Zefanya, Charlotte Cheryl (2024) Perlindungan Hukum terhadap Kurir dalam Jual-Beli Online dengan Sistem Pembayaran Cash on Delivery (COD) di E-Commerce. S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.
Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Abstrak)
HalJudulDaftarIsiAbstrak.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (1MB) |
|
Text (BAB_I)
BABI.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (360kB) |
|
Text (BAB_II)
BABII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (402kB) |
|
Text (BAB_III)
BABIII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (395kB) |
|
Text (BAB_IV)
BABIV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (438kB) |
|
Text (BAB_V)
BABV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (192kB) |
|
Text (Daftar_Pustaka)
DaftarPustaka.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (227kB) |
Abstract
Terdapat salah satu opsi pembayaran yang tersedia untuk pembelian dan penjualan online yaitu pembayaran yang dilakukan saat pesanan sudah sampai atau dikenal dengan istilah Cash on Delivery (COD). Dalam melakukan transaksi ini diperlukan itikad baik dan juga kepercayaan antara penjual dan pembeli. Terdapat risiko dalam transaksi ini salah satunya mengenai pembatalan order yang dilakukan secara sepihak. Rumusan masalah dalam skripsi ini adalah bagaimanakah hubungan hukum antara kurir dengan marketplace dan bagaimana bentuk perlindungan hukum terhadap kurir jika terjadi pembatalan pesanan dalam sistem pembayaran COD oleh konsumen. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian hukum yuridis empiris. Penelitian hukum empiris ini didasarkan pada data primer yang dikumpulkan melalui penyebaran kuesioner, wawancara, dan observasi. Penelitian ini menggunakan metodologi yang membahas isu-isu kemasyarakatan dan kemudian menghubungkan temuan-temuan tersebut dengan informasi yang diketahui mengenai isu-isu yang diangkat dalam penelitian tersebut.Temuan penelitian menghasilkan kesimpulan bahwa pihak kurir dan pihak marketplace mempunyai perjanjian pengangkutan dengan sistem kemitraan sebagai hubungan hukumnya. Pasal 1708 KUH Perdata memuat keterangan tentang perlindungan kurir. Kurir akan mengembalikan produk yang diminta kepada penjual jika pelanggan membatalkan transaksinya. Pelanggan mempunyai pilihan untuk mengajukan keluhan kepada vendor, yang bertanggung jawab atas barang yang mereka terima. / There is one payment option available for online buying and selling, which is payment made when the order has arrived or known as Cash on Delivery (COD). This transaction requires good faith and trust between the seller and the buyer. There are risks in this transaction, one of which is the unilateral cancellation of the order. The formulation of the problem in this thesis is how the legal relationship between the courier and the marketplace and how the form of legal protection against the courier in the event of order cancellation in the COD payment system by consumers. This research approach uses empirical juridical research. This empirical juridical research is research based on primary data obtained through observations, interviews and distribution of questionnaires. This research uses an approach to problems that arise in society which are then associated with the existing facts of the problems found in the research.From the results of this study it can be concluded that the legal relationship between the courier and the marketplace is a transportation agreement with a partnership system. Related to courier protection is contained in article 1708 of the Civil Code. If there is an order cancellation made by the consumer, the courier will return the ordered goods to the seller. Consumers can complain to the seller as the party responsible for the goods addressed to consumers.
Item Type: | Thesis (S1) | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
||||||||||||
Subjects: | LAW LAW > Asia and Eurasia, Africa, Pacific Area, and Antarctica Asia South Asia. Southeast Asia. East Asia > Indonesia |
||||||||||||
Divisions: | FAKULTAS HUKUM > Ilmu Hukum | ||||||||||||
Depositing User: | Users 5187 not found. | ||||||||||||
Date Deposited: | 14 Aug 2024 10:51 | ||||||||||||
Last Modified: | 14 Aug 2024 10:51 | ||||||||||||
URI: | http://repository.uki.ac.id/id/eprint/15907 |
Actions (login required)
View Item |