Perancangan Gedung Olahraga dan Rekreasi dengan Penerapan Ruang Interaktif di Cempaka Putih, Jakarta Pusat

Nanjan, Aray Evangelista (2023) Perancangan Gedung Olahraga dan Rekreasi dengan Penerapan Ruang Interaktif di Cempaka Putih, Jakarta Pusat. S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.

[img] Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Daftar_Gambar_Daftar_Tabel_Daftar_Lampiran_Abstrak)
HalJudulAbstrakDaftarIsiDaftarGambarDaftarTabelDaftarLampiran.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (3MB)
[img] Text (BAB_I)
BABI.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (418kB)
[img] Text (BAB_II)
BABII.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (8MB)
[img] Text (BAB_III)
BABIII.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (283kB)
[img] Text (BAB_IV)
BABIV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (4MB)
[img] Text (BAB_V)
BABV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (1MB)
[img] Text (BAB_VI)
BABVI.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (430kB)
[img] Text (Daftar_Pustaka)
DaftarPustaka.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (256kB)
[img] Text (Lampiran)
Lampiran.pdf
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (25MB)

Abstract

Ibu kota DKI Jakarta berfungsi sebagai pusat kawasan untuk bisnis, pemerintahan, industri, budaya, dan rekreasi. Karena aktivitas penduduk DKI Jakarta yang biasa-biasa saja, orang dewasa dan remaja pun sulit untuk berinteraksi satu sama lain di kota metropolitan yang relatif padat ini. Tingkat stres seseorang akan dipengaruhi oleh seberapa sibuk dan padatnya aktivitas manusia. Banyaknya aktivitas juga dapat menimbulkan beberapa penyakit ringan hingga penyakit serius. Dengan kesibukan dan kepadatan aktivitas yang terjadi di masyarakat Jakarta saat ini, membuat masyarakat menjadi kurang berinteraksi antara satu sama lain. Sehingga dalam hal ini manusia membutuhkan ruang hiburan dan rekreasi untuk mengurangi tingat kesetressan tersebut. Hiburan dan rekreasi dapat menjadi ruang solusi untuk mengalihkan kesibukan dan kepenatan yang dialami dengan mendatangi tempat berbelanja, tempat untuk berkumpul, tempat bersantap, tempat bersantai, tempat hang out dan tempat untuk berolahraga. Ruang hiburan dan rekreasi yang dibutuhkan merupakan ruang yang bisa menciptakan segala kebutuhan dan aktivitas dalam satu lingkup yang sama. Maka dari itu, tentu dibutuhkannya gedung olahraga dan gedung rekreasi yang dibangun dalam satu site yang sama, dengan menyediakan fungsi hiburan dan olahraga dalam satu paket bangunan. Dengan penerapan ruang interaktif sebagai tema perancangan gedung olahraga dan rekreasi diharapkan dapat menciptakan ruang yang membuat penggunanya menjadi lebih komunikatif dalam berinteraksi satu sama lain, pengguna nyaman dalam penggunaan setiap fasilitas hiburan dan olahraga untuk melepas penat, dan dapat terhubungnya interaksi antar bangunan satu dengan bangunan yang lainnya dengan memanfaatkan fungsi dan kegunaan dalam satu bangunan yang sama. / DKI Jakarta is the capital region as the center of government, commerce, industry, culture and entertainment. DKI Jakarta is a fairly busy metropolitan city, where the average population of DKI Jakarta carries out many activities resulting in a lack of interaction between each other, starting from teenagers and adults. Busyness and density of activities carried out by humans will have an impact on a person's level of stress. Lots of activity can also cause some minor illnesses to serious illnesses. With the busyness and density of activities that are happening in Jakarta society today, people are less interacting with one another. So in this case humans need entertainment and recreation space to reduce the level of stress. Entertainment and recreation can be a solution space to divert the busyness and fatigue experienced by visiting places to shop, places to gather, places to eat, places to relax, places to hang out and places to exercise. The required entertainment and recreation space is a space that can create all needs and activities in the same scope. Therefore, of course, there is a need for a sports building and a recreation building built on the same site, by providing entertainment and sports functions in one building package. With the application of interactive space as the design theme for sports and recreation buildings, it is hoped that it can create spaces that make users more communicative in interacting with each other, users are comfortable in using every entertainment and sports facility to unwind and can connect interactions between one building and another. others by utilizing the functions and uses in the same building.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIDN/NIDKEmail
Thesis advisorEni, Sri PareNIDK8845623419sri.eni@uki.ac.id
Thesis advisorErwin, BambangNIDK8896001019bambang.erwin@uki.ac.id
Additional Information: Nomor PAnggil : T.A 725.804 3 Ara p 2023
Subjects: TECHNOLOGY
Divisions: FAKULTAS TEKNIK > Arsitektur
Depositing User: Users 3726 not found.
Date Deposited: 12 Oct 2023 04:59
Last Modified: 11 Dec 2023 03:10
URI: http://repository.uki.ac.id/id/eprint/12477

Actions (login required)

View Item View Item