Penggunaan Literatur Elektronik Sebagai Sumber Belajar oleh Mahasiswa Program Studi Pendidikan Agama Kristen Fakultas Teologi UKIT

Timpal, Jeferson Davis Freny (2022) Penggunaan Literatur Elektronik Sebagai Sumber Belajar oleh Mahasiswa Program Studi Pendidikan Agama Kristen Fakultas Teologi UKIT. S2 thesis, Universitas Kristen Indonesia.

[img] Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Abstrak)
HalJudulAbstrakDaftarisiDaftarGambarDaftarTabelDaftarlampiran.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (2MB)
[img] Text (BAB_I)
BABI.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (458kB)
[img] Text (BAB_II)
BABII.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (595kB)
[img] Text (BAB_III)
BABIII.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (366kB)
[img] Text (BAB_IV)
BABIV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (597kB)
[img] Text (BAB_V)
BABV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (201kB)
[img] Text (Daftar_Pustaka)
DaftarPustaka.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (447kB)
[img] Text (Lampiran)
Lampiran.pdf
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (1MB)

Abstract

Penelitian ini membahas tentang penggunaan literatur elektronik sebagai sumber belajar oleh mahasiswa program studi Pendidikan Agama Kristen di Fakultas Teologi UKIT. Adapun tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana mahasiswa program studi Pendidikan Agama Kristen di Fakultas Teologi UKIT menggunakan literatur elektronik sebagai sumber belajar mereka. Metode penelitian yang digunakan oleh peneliti dalam penelitian ini adalah menggunakan metode penenelitian kualitatif deskriptif yaitu peneliti melakukan penelitian dengan mengambil data melalui wawancara, observasi dan dokumentasi dengan mahasiswa yang akan menjadi informan. Informan pada penelitian adalah mahasiswa program studi Pendidikan Agama Kristen dari angkatan 2018-2021. Hasil penelitian menunjukkan bahwa mahasiswa Pendidikan Agama Kristen di Fakultas Teologi UKIT menggunakan literatur elektronik sebagai sarana sumber belajar mereka dalam mereka mengikuti proses perkuliahan. Dalam pengguanaannya masih belum digunakan dengan tepat, seperti masih ada mahasiswa yang belum mengetahui cara untuk mengutip isi dari literatur elektronik ke dalam makalah atau karya ilmiah yang akan mereka buat dan plagiarisme yang masih sering terjadi. Hal ini disebabkan kurangnya pengetahuan mahasiswa mengenai penggunaan literatur elektronik yang tepat seusai kaidah ilmiah, kurangnya pengawasan dari dosen terhadap hasil karya ilmiah mahasiswa dan dimanjakan oleh hal yang instan seperti copy-paste. Kemajuan teknologi berupa adanya literatur elektronik diharapkan memberi dampak yang baik bagi mahasiswa karena dengan mudah dapat memanfaatkan literatur elektronik sebagai sumber belajar yang tentu dalam penggunaannya harus benar dan tepat sehingga dapat menambah pengetahuan dan wawasan khususnya bagi mahasiswa Pendidikan Agama Kristen. Kata Kunci: Literatur elektronik, Sumber Belajar, Pendidikan Agama Kristen. / This study discusses the use of electronic literature as a learning resource by students of the Christian Religious Education study program at the UKIT Theology Faculty. The purpose of this study was to find out how students of the Christian Religious Education study program at the UKIT Faculty of Theology used electronic literature as a source of their learning. The research method used by the researcher in this research is using descriptive qualitative research method, namely the researcher conducts research by taking data through interviews, observations and documentation with students who will become informants. Informants in the study were students of the Christian Religious Education study program from the 2018-2021 class. The results showed that Christian Religious Education students at the UKIT Theology Faculty used electronic literature as a means of learning resources in their learning process. In its use, it is still not used properly, such as there are still students who do not know how to cite the contents of electronic literature into papers or scientific works they will make and plagiarism is still common. This is due to the lack of student knowledge regarding the proper use of electronic literature in accordance with scientific rules, the lack of supervision from the lecturer on the results of student scientific work and being spoiled by instant things such as copy-pasting. Technological advances in the form of electronic literature are expected to have a good impact on students because they can easily utilize electronic literature as a learning resource which of course must be used correctly and appropriately so that it can increase knowledge and insight, especially for Christian Religious Education students. Keywords: Electronic Literature, Learning Resources, Christian Religious Education

Item Type: Thesis (S2)
Contributors:
ContributionContributorsNIDN/NIDKEmail
Thesis advisorSihotang, HotmaulinaNIDN0322056804hotmaulina.sihotang@uki.ac.id
Thesis advisorBoangmanalu, JusenNIDN2330106101jusen.boangmanalu@uki.ac.id
Subjects: PHILOSOPHY. PSYCHOLOGY. RELIGION > Christianity > Persecution. Martyrs
EDUCATION
Divisions: PROGRAM PASCASARJANA > Magister Pendidikan Agama Kristen
Depositing User: Mr Jeferson Davis Freny Timpal
Date Deposited: 18 Jul 2023 11:57
Last Modified: 18 Jul 2023 11:57
URI: http://repository.uki.ac.id/id/eprint/11816

Actions (login required)

View Item View Item