Junita, Junita (2016) Pengaruh Menonton Sinetron Remaja Terhadap Pembentukan Konsep Diri Siswa Kelas VIII di SMPN 262 Jakarta Timur. S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.
Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Abstrak)
HalJudulDaftarIsiAbstrak.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (761kB) |
|
Text (BAB_I)
BABI.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (380kB) |
|
Text (BAB_II)
BABII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (497kB) |
|
Text (BAB_III)
BABIII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (325kB) |
|
Text (BAB_IV)
BABIV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (254kB) |
|
Text (BAB_V)
BABV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (155kB) |
|
Text (Daftar_Pustaka)
DaftarPustaka.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (183kB) |
|
Text (Lampiran)
Lampiran.pdf Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (5MB) |
Abstract
Konsep diri adalah suatu cara, keseluruhan ide, pemikiran, perasaan serta gambaran mengenai diri yang meliputi karakteristik dan ciri-ciri yang ada pada diri individu. Remaja khususnya siswa SMP diharapkan memiliki konsep diri. Salah satu faktor pembentuk konsep diri adalah sinetron remaja di televisi dengan cara meniru baik yang positif maupun negatif dari tayangan sinetron remaja tersebut. Remaja berada pada masa pencarian identitas diri, sehingga mereka memilih orang lain sebagai role model yang merupakan bentuk usaha dalam mencari identitas diri. Penelitian ini bertujuan untuk menjawab permasalahan yang berhubungan dengan Pengaruh Menonton Sinetron Remaja Terhadap Pembentukan Konsep Diri Siswa Kelas VIII di SMP Negeri 262 Jakarta Timur. Metodologi yang digunakan dalam penelitian ini adalah menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode penelitian deskriptif. Pemilihan sampel menggunakan metode purposive sampling dan alat pengumpul data berupa kuesioner mengenai sinetron remaja dan konsep diri. Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan, diperoleh hasil penelitian sebagai berikut ini: (1) Pada uji korelasi diperoleh hasil sebesar 0,462 atau 46,2% untuk hubungan menonton sinetron remaja dengan pembentukan konsep diri yang apabila ditinjau berdasarkan tabel pedoman interpretasi koefisien korelasi menunjukkan korelasi kedua variabel bersifat cukup kuat. (2) Pada uji regresi, diperoleh hasil regresi sebesar 0,462 atau 46,2% dan apabila ditinjau dari R Square atau Determinasi Variansnya sebesar 0,213 atau 21,3% yang artinya hanya sebesar 21,3% dari menonton sinetron remaja dapat mempengaruhi pembentukan konsep diri siswa kelas VIII di SMPN 262 Jakarta dan selebihnya yaitu sebesar 78,7% dipengaruhi oleh faktor lain. (3) Dari hasil analisis data uji signifikansi diperoleh hasil bahwa signifikansi pada tabel Anova sebesar 0,000<0,05. Hasil tersebut menunjukan bahwa Pengaruh Menonton Sinetron Remaja terhadap Pembentukan Konsep Diri Siswa di SMPN 262 Jakarta Timur bersifat Signifikan. (4) Diperoleh model persamaan regresi yaitu Ŷ = 38,667+0,669X yang artinya adalah apabila siswa memiliki intensitas menonton sinetron yang tinggi maka akan semakin mempengaruhi konsep dirinya. Penelitian ini juga memberikan saran kepada Guru Bimbingan dan Konseling supaya memberikan layanan yang sesuai dalam mengembangkan konsep diri yang positif pada siswa, kepada orang tua untuk mendampingi anak mengelola waktu yang berkaitan dengan kebiasaan menonton sinteron remaja, serta kepada peneliti selanjutnya untuk melakukan penelitian pada jenjang yang lain. Kata kunci: Konsep Diri, Sinetron, Remaja. / The self-concept is a way, the whole of ideas, a thought, a feeling as well as a description of the self that includes the characteristics and traits which are present in the human individual. One of the determining factors of self-concept is a teen soap opera on television by imitating both positive and negative of those impressions. The teens were at the time of the search for identity, so they choose someone else as a role model is a form of business in the search for identity. This research was aimed to investigate the effect of watching teen soap opera on the students' self-concept formation in VIII grade at SMPN 262 Jakara Timur. The methodology used in this research is using quantitative data analysis was conducted using descriptive technique. In the selection of the sample using purposive sampling method, and the collected data is in the form of a questionnaire which is about teenagers' soap operas and self-concept. Based on the research that has been done, obtained the following results: (1) In the correlation test result obtained by 0,462 or 46.2% for teenagers to watch soap operas to the formation of self-concept which is reviewed based on the interpretation of the correlation coefficient table guidelines showed a correlation both variables are strong enough. (2) In the regression test's results obtained amounted to 0,462, or 46.2%, and viewed from R Square or determination variance of 0.213, or 21.3%, which means that only amounted to 21.3% of watching the soap operas may affect the formation of self-concept eighth grade students in SMPN 262 Jakarta and then, amounted of 78.7% influenced by other factors. (3) Data analysis showed that the significance test of significance at Anova table of 0.000 <0.05. The results showed that the effect of watching teen soap opera on the students' selfconcept formation in VIII grade at SMPN 262 Jakara Timur is significant. (4) Obtained regression model is Y = 38.667 + 0,669X, it means is that if students have a high intensity of watching soap operas it will increasingly affect the self-concept. This study also gives advice to the Master of Guidance and Counseling in order to provide the appropriate services in developing a positive self-concept in students, to parents to accompany the child to manage time related to viewing habits watching teen soap, as well as to further researchers to conduct research on the ladder other. Keywords: Self-Concept, Soap Opera, Teenagers
Item Type: | Thesis (S1) | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
||||||||||||
Subjects: | SOCIAL SCIENCES | ||||||||||||
Divisions: | FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN > Bimbingan dan Konseling | ||||||||||||
Depositing User: | Users 5212 not found. | ||||||||||||
Date Deposited: | 07 Oct 2024 09:58 | ||||||||||||
Last Modified: | 07 Oct 2024 09:58 | ||||||||||||
URI: | http://repository.uki.ac.id/id/eprint/17327 |
Actions (login required)
View Item |