Boiliu, Noh Ibrahim (2024) Hikmat sebagai Soko Guru bagi Guru Pendidikan Agama Kristen Berdasarkan Sastra Hikmat dalam Perjanjian Lama. Te Deum (Jurnal Teologi dan Pengembangan Pelayanan), 14 (1). pp. 135-155. ISSN 2746 7619
![]() |
Text
HikmatSebagaiSokoGuru.pdf Download (419kB) |
Abstract
Wisdom plays a significant role in human life, including in the context of Christian Religious Education. This article explores the concept of wisdom as a cornerstone for Christian religious education teachers based on the wisdom literature in the Old Testament. The method used is qualitative with a literature review approach to analyze various verses and concepts of wisdom in the Wisdom literature and relate them to the role of Christian Religious Education teachers. The results show that wisdom can serve as a guide for teachers in teaching and guiding their students. Wisdom obtained from the Wisdom literature in the Old Testament provides a strong moral and spiritual foundation for teachers to positively influence and guide their students. In conclusion, wisdom is a cornerstone that plays a crucial role in Christian Religious Education, and understanding the concept of wisdom in the Wisdom literature can enhance teachers' effectiveness in shaping their students' character and faith. Key phrases: wisdom literature; cornerstone, Christian religious education teacher. /Hikmat memegang peranan penting dalam kehidupan manusia, termasuk dalam konteks Pendidikan Agama Kristen. Artikel ini bertujuan untuk menggali konsep hikmat sebagai sokoguru bagi guru pendidikan agama Kristen berdasarkan kitab hikmat dalam Perjanjian Lama. Metode yang digunakan adalah kualitatif dengan pendekatan studi pustaka untuk menganalisis berbagai ayat dan konsep hikmat dalam kitab hikmat, serta mengaitkannya dengan peran guru Pendidikan Agama Kristen. Hasil penelitian menunjukkan bahwa hikmat dapat menjadi pedoman bagi guru dalam mengajar dan membimbing siswa mereka. Hikmat yang diperoleh dari kitab Hikmat dalam Perjanjian Lama memberikan landasan moral dan spiritual yang kuat bagi guru dalam memengaruhi dan membimbing siswa mereka secara positif. Kesimpulannya, hikmat merupakan sokoguru yang memegang peranan krusial dalam Pendidikan Agama Kristen, dan memahami konsep hikmat dalam kitab Hikmat dapat meningkatkan efektivitas guru dalam membentuk karakter dan iman siswa mereka. Frasa kunci: sastra hikmat; sokoguru; guru PAK
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | PHILOSOPHY. PSYCHOLOGY. RELIGION EDUCATION |
Depositing User: | Ms Mentari Simanjuntak |
Date Deposited: | 06 May 2025 07:21 |
Last Modified: | 06 May 2025 07:21 |
URI: | http://repository.uki.ac.id/id/eprint/18965 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |