Revolusi Pendidikan Kristen di Era Industri 4.0

Kolibu, Dirk Roy and Paparang, Stenly R. (2020) Revolusi Pendidikan Kristen di Era Industri 4.0. JURNAL DINAMIKA PENDIDIKAN, 13 (2). pp. 108-119. ISSN 2620-3952

[img] Text
RevolusiPendidikanKristen.pdf

Download (528kB)
Official URL: http://ejournal.uki.ac.id/index.php/jdp

Abstract

Revolusi Industri 4.0 telah memberikan pengaruh besar dalam kehidupan manusia tak terkecuali system Pendidikan Kristen. Pendidikan Kristen perlu melihat peluang untuk turut serta dalam mengembangkan sistem pendidikan di Indonesia. Kontribusi Pendidikan Kristen tentu sangatlah dibutuhkan bagi penerapan pendidikan yang memperhatikan kualitas internal dan eksterna. Artikel ini menekankan pada empat capability yang dibutuhkan di era Revolusi Industri 4.0 seperti yang diungkapkan Philia Wibowo, yaitu: kemampuan yang terkait dengan spesialisasi, kapabilitas untuk mengatur pemangku kepentingan (managing stakeholder), kapabilitas untuk mengembangkan orang (membimbing), dan kapabilitas untuk memecahkan masalah (problem solving), yang dikorelasikan dengan Pendidikan Kristen, sehingga pada substansi dan empirikalnya, Pendidikan Kristen pada semua tingkat pendidikan dapat mengadopsinya dan menambahkan beberapa poin kompetensi untuk melakukan tindakan revolusi. Metodologi yang digunakan adalah studi literatur. Katakunci : Revolusi, Revolusi Industri 4.0, Pendidikan Kristen. / The Industrial Revolution 4.0 has had a major influence on human life including the Christian Education system. Christian education needs to see opportunities to participate in developing the education system in Indonesia. The contribution of Christian Education is certainly very necessary for the application of education that pays attention to internal and external qualities. This article emphasizes the four capabilities needed in the era of the Industrial Revolution 4.0 as revealed by Philia Wibowo, namely: abilities related to specialization, capabilities to manage stakeholders, capabilities to develop people (guiding), and capabilities to solve problems (problem solving), which is correlated with Christian Education, so that in substance and empirically, Christian Education at all levels of education can adopt it and add a number of competency points to carry out acts of revolution. The methodology used is the study of literature. Keywords: Christian Education, Industrial Revolution 4.0, Revolution

Item Type: Article
Subjects: EDUCATION
Depositing User: Mr Sahat Maruli Tua Sinaga
Date Deposited: 05 Mar 2024 02:17
Last Modified: 05 Mar 2024 02:18
URI: http://repository.uki.ac.id/id/eprint/13979

Actions (login required)

View Item View Item