Desain Kurikulum PAK Sekolah Minggu dengan Menggunakan Teori Maria Harris bagi Anak Usia 7 sampai 10 Tahun di GBI Covenant Bekasi

Telaumbanua, Iman Setia (2023) Desain Kurikulum PAK Sekolah Minggu dengan Menggunakan Teori Maria Harris bagi Anak Usia 7 sampai 10 Tahun di GBI Covenant Bekasi. S2 thesis, Universitas Kristen Indonesia.

[img] Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Abstrak)
HalamanJudulAbstrakDaftarIsiDaftarGambarDaftarTabelDaftarLampiran.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (635kB)
[img] Text (BAB_I)
BAB I.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (490kB)
[img] Text (BAB_II)
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (376kB)
[img] Text (BAB_III)
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (445kB)
[img] Text (BAB_IV)
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (559kB)
[img] Text (BAB_V)
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (115kB)
[img] Text (Daftar_Pustaka)
Daftar Pustaka.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (259kB)
[img] Text (Lampiran)
Lampiran.pdf
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (439kB)

Abstract

PAK Anak Sekolah Minggu merupakan sebuah pendidikan yang diberikan kepada anak untuk mengajarkan kepada anak tentang nilai-nilai kekristenan dan memperkenalkan kepada anak tentang Allah melalui penyertaan Allah dan kehidupan sehari-hari. Sekolah Minggu GBI Covenant Bekasi belum memiliki desain kurikulum yang jelas dan teroganisir, sehingga tujuan pembelajaran tidak dapat tercapai sepenuhnya. Minimnya pemahaman terhadap penataan pembelajaran dan pembentukan desain kurikulum cenderung membuat pelaksanaan PAK Anak Sekolah Minggu kurang persiapan dan sering terabaikan. Tidak adanya sistem evaluasi yang jelas terhadap pelaksanaan PAK di Sekolah Minggu GBI Covenant Bekasi dapat menghambat kemajuan dan perkembangan anak-anak dalam memahami agama. Kurikulum PAK Sekolah Minggu yang kurang terstruktur dan tidak sesuai dengan karakteristik dan kebutuhan anak usia 7-10 tahun dapat mengakibatkan kurangnya minat dan motivasi belajar anak-anak di dalam kelas. Kurangnya pelatihan dan pengembangan keterampilan bagi guru-guru Sekolah Minggu di GBI Covenant Bekasi dalam menerapkan teori pendidikan agama yang efektif dan sistematis dapat menjadi kendala dalam implementasi kurikulum PAK Sekolah Minggu. Untuk itu penelitian ini menawarkan Desain Kurikulum PAK Anak Sekolah sebagai pedoman dan rancangan pembelajaran yang dapat digunakan untuk pelaksanaan PAK Anak Sekolah Minggu usia 7-10 tahun di GBI Covenant Bekasi. Penelitian ini menggunakan metode penelitian R&D (Research and Development) dengan menggunakan teknik pengumpulan data wawancara, analisis dokumen, pelaksanaan FGD (Forum Group Discuccion), dan validasi ahli kuriulum. Informan dalam penelitian ini ada 3 orang yaitu: 1 (satu) orang Pendeta, 1 (satu) Guru Sekolah Minggu, 2 (dua) Anak Sekolah Minggu. Hasil penelitian ini adalah menunjukan bahwa pelaksanaan PAK Anak Sekolah minggu usia 7-10 tahun di GBI Covenant Bekasi masih memiliki pemahaman yang sangat dangkal terhadap penyusunan desain kurikulum. Oleh karena itu, melalui penelitian ini, penulis memberikan sebuah rancangan desain kurikulum yang dapat membantu dalam proses pelaksanaan PAK Anak usia 7-10 tahun di Sekolah Minggu GBI Covenant Bekasi. Kata Kunci: Desain Kurikulum PAK Anak, Anak Usia 7-10 Tahun, Teori Maria Harris. / Christian Education Sunday School is an education given for children to be taught about Christian values and introducing toward the children about the God's inclusion in everyday life. GBI Covenant Bekasi Sunday Service has still not have a clear and organized curriculum design, so that the learning objectives cannot be fully achieved. The lack of understanding of the learning setting and the formation of curriculum design tend to make the implementation of the children Sunday service become extremely poor – and ironically be neglected. The absence of a clear evaluation system for the implementation of PAK at the GBI Covenant Bekasi Sunday School can objectively obstruct the children's progress and development in the faith comprehension. The Sunday Service curriculum is less structured and simply does not suit the characteristics and needs of the children aged 7-10 years, which can impact to the lack of interest and motivation for children in learning on the classroom. The lack of training and skill development for Sunday Service’s teachers at GBI Covenant Bekasi in implementing effective and systematic religious education theory can be an obstacle in implementing the PAK Sunday School curriculum. For this reason, this research offers a Curriculum Design for the school Children as a guide and learning design that can be used for implementing PAK for Sunday Service Children aged 7-10 years at GBI Covenant Bekasi. This research uses the R&D (Research and Development) research method which uses interview data collection techniques, document analysis, implementation of FGD (Forum Group Discussion), and validation of curriculum experts. There were 3 informants for this research, whom: 1 (one) Pastor, 1 (one) Sunday Service Teacher, 2 (two) Sunday School Children. The results of this research show that the implementation of the PAK for Sunday Service Children aged 7-10 years at GBI Covenant Bekasi still has a very shallow understanding of curriculum design preparation. Therefore, through this research, the author provides a curriculum design plan that can assist in the process of implementing education for children aged 7-10 years at the GBI Covenant Bekasi Sunday Service. Keywords: Christian Education Curriculum Design, Children Aged 7-10 Year Old, Maria Harris Theory

Item Type: Thesis (S2)
Contributors:
ContributionContributorsNIDN/NIDKEmail
Thesis advisorRantung, Dyoys AnnekeNIDN031816704dyoys.anneke@uki.ac.id
Thesis advisorNaibaho, LamhotNIDN118118504lamhot.naibaho@uki.ac.id
Subjects: PHILOSOPHY. PSYCHOLOGY. RELIGION > Religions. Mythology. Rationalism > Religious life
EDUCATION
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA > Magister Pendidikan Agama Kristen
Depositing User: Mr IMAN SETIA TELAUMBANUA
Date Deposited: 22 Apr 2024 02:52
Last Modified: 22 Apr 2024 02:52
URI: http://repository.uki.ac.id/id/eprint/14372

Actions (login required)

View Item View Item