Dampak Ketiadaan Kurikulum Terhadap Kompetensi Guru dalam Mengajar Anak Sekolah Minggu di GPI Cipayung

Ferdinan, Gideon (2023) Dampak Ketiadaan Kurikulum Terhadap Kompetensi Guru dalam Mengajar Anak Sekolah Minggu di GPI Cipayung. S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.

[img] Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Daftar_Gambar_Daftar_Tabel_Daftar_Lampiran_Abstrak)
HalJudulDaftarisiDaftarGambarDaftarTabelDaftarlampiranAbstrak.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (1MB)
[img] Text (BAB_I)
BABI.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (215kB)
[img] Text (BAB_II)
BABII.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (270kB)
[img] Text (BAB_III)
BABIII.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (110kB)
[img] Text (BAB_IV)
BABIV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (268kB)
[img] Text (BAB_V)
BABV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (42kB)
[img] Text (Daftar_Pustaka)
DaftarPustaka.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (244kB)
[img] Text (Lampiran)
Lampiran.pdf
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (626kB)

Abstract

Pendidikan adalah hak yang dimiliki oleh setiap orang dan menjadi tolak ukur yang harus diikut sertakan oleh manusia untuk mencapai tujuan dan keberhasilannya. Sekolah Minggu adalah pendidikan non formal untuk anak-anak dalam mengajarkan Pendidikan Agama Kristen. Kurikulum adalah hal yang paling penting untuk dipersiapkan ketika mengajar Sekolah Minggu. Tujuan penelitian ini 1. Untuk menguraikan suatu dampak ketiadaan kurikulum dalam mengajar Sekolah Minggu di GPI Cipayung 2. Untuk mengetahui Kompetensi guru dalam mengajar anak Sekolah Minggu di GPI Cipayung. Metode dalam penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif dengan jenis metode analisis data deskriptif, Dalam langkah-langkah penelitian kualitatif analisis data deskriptif dalam artiannya mendeskripsikan suatu obyek, fenomena yang dituangkan dalam bentuk tulisan. Hasil dalam penelitian ini adalah: Peneliti melihat bahwa kompetensi Guru dalam mengajar anak sekolah minggu di GPI Cipayung guru sekolah minggu masih belum mampu dalam memberikan bimbingan yang tepat untuk anak sekolah minggu yang diajarkannya, karena dari kesulitan ketiadaan suatu kurikulum sekolah minggu di GPI Cipayung. Dengan demikian, berdasarkan hasil penelitian yang disimpulkan bahwa, dalam menghadapi ketiadaan kurikulum di Sekolah Minggu, penting bagi para Guru sekolah minggu, untuk berkolaborasi dan mengembangkan panduan belajar yang konsisten, dengan diharapkannya bahwa pembelajaran sekolah minggu menjadi jelas dan terarah, sehingga kompetensi guru sekolah minggu dapat berkembang dalam pembelajaran anak-anak sekolah minggu dapat jauh lebih baik dan bermakna. Guru sekolah minggu yang berkompeten dapat menciptakan lingkungan belajar yang positif, dan dapat memotivasi anak-anak untuk belajar. / Education is a right that every person has and is a benchmark that humans must follow to achieve their goals and success. Sunday School is non-formal education for children in teaching Christian Religious Education. The curriculum is the most important thing to prepare when teaching Sunday School. The objectives of this research are 1. To describe the impact of the absence of a curriculum in teaching Sunday School at GPI Cipayung. 2. To determine the competency of teachers in teaching Sunday School children at GPI Cipayung. The method in this research uses a qualitative research method with a type of descriptive data analysis method. In the qualitative research steps, descriptive data analysis means describing an object or phenomenon which is expressed in written form. The results of this research are: The researcher saw that the teacher's competence in teaching Sunday school children at GPI Cipayung, Sunday school teachers were still unable to provide appropriate guidance for the Sunday school children they taught, because of the difficulties of the absence of a Sunday school curriculum at GPI Cipayung. Thus, based on the results of the research it was concluded that, in the face of the absence of a curriculum in Sunday Schools, it is important for Sunday School Teachers to collaborate and develop consistent study guides, with the hope that Sunday School learning will be clear and focused, so that the competence of Sunday School teachers can develop in Sunday school children's learning can be much better and more meaningful. A competent Sunday school teacher can create a positive learning environment and can motivate children to learn.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIDN/NIDKEmail
Thesis advisorSairwona, WellemNIDN0330057501wellem.sairwona@uki.ac.id
Thesis advisorSamosir, Christina MetallicaNIDN0309128901christina.samosir@uki.ac.id
Subjects: EDUCATION
Divisions: FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN > Pendidikan Agama Kristen
Depositing User: Users 4224 not found.
Date Deposited: 09 Sep 2024 05:03
Last Modified: 12 Sep 2024 03:49
URI: http://repository.uki.ac.id/id/eprint/16945

Actions (login required)

View Item View Item