengetahui efektivitas strategi mengajar yang dipakai katekis di GBKP Cisalak. 2) Pandangan katekumen tentang pemahaman materi diajarkan yang oleh katekis di GBKP Cisalak, sehingga melalui penelitian ini dapat mencapai tujuan yang sudah ditentukan. Metode yang dilakukan penulis dalam penelitian ini yaitu melalui pendekatan kualitatif deskriptif dengan proses wawancara. Penulis memiliki responden diantaranya 5 katekumen, dan 2 katekis di GBKP Cisalak. Hasil penelitian ini yaitu 1) Dalam pembelajaran katekisasi, katekis sudah mengetahui perannya sebagai pengajar sehingga katekis dapat membuat pembelajaran secara efektif, dengan menggunakan strategi berdasarkan ciri khasnya masing-masing. Adapun strategi yang digunakan beragam dengan menggunakan metode belajar kelompok, mengerjakan kuis dan metode bercerita sesuai dengan kebutuhan katekumen. 2) Melalui strategi yang dilakukan katekis, katekumen sudah memahami materi budaya, mengambil keputusan etis, sakramen dan keselamatan iman yang dipelajari dalam katekisasi, sehingga melalui pembelajaran katekisasi dapat memengaruhi pertumbuhan sikap perilaku dan perkembangan iman katekumen di lingkungan keluarga, sekolah dan gereja. Selain itu, katekumen juga menerapkan sikap Kristus dalam kehidupannya sehari-hari. Maka strategi yang dilakukan oleh katekis di GBKP Cisalak sudah efektif, karena katekis juga memiliki cara dalam membuat strategi sesuai dengan ciri khasnya masing-masing. Sehingga katekumen tidak hanya paham akan materi yang disampaikan, tetapi juga mengimplementasikannya dalam kehidupan sehari-hari. Kata Kunci: Efektivitas Pemahaman Materi, Katekis, Strategi Mengajar. / A teacher is someone who provides learning material as well as possible, a teacher also has different teaching strategies. In this case, a teacher has a unique and complex teaching and learning plan. Strategy is a plan for determining the results to be achieved. A good strategy will produce effective learning, so that catechumens can understand the material being taught. This research discusses the effectiveness of catechism teaching strategies on catechumens' understanding of catechism material at GBKP Cisalak. The research objectives are 1) To determine the effectiveness of the teaching strategies used by catechists at GBKP Cisalak. 2) The catechumen's view of understanding the material taught by the catechists at GBKP Cisalak, so that through this research the predetermined goals can be achieved. The method used by the author in this research is through a descriptive qualitative approach with an interview process. The author had respondents including 5 catechumens and 2 catechists at GBKP Cisalak. The results of this research are 1) In catechism learning, catechists already know their role as teachers so that catechists can make learning effective, using strategies based on their respective characteristics. The strategies used vary by using group study methods, taking quizzes and storytelling methods according to the needs of the catechumens. 2) Through the strategies carried out by catechists, catechumens already understand cultural material, make ethical decisions, sacraments and salvation of faith which are learned in catechisms, so that through catechism learning they can influence the growth of behavioral attitudes and development of catechumens' faith in the family, school and church environment. Apart from that, catechumens also apply Christ's attitude in their daily lives. So the strategy carried out by catechists at GBKP Cisalak is effective, because catechists also have a way of making strategies according to their respective characteristics. So that catechumens not only understand the material presented, but also implement it in their daily lives. Keywords: Effectiveness of Material Understanding, Catechism, Teaching Strategies
Item Type: | Thesis (S1) | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
||||||||||||
Subjects: | PHILOSOPHY. PSYCHOLOGY. RELIGION PHILOSOPHY. PSYCHOLOGY. RELIGION > Christianity EDUCATION |
||||||||||||
Divisions: | FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN > Pendidikan Agama Kristen | ||||||||||||
Depositing User: | Ms Sascya Septiani | ||||||||||||
Date Deposited: | 04 Oct 2024 10:39 | ||||||||||||
Last Modified: | 04 Oct 2024 10:39 | ||||||||||||
URI: | http://repository.uki.ac.id/id/eprint/17361 |
Actions (login required)
View Item |