Pendampingan Belajar Dari Rumah Bagi Anak Kelas 7,8,9 SMP dan Kelas 10 SMA Dimasa Pandemi Covid 19 DI HKBP Duren Jaya Bekasi

Sihotang, Hotmaulina and Tampubolon, Manahan P and Nadeak, Bernadetha and Siregar, Rospita Adelina and Ita, Cheri Surina (2021) Pendampingan Belajar Dari Rumah Bagi Anak Kelas 7,8,9 SMP dan Kelas 10 SMA Dimasa Pandemi Covid 19 DI HKBP Duren Jaya Bekasi. Jurnal Comunita Servizio, 3 (2). pp. 567-575. ISSN 2656 677X

[img] Text
PendampinganBelajardariRumah.pdf

Download (384kB)
Official URL: http://ejournal.uki.ac.id/index.php/cs

Abstract

Pengabdian kepada Masyarakat di HKBP Duren Jaya merupakan implementasi dan keberlanjutan MoU antara Universitas Kristen Indonesia (UKI) dengan HKBP Duren Jaya tahun 2020. Pandemi Covid-19 diumumkan di Indonesia 2 Maret 2020 sampai saat ini berdampak bagi semua sektor termasuk sektor pendidikan yang mengakibatkan siswa belajar dari rumah (BDR). Orangtua dan siswa banyak mengalami hambatan selama belajar dari rumah maka PkM memilih topik berkaitan dengan kebutuhan jemaat. PkM bertujuan memberikan peningkatan pemahaman dan pengetahuan model pendampingan belajar bagi orangtua dan taktik belajar efektif bagi siswa dan kelas 10 SMA. Metode PkM adalah seminar dan lomba membuat video model pendampingan orangtua selama anak belajar dari rumah. Penilaian video menggunakan indikator. Hasil PkM sangat menggembirakan ditunjukkan dengan kesungguhan panitia dari gereja mengurus kegiatan dengan maksimal dengan tetap menerapkan prokes yang ketat, partisipasi bertanya saat seminar, video model pendampingan orangtua saat anak belajar di rumah yang dapat menjadi contoh bagi orangtua dan anak. Kata kunci: Peran orangtua; belajar efektif; belajar dari rumah /Community Service (PkM) at HKBP Duren Jaya is the implementation and continuation of the MoU between Universitas Kristen Indonesia (UKI) and HKBP Duren Jaya in 2020. The Covid�19 pandemic has affected all sectors including the education sector, which resulted the students were learning from home. Parents and students have been experiencing many obstacles while studying from home, so PkM has chosen topics related to the needs of the congregation. PkM aims to provide increased understanding and knowledge of learning mentoring models for parents and effective learning tactics for students in junior high school and grade 10 of high school. The PkM method is a seminar and competition to make a video model of parental assistance while the children study from home. Video assessment uses indicators by evaluators. The results of the PkM are very encouraging, as shown by the seriousness of the committee from the church to optimally manage activities by still implementing health procedures strictly, active participating the seminar by asking several questions, video models of parenting assistance while the children study at home that can be a model for parents and children. Keywords: The role of parents; effective learning; study from home

Item Type: Article
Subjects: EDUCATION
Depositing User: Ms Mentari Simanjuntak
Date Deposited: 08 Nov 2021 03:35
Last Modified: 08 Nov 2021 03:35
URI: http://repository.uki.ac.id/id/eprint/5692

Actions (login required)

View Item View Item