Hasman, Vanessa Yulianti (2022) Desain Eco-Friendly School Untuk Wilayah Kepulauan (Studi Kasus: Pulau Tidung-Kepulauan Seribu). S2 thesis, Universitas Kristen Indonesia.
Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Daftar_Gambar_Daftar_Tabel_Daftar_Singkatan_Abstrak)
HalJudulAbstrakDaftarisiDaftarGambarDaftarTabelDaftarlampiran.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (3MB) |
|
Text (BAB_I)
BABI.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (2MB) |
|
Text (BAB_II)
BABII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (3MB) |
|
Text (BAB_III)
BABIII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (999kB) |
|
Text (BAB_IV)
BABIV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (14MB) |
|
Text (BAB_V)
BABV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (742kB) |
|
Text (Daftar_Pustaka)
DaftarPustaka.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (747kB) |
Abstract
Kondisi alam dan lingkungan dari hari ke hari semakin rusak. Pencemaran lingkungan seperti pencemaran air, udara, dan tanah menjadi pemandangan sehari-hari. kondisi alam yang telah rusak ini disebabkan oleh tindakan manusia. Manusia juga harus bertanggung jawab untuk memperbaiki keadaan lingkungan. Dalam Bidang arsitektur, Arsitek harus dapat mendesain bangunan yang memberikan dampak positif bagi lingkungan sekitarnya tanpa mengurangi kenyamanan untuk penggunanya. Salah satu bangunan terbanyak adalah gedung sekolah. Bangunan sekolah tempat anak-anak menuntut ilmu dari TK sampai SMA. Usia anak sekolah merupakan usia terbaik untuk menanamkan rasa cinta terhadap lingkungan sekitar. Indonesia merupakan negara kepulauan. Pulau-pulau kecil juga perlu diperhatikan bangunan sekolahnya agar dapat meningkatkan mutu pendidikannya. Tentunya pulau-pulau kecil memiliki desain bangunan yang berbeda dengan di pulau besar atau daratan. Sebagai contoh pulau yang sedang berkembang pesat adalah Pulau Tidung di Kepulauan Seribu, DKI Jakarta. Oleh karena itu Pulau Tidung dipilih menjadi studi kasus dalam penelitian ini. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan melakukan survey langsung lokasi, studi literatur, dan studi preseden. Akan dianalisa bagaimana desain yang baik untuk bangunan sekolah khususnya di wilayah kepulauan dengan menerapkan konsep Eco-Friendly School. Tujuan dari penelitian ini adalah mendapatkan model desain Eco-Friendly School yang baik untuk wilayah kepulauan dan dapat menjadi sarana pembelajaran secara langsung kepada anak-anak untuk lebih memperhatikan dan cinta akan lingkungan sekitar. Selain itu juga dianalisa mengenai material lokal dikawasan tersebut yang dapat digunakan untuk membangun eco friendly school. Manfaat dari penelitian ini dalam bidang arsitektur adalah untuk mendapatkan standar sekolah dengan konsep Eco-Friendly yang dapat dibangun pada wilayah kepulauan. Pemilihan material yang tepat untuk Eco-Friendly School akan membuat bangunan menjadi ramah lingkungan. Bagi lingkungan hidup bermanfaat sebagai pendukung gerakan pelestarian lingkungan dan menjaga ekosistem. Bagi bidang pendidikan agar murid-murid dapat belajar dan terlibat langsung dalam hubungan yang baik antara bangunan dengan lingkungan, dan bagaimana cara menjaga lingkungan agar tetap seimbang, sehingga dapat menumbuhkan rasa cinta terhadap lingkungan sekitar./ Natural and environmental conditions are getting worse day by day. Environmental pollution such as water, air and soil pollution is a daily sight. This degraded natural condition is caused by human actions. Humans must also be responsible for improving the state of the environment. In the field of architecture, Architects must be able to design buildings that have a positive impact on the surrounding environment without reducing the comfort for its users. One of the most buildings is the school building. The school building where children study from kindergarten to high school. School age is the best age to instill a sense of love for the surrounding environment. Indonesia is an archipelagic country. Small islands also need to pay attention to their school buildings in order to improve the quality of their education. Of course, small islands have a different building design from the big islands or the mainland. An example of an island that is growing rapidly is Tidung Island in the Thousand Islands, DKI Jakarta. Therefore Tidung Island was chosen as a case study in this study. This study uses qualitative methods by conducting direct site surveys, literature studies, and precedent studies. It will be analyzed how good design is for school buildings, especially in island areas by applying the Eco-Friendly School concept. The purpose of this research is to get a good Eco-Friendly School design model for the archipelago and can be a direct learning tool for children to pay more attention to and love the environment around them. Besides that, it also analyzed local materials in the area that can be used to build an eco friendly school. The benefit of this research in the field of architecture is to obtain school standards with an Eco-Friendly concept that can be built in island areas. Choosing the right material for an Eco-Friendly School will make the building environmentally friendly. For the environment, it is useful as a supporter of the environmental preservation movement and protecting the ecosystem. For the education sector so that students can learn and be directly involved in good relations between buildings and the environment, and how to keep the environment in balance, so as to foster a sense of love for the surrounding environment.
Item Type: | Thesis (S2) | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
||||||||||||
Additional Information: | Tesis 727 Van d 2022 | ||||||||||||
Subjects: | FINE ARTS > Architecture > Architectural drawing and design | ||||||||||||
Divisions: | PROGRAM PASCASARJANA > Magister Arsitektur | ||||||||||||
Depositing User: | Users 2485 not found. | ||||||||||||
Date Deposited: | 16 Feb 2023 11:29 | ||||||||||||
Last Modified: | 29 Mar 2023 08:50 | ||||||||||||
URI: | http://repository.uki.ac.id/id/eprint/10329 |
Actions (login required)
View Item |