PENGARUH PENGGUNAAN SISTEM PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI MELALUI MEDIA AUDIO VISUAL TERHADAP PEMAHAMAN BELAJAR GENERASI ALPHA (SURVEY TERHADAP SISWA/I SDI HUDATUL KHAIRIYAH)

Junawan, Alvareza Ozka (2025) PENGARUH PENGGUNAAN SISTEM PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI MELALUI MEDIA AUDIO VISUAL TERHADAP PEMAHAMAN BELAJAR GENERASI ALPHA (SURVEY TERHADAP SISWA/I SDI HUDATUL KHAIRIYAH). S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.

[img] Text (Hal_Judul_Abstrak_Daftar_Isi_Daftar_Gambar_Daftar_Tabel)
HalJudulAbstrakDaftarIsiDaftarGambarDaftarTabel.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (1MB)
[img] Text (BAB_I)
BABI.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (556kB)
[img] Text (BAB_II)
BABII.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (536kB)
[img] Text (BAB_III)
BABIII.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (475kB)
[img] Text (BAB_IV)
BABIV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (1MB)
[img] Text (BAB_V)
BABV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (283kB)
[img] Text (DAFTAR_PUSTAKA)
DaftarPustaka.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (511kB)
[img] Text (LAMPIRAN)
Lampiran.pdf
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (2MB)

Abstract

ABSTRAK Kegiatan belajar mengajar di sekolah merupakan proses komunikasi yang dilakukan antara guru dan siswa. Karena adanya berbagai macam hambatan dalam pemahaman belajar, Kemendikbudristek akhirnya mensosialisasikan Kurikulum Merdeka dengan sistem yang dinamakan pembelajaran berdiferensiasi salah satunya dengan penggunaan media audio visual. Sistem ini dinilai dapat mengatasi kesulitan siswa dalam memahami materi dengan cara menjadikan siswa sebagai prioritas utama dalam belajar melalui tiga tahapan yaitu konsep, proses, dan produk. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui adanya pengaruh dan besarnya pengaruh dari sistem pembelajaran berdiferensiasi melalui media audio visual terhadap pemahaman belajar generasi Alpha. Teori yang digunakan pada penelitian ini yakni teori VARK oleh Neil D. Fleming. Metode pada penelitian ini adalah kuantitatif. Pengumpulan data dilakukan dengan survey menggunakan kuisioner. Sample pada penelitian ini adalah seluruh siswa/i kelas 4-6 SDI Hudatul Khairiyah. Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan teknik eksplanatif. Hasil pada penelitian ini menunjukkan bahwa dengan adanya sistem pembelajaran berdiferensiasi melalui media audio visual berhasil berpengaruh dengan pemahaman belajar bagi generasi Alpha, hal ini dikarenakan sejak lahir generasi Alpha sudah terpapar oleh teknologi sehingga mereka gemar melihat media sosial terlebih lagi yang berbasis audio visual. Oleh karena itu dengan penerapan sistem pembelajaran berdiferensiasi bermaksud untuk menyesuaikan apa yang digemari oleh siswa dan menerapkannya pada kegiatan belajar mengajar. Maka dapat disimpulkan bahwa terdapat pengaruh antara sistem pembelajaran berdiferensiasi melalui media audio visual terhadap pemahaman belajar generasi Alpha dengan nilai R square sebesar 0,594 atau nilai antara variable X dengan variable Y berpengaruh sebesar 59,4%. Penelitian ini diharapkan mampu memberikan pengetahuan baru terhadap pembaca mengenai pembelajaran berdiferensiasi melalui media audio visual. Kata kunci: Pembelajaran Berdiferensiasi, Audio Visual, Generasi Alpha ABSTRACT Teaching and learning activities in schools constitute a communication process between teachers and students. Due to the various obstacles in learning comprehension, the Ministry of Education and Culture (Kemendikbudristek) launched the Independent Curriculum with a system called differentiated learning, one of which involves the use of audio-visual media. This system is considered capable of overcoming students' difficulties in understanding material by making students the top priority in learning through three stages: concept, process, and product. The objective of this research is to determine the existence and magnitude of the influence of the differentiated learning system through audio-visual media on learning comprehension for Generation Alpha. The theory used in this research is the VARK theory by Neil D. Fleming. The method used in this research is quantitative. Data collection was carried out through a survey using questionnaires. The sample in this research was all students in grades 4-6 at SDI Hudatul Khairiyah. The data analysis technique used in this research was explanatory technique. The results of this research indicate that the existence of a differentiated learning system through audio-visual media has a successful influence on learning comprehension for Generation Alpha. This is because since birth, Generation Alpha has been exposed to technology, so they are fond of seeing social media, especially those that are audio-visual based. Therefore, the application of a differentiated learning system intends to adjust what students like and apply it to teaching and learning activities. It can be concluded that there is an influence between the differentiated learning system through audio-visual media on learning comprehension for Generation Alpha with an R square value of 0.594, or the value between variable X and variable Y has an influence of 59.4%. This research is expected to provide new knowledge to readers regarding differentiated learning through audio-visual media. Keywords: Differentiated Learning, Audio Visual, Alpha Generation

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIDN/NIDKEmail
Thesis advisorSiahaan, ChontinaNIDN0310025801chontina.siahaan@uki.ac.id
Subjects: LANGUAGE AND LITERATURE > Philology. Linguistics > Communication. Mass media
Divisions: FAKULTAS ILMU SOSIAL DAN ILMU POLITIK > Ilmu Komunikasi
Depositing User: Mr JUNAWAN ALVAREZA OZKA
Date Deposited: 31 Oct 2025 02:12
Last Modified: 31 Oct 2025 02:13
URI: http://repository.uki.ac.id/id/eprint/20907

Actions (login required)

View Item View Item