Pola Asuh Orangtua dan Minat Belajar Anak Usia 16-18 Tahun

Daniel, Stepanus and Frida, Ade (2016) Pola Asuh Orangtua dan Minat Belajar Anak Usia 16-18 Tahun. Regula Fidei : Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 1 (1). ISSN 2502 8030

[img] Text
PolaAsuhOrangtuadanMinatBelajar.pdf

Download (587kB)
[img] Text (Hasil_Turnitin)
HasilTurnitnPolaAsuhOrangtuadanMinatBelajar.pdf

Download (3MB)
Official URL: https://christianeducation.id/e-journal/index.php/...

Abstract

The closest environment to an individual is his family in which parental up bringing is very important. Parents are expected to apply Christian Religious Education in the family, through which God’s words are taught repeatedly (Deuteronomy 6: 4-9). A family is a gift from God, and thus it is invaluable. The family is the basic institution for building a child’s attitudes and behavior. If families are good and healthy, the society will also be good and healthy. The main obstacle in the learning process is the existence of a two-way relationship that runs side by side. The two-way relationship refers to the children and parents’ relationship at home. Parents should be also became a teacher of children at home. Parents should apply the right upbringing which will increase their children’s interest in learning. Keywords: Parenting, Parents, Learning Interests / Lingkungan yang paling dekat dengan individu adalah keluarga. Pola asuh orangtua sangatlah penting. Orangtua diharapkan dapat menerapkan Pendidikan Agama Kristen (PAK) dalam keluarga. Mengajarkan Firman Tuhan secara berulang-ulang (Ulangan 6:4-9). Keluarga adalah pemberian Tuhan, nilai keluarga sangatlah besar. Keluarga merupakan dasar dari pembentukan sikap dan perilaku seorang anak. Seperti ungkapan, bahwa jika seorang anak berada dalam lingkungan yang baik maka anak tersebut akan tumbuh dengan baik, begitu pula sebaliknya. Jika keluarga baik dan sehat maka masyarakat akan menjadi baik dan sehat pula. Kendala utama dalam proses belajar adalah adanya hubungan dua arah yang berjalan berdampingan. Hubungan dua arah yang dimaksudkan disini adalah antara anak dan orangtua di rumah, hendaknya menjadi pengajar sekaligus dan menjadi guru bagi anak dirumah (pemantau sejauh mata perkembangan belajar anak). Orangtua mesti memiliki pola asuh yang benar dan diyakini dapat meningkatkan minat belajar anak. Kata-kata Kunci: Pola Asuh, Orangtua, Minat Belajar

Item Type: Article
Subjects: PHILOSOPHY. PSYCHOLOGY. RELIGION > Christianity
EDUCATION
Depositing User: Ms Mentari Simanjuntak
Date Deposited: 30 Nov 2023 04:32
Last Modified: 30 Nov 2023 04:32
URI: http://repository.uki.ac.id/id/eprint/13009

Actions (login required)

View Item View Item