Manurung, Engelita Evelin (2024) Gastrodiplomasi Indonesia melalui Rendang Terhadap Australia sebagai Implementasi Program Spice Up The World. S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.
Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Abstrak)
HalJudulDaftarIsiDaftarTabelDaftarGambarDaftarSingkatanDaftarLampiranAbstrak.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (1MB) |
|
Text (BAB_I)
BABI.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (217kB) |
|
Text (BAB_II)
BABII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (285kB) |
|
Text (BAB_III)
BABIII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (238kB) |
|
Text (BAB_IV)
BABIV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (85kB) |
|
Text (Daftar_Pustaka)
DaftarPustaka.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (228kB) |
Abstract
Konteks dalam penelitian ini adalah Dimana situasi internasional semakin kompleks, yang mengakibatkan diplomasi antar negara memerlukan improvisasi. Saat ini, gastrodiplomasi adalah salah satu cara yang dapat dilakukan. sebuah cara untuk berdiplomasi dengan menggunakan budaya kuliner suatu negara untuk mendukung kepentingan nasional. Salah satu pertanyaan yang muncul adalah: bagaimana pemerintah Indonesia berusaha untuk memperkenalkan makanan khas negara lain? Tujuan dari penelitian ini adalah untuk meningkatkan pengetahuan tentang potensi kuliner Indonesia untuk meningkatkan citra negaranya. Selain itu, melihat bagaimana menggunakan strategi branding nasional di Indonesia untuk meningkatkan kepentingan nasional melalui diplomasi kuliner. Konsep diplomasi kuliner digunakan untuk menjawab masalah dan tujuan penelitian. Konsep nation branding kemudian dipelajari lebih lanjut. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Indonesia telah menggunakan berbagai strategi yang memasukkan aspek branding negara. Dianggap sebagai strategi yang efektif untuk mempromosikan budaya Indonesia ke seluruh dunia, gastrodiplomasi adalah metode yang digunakan. Indonesia telah menggunakan berbagai strategi kuliner selama diplomasi kuliner. Dalam proses ini, elemen merek nasional dimasukkan ke dalam pendekatan strategis. Disarankan untuk melakukan penelitian lebih lanjut tentang cara lain untuk meningkatkan kepentingan nasional suatu negara dan bagaimana hal itu berdampak pada kepentingan nasional. Dalam skripsi ini akan dibahas mengenai strategi dan upaya pemerintah dalam memperkenalkan makanan khas Indonesia yaitu rendang ke Australia melalui program Spice Up the World. Kata Kunci: Gastrodiplomasi, Strategi, Nation Branding, Indonesia. / The context in this research is where the international situation is increasingly complex, which results in diplomacy between countries requiring improvisation. Currently, gastrodiplomacy is one way that can be done. a way of diplomacy by using a country's culinary culture to support national interests. One of the questions that arises is: how is the Indonesian government trying to introduce typical food from other countries? The aim of this research is to increase knowledge about Indonesia's culinary potential to improve the country's image. Apart from that, see how to use national branding strategies in Indonesia to increase national interests through culinary diplomacy. The concept of culinary diplomacy is used to answer research problems and objectives. The concept of nation branding is then studied further. The research results show that Indonesia has used various strategies that include aspects of country branding. Considered an effective strategy to promote Indonesian culture throughout the world, gastrodiplomacy is the method used. Indonesia has used various culinary strategies during culinary diplomacy. In this process, national brand elements are incorporated into the strategic approach. It is recommended to conduct further research on other ways to advance a country's national interests and how they impact national interests. In this thesis, we will discuss the government's strategies and efforts in introducing a typical Indonesian food, namely rendang, to Australia through the Spice Up the World program. Keywords: Gastrodiplomacy, Strategy, National Branding, Indonesia.
Item Type: | Thesis (S1) | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
||||||||||||
Subjects: | SOCIAL SCIENCES > Sociology POLITICAL SCIENCE POLITICAL SCIENCE > International relations |
||||||||||||
Divisions: | FAKULTAS ILMU SOSIAL DAN ILMU POLITIK > Ilmu Hubungan Internasional | ||||||||||||
Depositing User: | Users 5160 not found. | ||||||||||||
Date Deposited: | 01 Aug 2024 05:00 | ||||||||||||
Last Modified: | 01 Aug 2024 05:00 | ||||||||||||
URI: | http://repository.uki.ac.id/id/eprint/15278 |
Actions (login required)
View Item |